Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
22. oktober 2005 - 06:31 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

C5 på SQL server

Hej,
Vi står over for at skulle opgradere vores C5 1.6 til version 3.0 og har i den forbindelse et par spørgsmål omkring C5 i relation til en SQL/MSDE server, som vi håber I kan hjælpe med. Vores spørgsmål er som følger:

1) Hvis vi ønsker at køre C5 på en SQL server er det så vigtigt at gøre det med det i forbindelse med konverteringen eller kan det uden problemer vente til senere?

2) Hvilke omkostninger skal vi regne med på C5 siden, hvis vi vil køre på en SQL frem for C5's egen database?

3) Er der nogle hastighedsmålinger på den ODBC driver der findes til version 3 (native) i forhold til den vi kender fra 1.6?

4) Kan vi køre på en MSDE server frem for en "rigtig" SQL?

5) Kan vi sælge vores 800Mb database?

6) Kan det betale sig at køre på SQL?
- og hvad får vi for pengene?
- hvad skal vi skrive til chefen, så vi får lov til at købe en SQL?
Avatar billede mariaf Juniormester
22. oktober 2005 - 19:11 #1
1. Ja, i kan opgraderer og skifte til SQL i 2 omgange uden problemer.
2. Der kommer ikke ekstra omkostninger til nye koder, men ofte vokser databasen ret meget. Der kan evt laves en oprydning inden (og den bør i nok overveje inden opgraderingen, så i løfter færrest mulige data.
5. Næ, databasen skal i jo stadig bruge - den beregnes bare lidt anderledes men resultatet er det samme.
6. Ved mange brugere eller store mængder data vil i først og fremmest opleve at databasen ikke længere låser, at data holder sig resistente uden reindexering og at der er øgede muligheder for f.eks web-salg og dataudtræk. Især det sidste kan øge de muligheder, der er for øgede og detaljerede chefrapporter (BI). SQL kan køre løbende backup og rulle tilbage til et bestemt tidspunkt - det kan native ikke.

Native er C5's egen database, og meget hurtig ved en-få brugere og mindre databaser på under 7-800 Mb. SQL er en database, hvor der altid kan lægges andre applikationer hen over samtidig med C5.
Avatar billede rew Nybegynder
22. oktober 2005 - 23:00 #2
1: Jeg vil anbefale at i gør det over 2 omgange da I har meget at teste bare vedr. konverteringen fra 1.6 til 3.0 (husk version 4.0 frigives 1.12.05) og overgang til sql kan give andre problemer.
2: Nu er jeg ikke helt sikkert på C5 men på XAL kommer der en merpris pr. bruger.
3: Nej, men som udgangspunkt benyttes altid den sidste der er godkendt til C5, det er ikke altid den sidste nye version.
4: Det anbefales ikke, MSDE er ikke en god drift database.
5: Mariaf har svaret.
6: Mariaf har svaret, dog vil jeg sige at hvis databasen ikke er større en 7-800 mb så kan man sagtens vente, det er først kritisk når den nærmer sig de 2000 mb. Men der er mange aspekter i det og man kan sige mange ting om hvorfor og hvorfor ikke.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
26. oktober 2005 - 14:52 #3
Takker mange gange for jeres svar.
Lægger i et svar hver, så kan I dele points
Avatar billede mariaf Juniormester
28. oktober 2005 - 23:29 #4
Lad være med at få opdateret til version 4 før den er testen igennem. Vi har først lige fået beta-versionen, og erfaringsmæssigt er der altid noget, der ikke virker helt som planlagt og som først opdages, når der køres drift.
Avatar billede rew Nybegynder
29. oktober 2005 - 09:54 #5
Vedr. version 4 kan jeg kun give mariaf ret, men afhængig af hvor langt man er i processen med opgradering til version 3 kan det måske betale sig at vente lidt tid på version istedet.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
29. oktober 2005 - 10:01 #6
Det er også vores plan (omkring version 4) - vi kører desuden med et MPS modul, der også først skal opgraderes
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
29. oktober 2005 - 10:01 #7
Tak for hjælpen