Avatar billede nogetfx Nybegynder
18. oktober 2005 - 21:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mail-server via 2003AD

Jeg leder efter en mailserver til debian, der kan hente sine brugere fra en Windows 2003 Server. Jeg har tidligere leget en smule med Postfix/Courier, men det skal nødvendigvis ikke være det. Det skal bare være nogenlunde til at sætte op...
Jeg sidder pt og arbejder med samba som filserver, hvor brugerne kommer fra 2003 serveren, så det skulle vel være muligt. Men de fleste ting jeg har set på google, er småting fra div maillister..

/Lars
Avatar billede mfalck Praktikant
18. oktober 2005 - 21:22 #1
postfix kan godt hente sine brugeroplysninger fra LDAP - jeg har ikke personligt prøvet det, men ved blot at det kan lade sig gøre.
Avatar billede mfalck Praktikant
18. oktober 2005 - 21:24 #2
Avatar billede nogetfx Nybegynder
18. oktober 2005 - 22:20 #3
okay, hvad er ldap helt nøjagtigt? Udover "Lightweight Directory Access Protocol".
Avatar billede mfalck Praktikant
19. oktober 2005 - 08:24 #4
LDAP er en protokol som programmer kan bruge til at slå informationer op med.
Det er denne protokol Active Directory benytter (eller bygger på om man vil). Det er en form for database, men den er mere dynamisk fordi man kan tilføje elementer og nedlægge dem igen relativt nemt.

Se evt mere på http://www.gracion.com/server/whatldap.html
og
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/overview/ldapcomp.mspx
Avatar billede nogetfx Nybegynder
19. oktober 2005 - 10:20 #5
okay, så er jeg da på rette spor. Så mangler jeg bare at finde nogen der ved hvordan det kædes sammen...

Smid et svar. Jeg venter lige og ser om der skulle komme en der har prøvet at sætte skidtet op...

/Lars
Avatar billede mfalck Praktikant
19. oktober 2005 - 10:23 #6
jeps - hvis du støder på problemer så bare spørg - jeg har ikke rodet med postfix+ldap, men en del med postfix (og AD - dog hver for sig) så måske kan jeg give et par gode ideer.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:08 #7
Hej

Jeg opgav at køre postfix og Ldap sammen. Det kan lade sig gøre, men ikke i et 14 dags projekt hvor andre ting også skal virke. Dog er det helt sikkert et hyggeprojekt til en del søndage...

Men jeg begyndte at sætte Postfix op med MySQL og hvor Courier-Imap/Pop3 bruges til at hente den. Jeg kan fint sende en mail til postfix-serveren og jegkan se i loggen at mailen kommer ind. Mailen bliver  gemt hvor den skal og jeg kan læse den med en editor. Men jeg kan ikke hente den med Courier, den kan ikke godkende via MySQL. Jeg har læst og selv oplevet at hvor overfølsom den kan være, men jeg kan simpelthen ikke spotte fejlen...

Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: Connection, ip=[::ffff:192.168.0.13]
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:192.168.0.13], command=CAPABILITY
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:192.168.0.13], command=LOGIN
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:192.168.0.13], username=peje@sos.net
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: LOGIN: DEBUG: ip=[::ffff:192.168.0.13], password=peje123
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: authdaemon: starting client module
Oct 25 09:48:18 localhost imaplogin: authdaemon: TEMPFAIL - no more modules will be tried
Oct 25 09:48:23 localhost imaplogin: LOGIN FAILED, ip=[::ffff:192.168.0.13]

Ved at teste med Courierauth-testværktøjet på brugeren peje, melder den også fejl på authentication.

Hvad plejer du at bruge til pop/imap-delen? Der må da finde alternativer, så ikke er så overfølsomme...?
Avatar billede mfalck Praktikant
25. oktober 2005 - 11:16 #8
courier - men ikke med en mysql "bagende" :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
25. oktober 2005 - 11:19 #9
jeg baksede selv med det på et tidspunkt, men da mine behov ikke var så det kunne betale sig så lod jeg det ligge. Men mon ikke det kan lade sig gøre.

har du husket at rette i authdaemonrc ? Som jeg husker det så starter den ikke mysql-backenden op automatisk.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:31 #10
>"jeg baksede selv med det på et tidspunkt, men da mine behov ikke var så det kunne betale sig"
Hvis det ikke var fordi at det var et projekt, ville jeg også omdefinere mine behov.. hehe Jeg har sat alt det der mm. Nå, jeg må tage en tur mere på google...

/Lars

(og sikken en responstid...)
Avatar billede mfalck Praktikant
25. oktober 2005 - 11:35 #11
kan du se i mysql om den rammer serveren ?
Avatar billede nogetfx Nybegynder
25. oktober 2005 - 12:02 #12
Jeg ved ikke helt hvad du mener. Jeg på et tidspunkt fik jeg en fejl, hvor Courier henviste til en forkert sti, og den rigtige skal den sammensætte via data fra MySQL. Men en god pointe i at sætte MySQL-serveren til verbose eller hvad de kalder det...
Avatar billede mfalck Praktikant
25. oktober 2005 - 12:12 #13
jeps - bare for at sikre sig at der er kommunikation mellem de to programmer.