Avatar billede linda_ Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:43 Der er 4 kommentarer

Hvad er forskellen på Illustrator og InDesign

Hejsa

Hvad er forskellene på adobe illustrator og adobe indesign

Er der nogen som kender nogle links til nogle gode danske guides/toturialt om de to programmer?
Avatar billede darth-domino Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:45 #1
Illustrator er til at lave billeder, grafik, design i....
InDesign er til opsætning af sider, selv layoutet osv...
Avatar billede miss-g Seniormester
14. oktober 2005 - 14:23 #2
Sagt på en anden måde:

Illustrator tegner man vector grafik - f.eks. logoer i.

Adobe Indesign er lidt ligesom Quark Express - bruges til at sætte tekst og billeder op, hvis man f.eks. skal lave en brochure, bog eller lignende. Altså et program hvor man samler billeder og tekst.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:27 #3
I Illustrator kan du også sætte billeder og tekst sammen, så man kan sagtens lave annoncer færdig til tryk i Illustrator.

Men man kan ikke styre flere sider, og den mangler en masse andre features der vedrører opsætning af tryksager. Fx. en ordentlig måde at styre sine fotos.
Avatar billede alanschmidt Nybegynder
15. oktober 2005 - 19:09 #4
Hej Linda

Illustrator er hovedsageligt et program, der bruges til at lave illustrationer, dvs. tegninger, logodesign, rentegning osv.
som nævnt kan du også lave enkle sider til brug som, brevpapir, vistkort.
I den nye Illustrator er der rigtig mange muligheder at udforske bl.a. kan du lave 3D elementer.

InDesign er programmet, hvor du samler alle informationer, tekst fra word, logo fra illustrator og billeder fra photoshop.
Og til sidst ender med en brochure, bog, et løsblad eller visitkort.
InDesign kan håndtere alle de sider du ønkser. Hvert afsnit kan have sit eget master design og master typografering, det betyder,  når du retter et sted, bliver alle tilhørende områder tilrettet.

Der findes nogle gode bøger til begge progarammer - Classroom In A Book - de er til en fornuftig pris, og beskriver programmerne fra start til slut. Bøgerne er opbygget trinvist, og tager udgangspunkt i medfølgende opgaver og filer, det hele på CD.

Se om du bruge det til noget.
Alan :)