Avatar billede tkaas Nybegynder
14. oktober 2005 - 08:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formel til første forekomst af tal i tekst

Findes der en formel, der kan fortælle, hvor det første tal (0-9) forekommer i en tekststreng.
Eller kan nogen hjælpe med en kombination af formler, der kan klare det?

Jeg går ud fra, at man kan sammenbygge fx SØG eller FIND med nogle af de logiske formler, men jeg kan ikke få det til at virke.
vh.
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:03 #1
Nu har jeg engelsk excel og funktionen

SEARCH(find_text,within_text,start_num)

gør netop det du efterlyser.

Funktionen

FIND(find_text,within_text,start_num)

gør det samme, men skelner mellem store og små bogstaver.
Avatar billede tkaas Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:07 #2
Nej, ikke helt. Her skal man jo, såvidt jeg kan se, angive hvilket tal, man leder efter. Jeg har brug for en formel, der bare rapporterer om første forekomst af et tal - ligegyldigt hvilket af de 10 talkarakterer, det drejer sig om.
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:09 #3
Dvs. hvis vi antager at funktionen hedder søg:

Din tekststreng står i A1
Dit tal du søger efter i A2
Din formel i A3 hedder så:

=Søg(A2;A1)
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:11 #4
nå ok, øjeblik
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:25 #5
=MIN(SEARCH({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};D7&"0123456789"))

Jeg måtte lige en tur på google, så jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår denne løsning. Men den fungerer - det er vel det vigtigste..

Den returnerer den laveste værdi hvor den har fundet et match, hvilket svarer til første gang den støder på et nummer. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er nødvendigt at tilføje alle tal til den streng som man søger i, men måske er der en der vil sprede lys over dette?
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:27 #6
Hvis der slet ikke er nogen tal i den streng du søger på angiver formlen antal karakterer + 1. Hvis dette er uhensigtsmæssigt kan du kombinere med en if formel.
Avatar billede bak Seniormester
14. oktober 2005 - 11:15 #7
Grunden til at alle atl skal kobles på D7 er at den søger D7 igennem efter alle tal.
Hvis bare een af dem ikke er tilstede vil resultatet blive #Value
Avatar billede tkaas Nybegynder
14. oktober 2005 - 13:14 #8
Tak for det beanbag.
Jeg synes dog ikke så godt om, at der vises et tal, hvis tekststrengen slet ikke indeholder et. Jeg har som du foreslår derfor bygget lidt videre:

=HVIS(MIN(SØG({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};E2&"0123456789"))>LÆNGDE(E2);"";MIN(SØG({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};E2&"0123456789")))
Avatar billede tkaas Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:17 #9
Sender du et svar, så skal jeg også kvittere med point ;-)
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:27 #10
ja gerne :o)
Avatar billede beanbag Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:30 #11
-> bak

Ok, det giver seføli' mening, på samme måde som at jeg vil få en fejlmeddelelse hvis jeg med en "almindelig" søgning søger efter f.eks. tallet 9 og det ikke findes i tekststrengen.