Avatar billede banjokenned Nybegynder
07. oktober 2005 - 13:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløs opsætning

Jeg skal have et trådløst net op at kører.
Og jeg er ved at blive sindsyg, da det driller ultra mycka :o(

Jeg har 3 slags sender (Avaya AP1, AP6,AP7) - de to sidstnævnte er de nyeste. AP1 er virkelig ol'school :o)

Well, dem som skal bruge netværket er folk med forskellige bærbare PC'er og netkort... Nogle har de gamle 802.11b Avaya Silver card 11 , nogle har SMC 802.11g kort, Proxim Gold OriNoco 11b/g, nogle bruger det wlankort som sidder indbygget i deres PC etc. ALT I ALT - en blandet landhandel :o)

Nu er problemet bare det, at jeg iukke kan få netværket til at funke - jeg har flest AP1'er 6 stk., 3 AP6'er og 5 stk. AP7'er.

Til AP1 medfølger AP Manager , hvor man kan gå ind og få en oversigt over alle AP1'erne på nettet. Til AP6 og AP7 medfølger Scan Tool fra AVAYA, og derefter kan man browse en given sender via Ip adressen. Dette virker på begge....

MEN HVORDAN INDSTILLER JEG MINE SENDERE, SÅ JEG KAN GÅ PÅ MED ALLE SLAGS TRÅDLØSE NET KORT OG MASKINER, uden jeg får beskeden, at "domænet ikke findes".

Jeg har hørt noget med, at de gamle 802.11b ikke kør med mere en 11 kanaler og derfro kan få et problem med at modtage fra en AP6 eller AP7 som har 13 kanaler at operere med.
Derudover under det mig at når man browser en AP6'er, kan man vælge Wireless b only, wireless g only eller wireless bg .... betyder sidstnævnte så, at den sender til begge, og ikke vælger kanal 12 og 13 ?? Eller how.......

Endelig - roaming - havd fanden er nu det.... når jeg har prøvet at logge en maskine på en bestemt sender, og så logger af og går et andet sted, med en anden sender, burde jeg så ikke kunne få kontakt med netværket (SSID navnet er det samme) ???

JEG ER MEGET NY mht trådløst - men fordi man er ny, kan man godt være frustreret...

Så alle løsningsforslag er velkomne :o)

Banjoen stiller 200 points til rådighed, men havde gerne givet hele formuen væk, til den som ville ende hans lidelses historie

BAnjo Kenned
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2005 - 13:15 #1
ja det betyder at du skal undlade at bruge kanal 12 og 13 da du vil kunne have den type problemer.

Det med domæne er det at de ikke får lov til at logge på jeres domænecontroller eller er det bare at den ikke kan finde en hjemmeside? du skal jo huske på at det også har betydning hvilken form for kryptering du bruger.. da de gamle kort sikkert kun kan køre med wep-kryptering. og det skal du jo så sætte op på alle dine systemer.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
07. oktober 2005 - 13:56 #2
øhhh.. uden at skulle røbe noget - vi kør pt. ingen kryptering , hverken WEp eller via Raidius server etc.

Men wælger jeg wireless bg - fravælges så automatisk 12 og 13 , eller skal jeg ingen og fravælge Auto channel select og så velæge en kanal fra 1 - 11 ???
Avatar billede kenp Novice
07. oktober 2005 - 21:16 #3
nej du skal selv vælge en kanal mellem 1 og 11. også når du køre BG netværk.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
09. oktober 2005 - 12:35 #4
Okay - men kan et AYata Ap1 (802.11b) sende tl et kort hvor der udelukkende står G (og ikke b/g)...?
Avatar billede kenp Novice
09. oktober 2005 - 13:01 #5
Nej de kan ikke snakke sammen..
Avatar billede banjokenned Nybegynder
09. oktober 2005 - 17:08 #6
men kan man så få b/g kort der både sender 11 og 54 eller er det enten eller....

Links på nettet ønskes - gerne på dansk som beskriver formatet og evt. faq's..
Avatar billede kenp Novice
09. oktober 2005 - 18:35 #7
de fleste kort sender både b og G altså således at den kan forbinde til det hele uden problemer.
Avatar billede banjokenned Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:35 #8
er der andre steder end Avaya.com, som beskriver diverse problematikker angående de forskellige formater ??
Avatar billede banjokenned Nybegynder
07. december 2005 - 11:15 #9
hmmm.. jeg lukker