Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
07. oktober 2005 - 02:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Starter kølere og tænder hdd-led - intet andet

Hej!
Min computer begyndte at genstarte sporadisk, og holdt derefter også op med det. Når jeg starter den, tænder den lyset i hdd-led'en, og starter kølerne, hhv. på bundkortet og de kølere som er smidt i min temperatur og spændingsmåler i CD-bay'en. Den ene spændingsmåler ligger på ca. 5,5 V og den anden ligger og vipper mellem 7 og 9 V alt efter hvilke kølerere der køre.

Jeg har forsøgt at løse problemet ved at
1. starte maskinen op uden ram
2. fjerne alle indstikskort og strømmen fra drev
3. starte maskinen uden batteri i håb om en BIOS-reset

Mit næste skridt er at skifte PSU'en ud, men vil alligevel høre jeres mening? Nogen idéer??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. oktober 2005 - 06:26 #1
Dine spændinger skal vel ligge på 5V og 12V. 7-9V er enten for meget eller for lidt!

Noget kunne måske godt tyde på en PSU, eller motherboard fejl.

Spinner dine drev op?
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. oktober 2005 - 07:57 #2
PSU-ram eller grafik er mit bud.
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. oktober 2005 - 09:59 #3
Du skal helst bruge ram , når du starter op.
Hvis du skal gøre nogetb , så start kun med grafikkort , ram  og se om den starter op . tilsæt et component ad gangen , indtil fejlen viser sig.
Du kan sagtens have en virus , som kan få din computer til a opføre sig som beskrevet.

Når den genstarter spontant , fryser computeren , lige før den gør det?.
Et hurtigt gæt er at du har varmeproblemer. næste gang  den genstarter, så skynd dig ind i bios , lige efter genstart , og se hvilke temperatur din cpu viser...

Umidelbart så tror jeg ikke at det har noget med bios at gøre...
Du skriver at du tænker på at skifte PSU. Her er en link til udregning til hvor stor en PSU du behøvs. http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Det der er det vigtigste når man køber strømforsyning , er  at den kan levere nok ampere på 12volt. her er en link , som forklarer det med 12 volt... http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=2764
Desvære så finder man tit PSU'er som er på f.eks 400w, men de leverer ikke nok amperer i 12 volt , så de har kun 350w brubare effect .
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
07. oktober 2005 - 16:59 #4
>Spinner dine drev op?
Nej.

>Hvis du skal gøre nogetb , så start kun med grafikkort , ram  og se om den starter op . tilsæt et component ad gangen ,
>indtil fejlen viser sig.
Har jeg allerede forsøgt

>Du kan sagtens have en virus
Udsandsynligt, da jeg er beskyttet af Norton 2005 og holder den opdateret.

>Når den genstarter spontant , fryser computeren , lige før den gør det?
Den er holdt helt op med at starte - ændringer i BIOS er derfor udelukket.

Flere idéer?
Avatar billede tidsrejse-frede Nybegynder
07. oktober 2005 - 19:38 #5
Problemet løst med en ny PSU...
Lukker...