Avatar billede nanoflower Nybegynder
06. oktober 2005 - 23:53 Der er 7 kommentarer

css-layout - tvinger Mozilla margin-bottom på Headings?

Jeg sidder og leger med Dynamic Text Replacement, hvor jeg ønsker at udskifte nogle Headings med billeder genereret direkte på serveren. Dette går i sig selv meget fint.

Problemet opstår når jeg ser på min side i en mozilla baseret browser. Her virker det som om der påtvinges en form for margin-bottom selv om disse er defineret med faste værdier i mit stylesheet.

-tjek siden i IE (som jeg vil have den skal fremstå) kontra Firefox eller Netscape hvor mine headings ikke ligger tæt op ad hinanden.

Har noget et bud på hvordan jeg løser denne problemstilling?

http://www.frog.dk/profile.php

//nanoflower
Avatar billede sjuker Nybegynder
07. oktober 2005 - 00:42 #1
prøv at sæt "padding-bottom: 0px" for dine heading elementer.
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2005 - 02:58 #2
<ole>

Nu gør det ikke så meget, da der - på trods af din DTD - ikke er tale om XHTML, men scriptet kan slet ikke bruges under XHTML  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede nanoflower Nybegynder
07. oktober 2005 - 10:29 #3
sjuker> desværre, har været der og det giver ikke pote...
Avatar billede nanoflower Nybegynder
07. oktober 2005 - 10:31 #4
olebole> jeg er for ganske nylig begyndt at arbejde med xhtml DTD og vil gerne vide, hvor det går galt for mig i forhold til din udtalelse
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2005 - 17:18 #5
Scriptet kan som sagt kun anvendes under HTML, men derudover går det galt fra første linje og ned  :)

XHTML er ikke anvendeligt som WWW ser ud idag, men da der ikke er ret mange tutorial-forfattere, der gider sætte sig ind i det, de skriver om, fortæller de dig det ikke.

De fleste, der skriver XHTML-tuts, har ingen anelse om, hvad XHTML overhovedet er.
www.html.dk er et fortrinligt eksempel. Følger du deres XHTML-tut, bliver du langtfra i stand til at skrive et brugbart XHTML-dokument  :o|

Prøv at læse disse to artikler, der omhandler emnet:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2005 - 17:22 #6
PS: Faktisk er stort set alle html.dk's tutorials fyldt med fejl, misforståelser og udeladelser ... selv deres FAQ er forvrøvlet!
- og nogenlunde det samme kan man sige om www.w3schools.com.

Begge steder kan det til tider være vanskeligt at finde huller mellem fejlene - og sådan er det desværre alt ofte med webtutorials om kodning  :o|
Avatar billede nanoflower Nybegynder
08. oktober 2005 - 07:53 #7
olebole> Tak for artiklerne.

Derudover fandt jeg en løsning på mit problem. Mellemrummet mellem mine headings skyldes, at så snart de konverteres til billeder genkender moz dem ikke længere som blok elementer.

Løsning:

img{
  display: block;
}