Avatar billede jfo Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:06 Der er 8 kommentarer

database nede. ingen redo- og archive-logs. ingen backup

Oracle8i Enterprise Edition

Står i den fantastiske situation at databasen er nede og redolog filer og archivelog filer er slettede. Til gengæld er der ingen backup.

Er der andet at gøre end at reinstallere databasen?
Avatar billede lbaad Nybegynder
05. oktober 2005 - 20:19 #1
He he, kender det godt.
Jeg kan anbefale et program, der hedder NTFS get data back. Der kan man finde de mest slettede ting. Håber det hjælper, for det er som om, at du er lidt langt ude at svømme.

Mvh
Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. oktober 2005 - 23:44 #2
Hov - vent nu lidt. Du kan ofte presse den op hvis det er virkeligt kritisk! Vi kan sætte en parameter i din init.ora.
allow_resetlogs_corruption=TRUE
Databasen skal åbnes med en resetlogs: alter database open resetlogs;

HUSK AT TAGE EN BACKUP AF ALT INDEN DU STARTER!!!

Det betyder dog at databasen vil være inkonsistent - dvs. at man ikke kan garantere at data hænger sammen og er helt uptodate, da der mangler redo.

Hvis ovenstående parameter ikke virker har Oracle support en tool til at unloade data direkte fra datafilerne. Men det kan kun de gøre - så du skal betale for supporteren kommer ud og gør det.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. oktober 2005 - 23:48 #3
Du skal så vidt jeg husker lave en fake recovery for at kunne åbne med en resetlogs:
1. RECOVER DATABASE USING BACKUP CONTROLFILE UNTIL CANCEL
2. Cancel (med det samme - du har jo ingen archive filer)
4. alter database open resetlogs;

Jeg er i sverige hele dagen i morgen - så kan ikke hjælpe før til aften.
Avatar billede jfo Nybegynder
07. oktober 2005 - 10:00 #4
Har kørt :
1. RECOVER DATABASE USING BACKUP CONTROLFILE UNTIL CANCEL
2. Cancel (med det samme - du har jo ingen archive filer)
4. alter database open resetlogs;
Får følgende:
ORA-01194: file 1 needs more recovery to be constistent
ORA-01110: data file 1: '/d/db/oradata/***********.dbf'
Vi vidste jo at der ville være inconsistens...kan vi tvinge den op alligevæl?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
07. oktober 2005 - 12:21 #5
Så basen har heller ikke været lukket ordentligt ned inden det skete.

Sæt disse 2 parameter og prøv igen:
_ALLOW_RESETLOGS_CORRUPTION=TRUE
_CORRUPTED_ROLLBACK_SEGMENTS=(LISTEN OVER ALLE DINE ROLLBACK SEGMENTER. Kan normalt tages fra den parameter der hedder ROLLBACK_SEGMENTS)
Avatar billede qualjyn Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:39 #6
Som jeg ser det, får du en database op hvor du ikke kan stole på noget som helst. Og nogengange er det værre, end at skulle starte forfra. Men - ked af at hælde salt i såret - hvordan kan man have en enterprise licens på en oracle database, og så ikke have en backup?! Når man har penge til at have så dyrt et produkt, har man også penge til backup :/

Anyways, jeg vil også prøve at se om jeg kunne tvinge den op - reviewe data, og så overveje om de overhovedet er noget værd - istedet for blot at håbe på det bedste.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:26 #7
Det afhænger da helt af hvilke data vi taler om. En finans database ville sikkert være ubrugelig. Men er det en database med f.eks. webcontent er det da bare go-do-it.
Alt andet lige kan det i de fleste tilfælde godt betale sig at få databasen op, da der ofte ligger flere forskellige dataset. jfo siger også selv at han er klar over det. Så forstår ikke helt din bemærkning.
Derudover kan man sagtens have en enterprise edition og ramme ovenstående problem.

Jeg sad engang hos en kunde hvor de havde haft prof folk til at vejlede dem hele vejen igennem. Alt var det fineste hardware og var installeret af leverandørene selv.

Da der røg en disk i hans spejlede setup blev der kaldt en tekniker for at skifte den - ren rutine. Desværre gik "murphys lov" amok allerede 2 uge for inden, da kundens raid controler var begyndt at skrive corrupte data. Da han kun havde en(1!) controller til at styre sit raid - blev der skrevet de samme corrupte data til begge spejl.
Jeg blev tilkaldt til kundens system torsdag aften - og endte op med at sidde med en 2 uger gammel backup og kunne ikke hjælpe kunden bedre- da båndet med hans archive filer til databasen havde blockfejl.

Det er "murphys lov" !!! Vi kender ikke historien for hvordan ovenstående er sket - men det nytter heller ikke noget. Jeg er ret sikker på at kunden også her vil tænke sig rigtigt godt om for at undgå at situationen sker igen næste gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2005 - 19:57 #8
man kan da ihvertfald altid prøve og se hvad der kommer ud af det