Avatar billede tulleven Nybegynder
17. april 2001 - 20:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

33 og ata 66/ 100

Har et bundkort som jeg ikke er helt sikker på hvad hedder nøjagtig, men det er et via

Den kører med en PIII 500-mhz købt dec 99, som dengang var TOFF *GGG*

Den under støtter UltraDMA/33 IDE og så vil jeg høre om jeg tager fejl , hvis jeg mener at man kan smide en harddisk som kører 100 eller for den sags skyld 66, ( velvidende at kortet selvfølgelig kun kører op til de 33)

Har købt en hd med ATA100 og kan ikke finde den under boot, har prøvet at sætte den som master på sec. ide-controller og den gamle HD ( som hele tiden har været i maskinen) står til master på Pri-idecontroller .
Og IKKE andet sat til nogle kablerne

Hvad er der at gøre ??
Kan mit kort slet ikke håndtere så stor en HD eller skal jeg have en boot diskette til den

Den nye harddisk er:
Western Digital  7200 RPM 40 GB
MODELNR:  WD400BB-75AUA1
Avatar billede michaelh Nybegynder
17. april 2001 - 20:38 #1
Øhhh, du har vel f-disket og formatret den,ik ?

Men ellers er der en 32GB grænse, som sikkert kan løses med en bios update. Havde selv samme problem med en IBM 45GB disk. Kan du virkelig ikke finde ud af hvad dit mobo hedder?
Men ellers kan du normalt godt sætte en ATA100 disk til et ATA33 mobo.
Avatar billede hotpop Novice
17. april 2001 - 20:39 #2
En PIII er skam stadig TOFF :-) Der er ikke mange spil som bruger mere processorkraft end det du har, så den er skam stadig god nok!
Via laver ikke bundkort men chipsæt til bundkort, så det er ihvertfald ikke et VIA. Du må kigge i manualen for at finde det rigtige navn på Bundkortet!
Men nu til dit spørgsmål: JEPS! du kan sagtens smide en ATA 100 i maskinen, tror bare at du har glemt at formatere den, ellers kan windows muligvis ikke finde den.
Avatar billede hotpop Novice
17. april 2001 - 20:41 #3
michaelh> ja der er en grænse på 32 Gb men hvis den er fdisket og formateret skal windows stadig finde disken, han kan så bare ikke bare ikke bruge mere end de 32 Gb
Avatar billede francke Nybegynder
17. april 2001 - 20:43 #4
Har du sat den på auto i bios?
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2001 - 20:47 #5
Nu har du vel sat jumperen rigtigt? :-)
Avatar billede michaelh Nybegynder
17. april 2001 - 21:18 #6
hotpop> Prøv at læse tulleven\'s første sætning igen.........men det er et VIA......der menes jo nok: men det er et VIA chipsæt.
Men som sagt havede jeg selv lidt bøvl med en 45GB disk som jeg slet ikke kunne fdiske da menu punkt 5. (noget med, skift drev ) slet ikke var tilstede. Efter en bios update, var punkt 5. der, men det kan selfølgelig være noget andet da jeg som sagt havde lidt bøvl med det og prøvede forskellige ting i en uges tid.
Men vi mangler lige at få at vide om tulleven har formateret eller ej.
Avatar billede tulleven Nybegynder
17. april 2001 - 22:37 #7
Ja hejsa igen, havde lidt bøvl med at få maskinen til at MAKKE RET *GGG*

Nå Nej jeg har IKKe formatteret eller fdiske, Kan slet ikke få lov, da pc´en ikke vil se den under booten :
Ja den står til auto
Så jeg må vel tage den tunge gang og se om jeg kan finde ud af hvad og hvor jeg skal lave en bios update og hvordan fanden jeg gør det uden at maskinen går helt i smadder af det. HJÆLP
Avatar billede michaelh Nybegynder
18. april 2001 - 00:54 #8
Prøv denne her inden du roder med din bios, den prøvede jeg først, og det virkede. Godt nok ikke optimalt, men så kan man da se at der er liv i dyret.
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm
Disk Manager 2000 (version 3.10.14)
Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits.
Det er til IBM som du kan se, men mon ikke det virker til din også.
Det lyder jo som om det har noget med det her at gøre. Can change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized. (læs selv hele siden )
Avatar billede tulleven Nybegynder
18. april 2001 - 01:06 #9
Jubiii *GG*

Ok har fået opgraderet min bios, MEN hold da kæft hvor havde jeg problemer med at finde den rigtige bios version på pc. INDTIL jeg fandt dette program
ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctbios15.zip
Kanon :-)))))))

Men pc, vil desværre ikke se den endnu, men det kan jo godt have noget at gøre med det du siger michaelh, er på vej ind på siden og se om den kan hjælpe ellers går vejen ind forbi WesternD. site.

BEE back later :-))
Avatar billede michaelh Nybegynder
18. april 2001 - 01:13 #10
Du kan selfølgeli også kigge her:
http://www.westerndigital.com

13: My WD Caviar hard drive is larger than 528 megs. How do I get the full capacity of my drive?

You can use Data Lifeguard Tools\' EZ-BIOS to obtain full capacity if your system does not support LBA mode. If your system supports LBA, then enable LBA in your BIOS setup utility.

NOTE: Some BIOSs, despite having LBA, cannot support a drive greater than 2.1 gigs and some cannot support a drive greater than 4 gig or 8.4 gigs (click here to read more about issues with drives 8.4 gig+). In this case, you can use Data Lifeguard Tools\' EZ-BIOS to overcome this limitation and gain full capacity of your drive. Another option is to check with your motherboard manufacturer to see if a BIOS upgrade is available for your system.

8.4 GB and Larger Drives Q & A

Important Note: Rather than using FDISK, Western Digital highly recommends using our Data Lifeguard Tools software to partition and format your 8.4 GB or larger drive.  Virtually all problems associated with the 8.4 GB BIOS limitation can be resolved by using Data Lifeguard Tools to install your drive.

Avatar billede tulleven Nybegynder
18. april 2001 - 03:44 #11
Ja nu ved jeg snart ikke om jeg skal grine eller græde,
Prøvede at køre denne lifeguard fra WD med deres \"fine\" EZ-bios.  Den fortalte at den kunne se den når man kørte dette program der ville indstallere denne bios. Den var endda så flink at ville kopiere hele partitionen fra det allerede eksisterende drev over på mit nye. Så tænkte jeg. Nu næste gang jeg starter op vil den fortælle mig at den endelig har fundet den under mine idekontrollere i bootningen. ............ MEN nej, Den laver ikke andet end at EZ-Bios ikke kan køre programmet og jeg skal trykker CTRL for at enter setup( LIfeguard Tools) or boot fra diskette.

Selv når jeg tager det (undskyld udtrykket) nye HD ud af maskinen bliver den ved med at skrive dette, for ca. 15 sek. senere at skrive en masse i dospromten for derefter lukke windows op.

Jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan fjerne denne IRRRITERENDE EZ-bios, (har prøvet at Opgradere min bios, som jeg jo lykkedes med før dette. MEN EZ biosen holder sku stand endnu ØVV)

Hvad skal jeg dog gøre , jeg vil gerne af med denne EZ-bios fra Western D-.  men stadig have min nye Harddisk installeret
Avatar billede tulleven Nybegynder
18. april 2001 - 04:05 #12
før opdateringen hed mine specifikationer

        BIOS-Info, c\'t/Andreas Stiller, V. 1.5 10/00
Computer ID          : FC, SubTyp: 01, BIOS-Level: 0
Rechnertyp            : AT-3,  Konfigurationsbyte  $74
Maustreiber          : Microsoft kompatibel, Version: 08.30
Maustyp              : PS/2-Maus
Bus                  : ISA/PCI
Hauptspeicher        : 640 KB, davon verfügbar : 640 KB
Extended Memory      : 65472 KB
BIOS Datum            : 02/11/99
PCI-BIOS gefunden    : Version 02.10, 32-Bit-PCI-BIOS Revision:0
PCI-Busse            : 2, Konfig-Mech.: 1, Special-Cycle-Mech.: 1
Award BIOS gefunden  : Award Modular BIOS v4.51PG
Award ID-String      : 02/11/1999-691-596-W877-2A6LFTG9C-00
Board/BIOS-Version    : TRM-P6PRO-A5-V1.05
OEM                  : TEKRAM
URL                  : http://ftp.tekram.com
Chipset              : 691-596-W877 //VIA Apollo Pro (691/596)
INT-13h BIOS Extension: ja, Version:1.x, Fknt 41..48 unterstützt
PnP (ACFG,ESCD,DMI)  : PnP V1.0/ESCD, DMI V 2.0, APM V1.2
eiter mit D)MI-Info,E)SCD-Info, sonst Exit:

Efter opdateringen

        BIOS-Info, c\'t/Andreas Stiller, V. 1.5 10/00
Computer ID          : FC, SubTyp: 01, BIOS-Level: 0
Rechnertyp            : AT-3,  Konfigurationsbyte  $74
Maustreiber          : Microsoft kompatibel, Version: 08.30
Maustyp              : PS/2-Maus
Bus                  : ISA/PCI
Hauptspeicher        : 640 KB, davon verfügbar : 632 KB
Extended Memory      : 65472 KB
BIOS Datum            : 12/21/99
PCI-BIOS gefunden    : Version 02.10, 32-Bit-PCI-BIOS Revision:0
PCI-Busse            : 2, Konfig-Mech.: 1, Special-Cycle-Mech.: 1
Award BIOS gefunden  : Award Modular BIOS v4.51PG
Award ID-String      : 12/21/1999-691-596-W877-2A6LFTG9C-00
Board/BIOS-Version    : TRM-P6PRO-A5-V1.07
OEM                  : TEKRAM
URL                  : http://ftp.tekram.com
Chipset              : 691-596-W877 //VIA Apollo Pro (691/596)
INT-13h BIOS Extension: ja, Version:1.x, Fknt 41..48 unterstützt
PnP (ACFG,ESCD,DMI)  : PnP V1.0/ESCD, DMI V 2.0, APM V1.2
Weiter mit D)MI-Info,E)SCD-Info, sonst Exit:

Avatar billede francke Nybegynder
18. april 2001 - 05:24 #13
Pil jumperen ud ser sidder alene ved batteriet i 10 sek.
Avatar billede michaelh Nybegynder
18. april 2001 - 07:22 #14
Hmmmm, det er da noget værre noget med dig og din disk....Det er lidt svært at hjælpe nu, men kunne du ikke finde en bios der var nyere, nu er den fra 12/21/99 men det kan vist ikke kaldes for ny. Min er fra 03/08/01 men det er også et nyt mobo.
Hos IBM kalder de det også for EZ-bios og der kan man da bare vælge at slette det igen inden i programmet, for som jeg forstår det så har det ikke noget at gøre med den rigtige bios men bare en slags HD driver, så prøv lige igen. Ellers vil jeg prøve at hente lifeguard tools selv og så se om jeg kan finde på noget. Det er sgu lidt svært det her nå man ikke kan se det med fingrene, men til at starte med lød det bare lige som det samme problem jeg selv havde haft. Men det kan tit være svært med sån en oldsag som din, men på den anden side så lover WD jo guld og grønne skove når man bruger deres program, jeg tror du lige skal sove på det og så prøve igen :-)
PS. Hvor stor (lille) er den disk der sidder i nu ?
PPS. kan jeg købe din 40GB billigt i næste uge *GGGG*, nej pjat, det skal sgu kunne lade sig gøre, kender du ikke nogen med en ny maskine med en stor HD i ?
Avatar billede francke Nybegynder
18. april 2001 - 09:26 #15
Gad cide om kablerne sidder rigtigt i på
Avatar billede francke Nybegynder
18. april 2001 - 09:43 #16
cide=vide!!Der kom også noget med EZ-bios da jeg ville overclocke!
Avatar billede tulleven Nybegynder
18. april 2001 - 22:12 #17
Kan ikke sige hvorfor det skal være sådan,
Fandt en alternativ løsning på det selv.
Men fik løst problemet ved at sætte HD over i en ny hurtig maskine som bare åd den , som var den skabt til det *GG*.
Og kunne så her få lov til at lege med den som normalt, Efter en formattering og installation af Win98 SE kunne jeg blot sætte den over i maksinen igen og VUPTI, så kunne bootningen og Windows snildt finde den .
SP bliver hermed lukket.