Avatar billede demaweb Nybegynder
16. april 2001 - 20:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Linux og Unix

HVad er Linux, og Unix? Jeg har hørt mange der snakker om det, man fårstår ikke hvad det går ud på? Spechielt har jeg hørt mange som programere i  PHP ( det gør jeg også) som snakker om det! HVad er det?
Avatar billede keysersoze Guru
16. april 2001 - 20:56 #1
UNIX er et flerbruger-operativsystem der primært er kommandliniebaseret  (dog findes og så grafiske brugerflader...

LINUX er en variant af UNIX

meget kort kan det siges at det er et operativsystem på linie med Windows - dog er det open source og gratis
Avatar billede keysersoze Guru
16. april 2001 - 20:58 #2
da PHP er baseret på Linus (og asp på Microsoft) er dette grundet til at der bliver talt om LINUX eller UNIX og ikke fx windows 2000
Avatar billede tesmara Nybegynder
17. april 2001 - 02:00 #3
Man kan også køre PHP på på windows server og ASP på linux server.

Unix er en meget stabil, og ikke så bruger venligt styresystem. og så er det meget dyrt. Men en mand jeg mener han hedder troval linux, lavet en open source klon af Unix og kante den Linux. Prensipet i den er at den er open source, så man må/kan ikke tage penge for den. Det kan frit downloades fra Internette lovligt, og alle kan vidreudvikle på den.
Linux er ligesom Unix mere stabil. Hvis du kan finde lidt ud af det, skal man kun genstarte en Linux maskine 1 gang, og det er når man har instaleret den. Der efter kan du instalere og afinstalere alt, opgradere programmer osv. uden at skulle genstarte og der ved lukke din server ned.
Dog hvis du skal opdatere selve kernen i Linux (Skere MEGET sjelent at der kommer en ny ud) bliver du også nød til at genstarte maskinen, men det er der nogle der er ved at finde en løsning på, så man ikke behøver at gøre det.

Hvis du har plads på din harddisk og lyst kan du prøve at instalere Linux på din maskine, der vil så automatisk komme dual boot på din maskine, så i opstarten kan du vælge mellem windows eller Linux.
Kik forbi http://www.sslug.dk hvis du overvejre det. sslug står for Skåne Sjælland Linux User Group
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. april 2001 - 02:05 #4
tesmare -> Han hedder Linus Thorvalds, og lavdede kernen til Linux som afgangsprojekt på datalogistudiet på et universitet i finland.

ftp://ftp.linuxberg.com/pub/ kan du hente de fleste linux distributioner
PHP kan du hente på www.php.net
og mysql på www.mysql.com

//Anders
Avatar billede tesmara Nybegynder
17. april 2001 - 02:18 #5
Ok takker \"vladimirr\" jeg var ikke 100% sikker på hans navn, og jeg tog lidt fejl. tak for rettelsen (Nu skal jeg se om jeg kan huske det denne gang, jeg er ikke så go\' med navne)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. april 2001 - 02:24 #6
Jeg vil lige nævne at man er ved at gå mere over til Free-BSD til webservere det kan ses/hentes på www.free-bsd.org
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. april 2001 - 02:26 #7
Avatar billede demaweb Nybegynder
17. april 2001 - 10:07 #8
Tesmara -

Hvor mange HMz, skal man gerne have hvis man vil køre Linux ?
Findes der flere forskilligt versioner af Linux?
Jeg har hørt om RedHat, er det den mest brugte Linux version ?
Hvad er en Free-BDS ?
Hvor meget fylder Linux?

Du siger også \"uden at skulle genstarte og der ved lukke din server ned\", vil det sige at man skal have en server for at kunne bruge Linux ? elelr er det nok med en webserver? JEg har nogle forskillige .dk domæner, er det ikke godtnok en webserver?
Avatar billede demaweb Nybegynder
17. april 2001 - 10:08 #9
Hvad betyder Open scource ?
Avatar billede keysersoze Guru
17. april 2001 - 10:21 #10
open source = frit tilgængeligt

der findes flere forskellige Linux-versioner, men hvad der er den mest brugte ved jeg ikke lige - det er meget smag og behag. Størrelsen variere også meget - lige fra 1 diskette til flere CD\'er.

og faktisk kan meget små computere, som har svært ved at køre selv ældre versioner af windows somregel køre linux!

dog en lille advarsel; linux er IKKE windows, og det er ikke noget man \"bare lige\" går til - det kræver at man sætter sig ind i det en del mere en man behøver MS produkter
Avatar billede demaweb Nybegynder
17. april 2001 - 10:25 #11
JEg kører nu med windows 98, kan jeg så installere en lille version af linux, fådan jeg ikke skal genstarte min pc først, (jeg har kun 120 HMz, en maget lille computer),HVis ja, hvor kan jeg downloade en lille version af Linux, som er god at bruge hvis jeg programere i php?
Avatar billede keysersoze Guru
17. april 2001 - 10:29 #12
du kan da sagtens programmere i php selvom du har windows hvis det er det der er problemet...
Avatar billede demaweb Nybegynder
17. april 2001 - 10:32 #13
JaJa det ved jeg godt, men jeg vil gerne prøve Linux, for at få en fornemmelse af hvad det er! Kan jeg downloade en lille version af Linux, som jeg kan bruge, uden at skulle genstarte min pc?
Avatar billede demaweb Nybegynder
17. april 2001 - 10:32 #14
JaJa det ved jeg godt, men jeg vil gerne prøve Linux, for at få en fornemmelse af hvad det er! Kan jeg downloade en lille version af Linux, som jeg kan bruge, uden at skulle genstarte min pc?
Avatar billede keysersoze Guru
17. april 2001 - 10:39 #15
jeg ved ikke hvad der vil være bedst at kaste sig ud i, men kig på ftp://ftp.linuxberg.com/pub/

du kan ikke installere uden at genstarte! du kan godt køre med både win og linux, men du kan ikke have begge kørende på én gang, så du aldrig nogensinde skal genstarte...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. april 2001 - 11:35 #16
Det er ikke helt korrekt, der findes et program der hedder Virtuel Machine, hvor man kan køre et andet operativsystem i et vindue, men jeg ved desværre ikke lige hvor man kan hente det.

//Anders