Avatar billede steelman Novice
20. september 2005 - 22:14 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

WLan: kan ikke få forbindelse

Hej,

Jeg har en ældre laptop som jeg har installeret et wireless netværkskort D-Link DWL-610 (PCMCIA-kort). Det virker sådan set fint med at dlinks configurations-modul får forbindelse til routeren. Men når jeg prøver at gå på nettet lykkes det ikke. Jeg kan ikke pinge routeren og når jeg kører winipcfg kan jeg ikke se netværkskortet. Når jeg laver en ipconfig /all kommer netværkskortet heller ikke frem og ingen ip-adresse.

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 00:03 #1
Du kan ikke forvente, at blot fordi du har stoppet et trådløs netkort i den bærbare, så har du trådløs adgang til din router.

Du skal først have din router konfigureret, og det skal du gøre over et kabel fra den bærbare til routeren.

Jeg skal vide hvilket operativsystem du anvender, og om du kan komme på internettet med kabel ? ?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2005 - 02:01 #2
Det kort er et 32 bits cardbus. Er du sikker på om din "ældre laptop" ikke kun understøtter 16 bit bus på PCMCIA kort? Et problem med noget ældre bærbare, som ikke "bare" kan bruge et 32 bit cardbus kort.
Kan se du kører Win 9x ud fra kommandoen winipcfg.
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 11:46 #3
Ohh sorry - havde ikke lige beskrevet....
Det er windows 98 se der ligger på laptoppen. Jeg har sat det hele op og routeren kører med flere andre trådløsekort så det hele fungerer. Dette dlink kort har også tidligere siddet i den laptop og har virket fint, men jeg har så formateret computeren et par gange side og nu kan jeg slet ikke få det til at køre.

Som sagt så får kortet fint forbindelse til routeren. I dlinks config-system kan jeg se at den har fin forbindelse og i routeren kan jeg se at den logger på.
Men laptoppen får ingen IP-adresse og kortet viser sig slet ikke ved programmet winipcfg eller ipconfig... Det er dét der undrer mig...
:-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 15:46 #4
For at routeren tildeler en IP over trådløs net, så skal SSID (Netværkets navn) og kanalen der anvendes til kommunikation, være den samme i både router og i netkortet.

Du skal ind i routerens serup, og finde ud af hvilken kanal og SSID den anvender.

Derefter skal du ind i Egenskaber for LAN-forbindelse, og der vil dit netkort stå. Der skal være en konfigurations knap ud for dit netkort, og den trykker du på. Et eller andet sted der, kan du fortælle netkortet hvilken kanal den skal anvende.

Samme sted, under Egenskaber for netværk, må der være et faneblad, der hedder noget med trådløs forbindelse. Der skal du fortælle hvilket SSID den skal koble til.
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 15:51 #5
Jeg ved hvordan netværket skal sættes op og det er sat korrekt op (er dobbelttjekket :-)) - og som sagt så kører det hele jo fint i kontakten mellem kortet og routeren da jeg kan se at forbindelsen på kortet til routeren er i orden og kortet logger på routeren.

Men det er som om at windows ikke kender kortet. Jeg kan finde det under netværksindstilninger men det kommer ikke frem ved fx. ipconfig
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:03 #6
Fordi du kan "se" routeren fra den bærbare, er ikke ensbetydende med, at du har forbindelse.

Hvis du nu åbner en DOS boks, og skriver winipcfg og trykker enter, kommer der så ikke en ny dialogboks frem, hvor du kan forny din IP. ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:04 #7
Kører du med sikkerhed/kryptering ? ?
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 16:07 #8
Jo - men somsagt så kommer netkortet jo ikke frem i winipcfg.
Ja jeg kører med WPA kryptering og passwordet er indtastet korrekt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:08 #9
Så indtil du får forbindelse til routeren, syntes jeg du skal deaktivere WPA, så det ikke forstyrer i fejlsøgningen.
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 16:13 #10
Jo - men mit problem er jo ikke at få kontakt til routeren. Problemet er at jeg ikke kan se netkortet i hverken ipconfig eller winipcfg. Det kommer simpelthen ikke frem - som om det ikke eksisterer. Jeg har prøvet at reinstallere det flere gange...
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:16 #11
Ved de trådløse netkort jeg har installeret, skal jeg først installere et setup program, og først når dette er gjort, kan netkortet tilsluttes.

Har du fulgt manualen for installation af kortet i en win98 maskine ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:17 #12
Kan du tilgå routeren med kabel ? ?
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 16:17 #13
Jep - i følge manualen skal der instaleres en cd før kortet stikkes i laptoppen. Det er gjort korrekt efter beskrivelserne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:19 #14
I enhedshåndtering kan du finde dit netkort. Marker det, og tryk egenskaber.

Hvad siger den der ?
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 16:22 #15
Ja kortet er i enhedshåndtering og der står at det er installeret korrekt - det er dét der er underligt. Jeg har prøvet at geninstallere driveren uden resultat...
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2005 - 16:54 #16
Det undre mig du skriver: kører det hele jo fint i kontakten mellem kortet og routeren da jeg kan se at forbindelsen på kortet til routeren er i orden og kortet logger på routeren.

Det indikerer, at kort og router kan se hinanden, hvorimod winipcfg indikerer det modsatte.

Kan du ikke forny alle i winipcfg ?
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 16:59 #17
Jep det er det jeg siger. Forbindelsen mellem router og netkort virker fin - men windows kan på en eller anden måde ikke finde kortet :-)

Der sker ikke noget når jeg klikker forny alle - ej heller ved ipconfig /renew
Er prøvet :-)
Avatar billede sugemallen Nybegynder
21. september 2005 - 17:05 #18
Har du tjekket at tcp/ip protokollen er inde i netværks egenskaberne? Bør den jo være, men hvem ved :o)
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 17:16 #19
Jep - der er installeret tcp/ip protokol også for Dlink kortet
Avatar billede sugemallen Nybegynder
21. september 2005 - 17:28 #20
Har du søgt på compatibility med din laptop og netkortet som halifax skriver? Kan ikke rigtig se om det er den samme maskine du har haft det til at virke i?
Avatar billede steelman Novice
21. september 2005 - 17:34 #21
Jo det er den samme laptop som det samme kort tidligere har siddet i og fungeret ordenligt :-/
Avatar billede steelman Novice
26. september 2005 - 17:15 #22
Har I givet helt op gutter? ;-)
Jeg har prøvet at installere et andet D-link kort (Air-Plus DWL-G650) Men det giver nøjagtig samme resultat :-(
Avatar billede halifax Nybegynder
26. september 2005 - 22:25 #23
Tjaa... er nok ved at have givet op. Har fulgt med fra sidelinien. Har læst den medf. Printed Quick Installation Guide - .pdf-fil her
ftp://ftp.dlink.co.uk/wireless/dwl-610/dwl-610_qig.pdf

uden at blive klogere, bortset fra kortet ikke understøtter WPA kun 64/128-bit WEP. Routeren kører med flere andre trådløse netkort - kan der mon ligge noget i det? Du skriver kortet finder routeren, men finder det også et netværk at bruge en (den manglende) IP adr. på.
Avatar billede steelman Novice
26. september 2005 - 23:19 #24
Halifax--> Jeg tror den manual er til en tidligere version - for det fungerer nu udemærket med WPA. Jeg prøvet at sætte kortet i en anden laptop og her fungerer det helt fint (Også med WPA ;-))

Hvad mener du med om det også finder et netværk? Alt i Dlinks config-system ser fint nok ud - kortet bliver "logget" på routeren og jeg kan se i routeren at det trådløse kort er "koblet på" Men jeg kan også se det får ingen IP-adresse...

Tror snart at jeg formaterer lor... :-/
Avatar billede halifax Nybegynder
27. september 2005 - 01:12 #25
Hehe, skrev oss jeg ikke blev meget klogere af den manual, men har nu læst en via et andet site, og her står WPA nævnt.

Du husker vel ikke forkert om laptop og dét kort sammen, for kortet virker i en anden maskine. Det kan være forbyttet, så det vi taler om sidder i en anden maskine??
For et 16 bit PCMCIA kort kan godt køre på en 32 bit cardbus maskine, mens et 32 bit cardbus kort ikke kan køre på en med 16 bit PCMCIA port.
Avatar billede steelman Novice
27. september 2005 - 10:05 #26
Nope - desværre ;-)
Kortet har virket i denne laptop. Faktisk har begge mine D-link kort virket i den laptop. Og jeg har desuden lige prøvet at smide et TrendNet kort i som også kører i 32 bit - og det fungere fint nok. Problemet med det kort er bare, at det ikke kører med WPA men "kun" WEP kryptering
Avatar billede sugemallen Nybegynder
27. september 2005 - 10:13 #27
Ja når man har prøvet alt og det ikke virker, så formater lortet :o)
Avatar billede steelman Novice
27. september 2005 - 10:16 #28
Tjaa  :'-(
Avatar billede hastek22 Nybegynder
27. september 2005 - 10:19 #29
Har du prøvet at tildelse dit netkort en fast ipadresse i det samme scope som routeren bruger, samt sat default gateway til routerens adresse ?
Avatar billede steelman Novice
31. oktober 2005 - 18:24 #30
Lukker - laptoppen er brændt af :-(