Avatar billede pissemyre Nybegynder
19. september 2005 - 16:54 Der er 13 kommentarer

Bærbar til CAD, 3dmax, og rendering

Halløj!

Jeg overvejer i forbindelse med mit studie at købe en ny bærbar. Vi kommer i løbet af nogle måneder til at skulle arbejde meget med CAD, og 3DMax, så derfor ville jeg lige høre om der er nogen som kan give nogle forslag til hva jeg skal gå efter... Har overvejet en dell precision 70, bl.a. pga quadro fx chippen, som efter sigende skulle være stærk på de områder jeg har nævnt...

Vil os' lige høre om der er nogen, som ved, hvor "byrden" ligger under henholdsvis design og modelleringen og rendering. Er det på grafikkortet eller CPU'en man findet flaskehalsen?

Er der desuden nogen som ved om en bærbar har godt af at render i adskellige timer, eller endda dage?

Anden relevant information om emnet modtages naturligvis også meget gerne...

MVH Nicki
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 17:49 #1
opgenGL afvikling i dine viewports afhaenger af dit grafikkort.

rendering CPU

stil evt. din notebook paa en gitter struktur saa den kan afgive varme nedadtil ogsaa. men den skulle da gerne kunne rendere i timevis..dage hmm har godt af. jo kan den klare 10 timer kan den ogsaa klare to dage, bare soerg for at den har godt med luft omkring sig og ikke staar i solen osv. jeg ville ogsaa selv koebe en dell netop med quadro, hvis jeg skulle have en.. eller en alienware, men de er dyre :)

men generelt er det ikke smart med baerbar til 3D, isaer ikke hvis du stiler efter fotorealisme i dine setups. du har ogsaa meget lavere memory bandwidth paa en baerbar hvilket ikke er saa smart naar du har komplekse scener.
Avatar billede pissemyre Nybegynder
20. september 2005 - 12:37 #2
Er stadig lidt i tvivl om hva. quadro helt præcis skal gøre godt for :)... Hm... Det jeg forstår ved det du siger, er at det "kun" er en fordel under designprocessen, og faktisk slet ikke i rendering?

Hm... Ved godt det er lidt noget skidt med bærbar og 3d... Overvejede os' at købe en dual Core Athlon, men tror bare det er for besværligt... Har godt nok set nogle bærbare med den CPU, meeeen tror de ligger uden for det jeg forstår ved anstændige priser :)... Hm...

Er det sådan at du ved hvor stor en forskel der er mht. 3d ved forskellige typer af bærbar?
Avatar billede ni Nybegynder
20. september 2005 - 19:31 #3
quadro er lavet til at afvikle openGL til 3D applikation hvorimod almindelige 3D kort er lavet til at koere bedst under spil, hvor en masse extensions og directx, direct3d ogsaa bliver brugt. saa quadro betyder bare at det er optimeret til 3D produktion, og spiller slet ikke nogen rolle under software rendering, men derimod hardware rendering. du kan jo ogsaa rendere ting med hardware renderen, saasom particles, volumes osv.

jeg kan varmt anbefale Athlon X2 til 3D, har selv en, koeb den billigste, der faar du mest for pengene. koerer suveraent stabilt og er intens hurtig, og kraever ingen teknisk snilde at bruge i modsaetning til at almindelige dual systemer, som jeg ikke vil anbefale hvis du er ny.

jeg ved ikke saa meget om de forskellige typer af baerbare til 3D, men gaa efter en med godt med hukommelse. ikke under 512MB ! hurtig processor og saa quadro, isaer vil jeg sige at det er rart med quadro hvis du skal arbejde meget med texturer, da almindelige kort ikke kan vise realtime bumbmapping og heller ikke reagerer godt paa avanceret texture wrapping og placement.
Avatar billede osborne Nybegynder
01. oktober 2005 - 22:35 #4
Jeg overvejer også køb at en bærbar til 3D .. men prisen for bærbare er simpelthen bare så høje at jeg tror jeg satser på en stationær i et lille kabinet. I mit tilfælde er det fordi jeg skal have den med i sommerhuset, og så kan jeg jo have en fladskærm og tastatur stående der og blot transportere "kassen" frem og tilbage. Man får væsentlig mere for pengene, undgår problemer med varme, skærmbillede osv.

- Grafikkort er alfa og omega i opbygningsfasen (design/modellerings/texturering ..)
- CPU kraft er alfa og omega ved rendering. Helst en dual processer, multithreated eller lignende .. som din render kan udnytte.
- RAM er også vigtigt både i 3d udviklingen og i senere composting. Gå efter 2GB hvis du kan få det (det er nok ikke realistisk i en bærbar).
RAM

Hvorfor er det at du ønsker en bærbar til 3D og ikke en stationær?
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:34 #5
?
Avatar billede osborne Nybegynder
14. oktober 2005 - 00:35 #6
..
Avatar billede osborne Nybegynder
14. oktober 2005 - 00:36 #7
Hvad fandt du ud af?
Avatar billede osborne Nybegynder
22. oktober 2005 - 01:11 #8
Fik du købt en bærbar til 3D grafik eller opgav du?
Avatar billede pissemyre Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:18 #9
Hej igen... Jeg undskylder for den lange ventetid, men har haft meget tralvt på det sidste... Skal sørge for det ikke gentager sig :)...

Hm... nej har stadig ikke fået købt nogen computer... Dels så er jeg sat rimelig fast på en bærbar, men synes du har ret... Priserne for en ordentlig bærbar er meget høje. overvejer lidt at købe en mainstream bærbar, ala hp pavilion, men ved ikke lige om det ville være et godt køb i mit tilfælde...

- må hellere lige uddele de point forresten
Avatar billede pissemyre Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:20 #10
Hvis i lige vil lægge et "svar" ville det være godt :)
Avatar billede pissemyre Nybegynder
24. oktober 2005 - 17:34 #11
forresten så er grunden til at jeg har sat mig fast på en bærbar, at jeg skal meget frem og tilbage... Dvs. fra uni, hjem og så har jeg lidt gøren andre steder i landet
Avatar billede osborne Nybegynder
02. november 2005 - 22:15 #12
Ah, ja så kan jeg godt se behovet. Har du fået købt en nu?
(forresten kan du blot lave et svar og give dig selv point hvis ingen andre har givet svar, på den måde lukker du pænt af).
Avatar billede chrbah Nybegynder
24. maj 2006 - 20:22 #13
Jeg har selv købt en IBM ThinkPad R50p for et års tid siden til det samme formål.
Den klare det fint et par bortset fra at den har brændt det ellers udmærkede fire gl grafikkortet af en gang og nu setter det ud ved længere tids arbejde.
Dette skyldes overophedning som ikke kan løses uden at ødelægge den fine 3års garanti.
Så efter min mening bør man ikke købe en bærbar til max ved mindre det er absolut nødvendigt da køling i et bærbart kabinet er svært.

Men held og lykke