Avatar billede kieler1234 Nybegynder
15. september 2005 - 10:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

AGP eller PCI-Express

Står og skal ud og købe nyt hardware til en ny computer.
Men er ikke så meget inde i det mere, så er i tvivl om hvad man skal gå efter med grafikkort.
Skal man gå efter AGP eller PCI Express... Nogen anbefalinger, kan siges den skal bruges til spil og photoshop redigering.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 10:11 #1
En helt ny standard til grafikkorte. Express tillader dobbelt så meget hastighed som de tidligere AGP kort. Overførsler sker nu med 4 GB pr. sekund, som er dobbelt så meget som på tidligere kort. Flere og flere producenter har introduceret nye bundkort og grafikkort, som understøtter Express. Nvidia udnytter f. eks  Express til deres nye produkt linje af grafikkort, som kan sættes sammen i par (SLI) og dermed yderligere dobbelt hastigheden.
Man har ydermere muligheden for at tildele enkelt hardware komponenter flere såkaldte kanaler, så man kan opnå bedre båndbredde. DOG synes jeg ikke udgangspunkt viser at der er meget anvendelse i PCI Express set ud fra et alm. brugersynspunkt. Express er helt klart fremtidens teknologi, som skal hjælpe med til at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.
Man skal IKKE bare regne med at ens computerspil spil bliver vildt hurtige,  bare fordi man skifter  til Express. Man skal dog gøre sig klart at bundkort, og CPU og nogle gange RAM skal passe til PCI Express, og det ikke bare er noget man køber og smider i sin maskine!
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 10:13 #2
Valget af nyt grafikkort afhænger ofte om du skal spille eller ej, eller på anden måde benytte det til grafisk tunge ting. Grafikkortet er klart det som har mest betydning for hastigheden i computerspillene. En PC med bare få år på bagen vil ofte have et grafikkort som vil hænge en del, og have problemer med at afvikle de nye programmer og spil som kommer på gaden i dag. Har man programmer og spil der døjer med at køre ordentligt eller hakker irriterende meget, kan det ofte kunne forbedres væsentligt med et nyt grafikkort. Dog skal PC og grafikkort altid passe sammen
Nyt grafikkort kan også være med til at give en et klart bedre og mere skarpt billede med langt bedre effekter, og farver på de billeder som skal vises. Ydermere har de nye kort muligheden for tv-udgang og dermed mulighed for at få billedet ført til sit TV. Flere har også mulighed for at tilslutte flere skærme til sin computer.

Som de fleste nok ved er et grafikkort det væsenligeste i en PC. Har man ikke et grafikkort i sin PC vil man få lidt svært ved at få flyttet sine informationer op til sin monitor. Grafikkortet tager sig af den data som bl.a. skal vises på sin skærm så uden dette har man et problem.

Når PCén afvikler 3D-spil er det sole klart også grafikkortet der tager sig af dette. Grafikkortet tager sig af de beregninger og funktioner, som gør det muligt at afvikle avanceret spil, og få vist grafikken på sin skærm. Med denne artikel kan jeg IKKE fortælle dig hvilket kort DU skal tage, da det helt kommer an på hvad det skal passe til m.m. Men jeg vil prøve at belyse lidt af de væsentlige ting som der er.

Ting som er vigtige at holde øje med!
Alm. brug af en PC kræver ikke det store af et grafikkort – og derfor ville det være dumt at poste en mindre formue efter det. Men når vi snakker om krævende spil, og grafiske tunge ting, vil jeg klart anbefale kraftige og mere kostbare grafikkort. Vigtigt er det at kortet bearbejder ting som DirectX, OpenGL og så endelig shaders. Disse ting plus flere andre ting er kernen i at få et grafisk stærk grafikkort.
Når man rundt på nettet eller i blade læser informationer omkring et grafikkort, vil man uden tvivl støde på noget der hedder f. eks 4X, 8X AGP. AGP står for Accelerated Graphics Port; og er en angivelse af hvor hurtigt data overføres på grafikkortet. 4X er nok minimumstandarden for grafikkort i dag. AGP 8X er klart standarden i nyere bundkort, og grafikkort i dag. Dog skal det nævnes at forskellen på 4X og 8X ikke er mærkbar da begge bruger den samme volt. Det er kun ved meget høje opløsninger og detaljegrad, at det gør en lille forskel.

Hastighedsmæssigt, har det ikke meget at sige hvor mange RAM man har på grafikkortet. RAMéne bruger man til at lagre f.eks. billeder. De ekstra RAM spiller klart ind hvis man spiller sine spil i meget høje opløsninger. Man kan fint spille de mest krævende spil i dag uden mange RAM på kortet. Men igen har man mange RAM på grafikkortet, desto flere detaljer kan du få med.
Avatar billede kieler1234 Nybegynder
15. september 2005 - 10:31 #4
Takker for det fine svar!
Skulle gerne have lukket de forskellige tråde nu, så vidt jeg kan se.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 10:32 #5
Take for point. Håber det hjalp dig
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. september 2005 - 19:56 #7
Jeg ville nok kigge efter et bundkort med 2x pci express - det gør det billigere at opgradere senere hen.
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 21:08 #8
også lidt overdrevet til alm brug
Avatar billede kieler1234 Nybegynder
18. september 2005 - 20:46 #9
Okay.. Det ser jeg på så :-)
Ang. tråde har jeg ikke været i stand til at komme ind på 2 af de spørgsmål jeg har oprettet, den viser bare en tom side..Så ved ikke helt fordan jeg skal lukke dem