Avatar billede michdan Nybegynder
15. september 2005 - 09:52 Der er 9 kommentarer

Bruge SATA disk uden Raid

jeg har følgende system

Asus A8V deluxe bundkort
2 stk Matrox Diamondmax Sata 300 gb

Jeg har tilsluttet hardiskene på Via Sata controller og kørt dem i JBOD mode.
For nydelig fik jeg problemer med at PC gik ned blå skærm stop code 0x00000077.

Jeg kunne ikke køre en chkdsk på mit c-drev, programmet gik bare i stå.

Problemet er at når man køre nogen af de raid modes så er data fordelt på de 2 diske og dette betyder at man mister alt på diskene hvis man skal sætte raid op igen.

Nu vil jeg gerne vide om man evt. kan køre sata diske uden nogen form for raid mode, således at hvis jeg skal formatere c-drevet (boot drev) mister jeg ingen data.
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 09:55 #1
JBOD har INTET med RAID at gøre, Faktisk har RAID0 heller intet med RAID at gøre, da RAID er fejl tolerant, men du kan sagtens benytte en raidcontroller som alm controller
Avatar billede michdan Nybegynder
15. september 2005 - 09:59 #2
men hvordan og på hvilken af de 2 sata controller skal jeg så tilslutte mine 2 diske ?
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 10:03 #3
er helt op til dig selv, sætter du dem på RAID controlleren skal du ret sikkert bruge en floppy disk med driver under install, det skal du ikke på den alm. controller.
Avatar billede michdan Nybegynder
15. september 2005 - 10:09 #4
jeg har prøvet med Via controlleren og når jeg installere XP installere jeg rigtig nok en driver til controlleren, men skal jeg så ikke gøre mere ???

Jeg har prøvet at bruge JBOD og RAID0 mode men i begge tilfælde bliver data jo fordelt og det vil jeg gerne undgå..

Andgådende mit problem med blå skærm, findes der programmer der kan checke matrox sata hardiske for fejl ?? jeg har kun fundet powermax, som ikke kan bruges med sata diske ??
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 10:19 #5
jo powermax kan godt bruges til sata diske, men som der står på deres side, så kræver det bestemt chipset, da ikke alle er generic understøttede, kender ikke andre værktøjer til maxtor diske på en sata controller.

Du skal oprette en partition på disken før du kan fortsætte i windows installationen.
Avatar billede michdan Nybegynder
15. september 2005 - 10:23 #6
Vil det sige at jeg bare tilslutter mine 2 diske på f.eks Via sata controlleren og installere XP uden at gå ind i post-boot menu for controlleren og så skulle jeg have 2 diske der køre i ide mode ??

Du må undskylde de mange spm. men jeg er meget i tvivl hvordan dette er muligt, som sagt har jeg fået det installeret 2 gange nu hvor jeg har brugt JBOD og Raid 0 mode.
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 11:12 #7
ja det er (burde, det ihvetfald være) muligt, at installerede det uden problemer *S*
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 12:59 #8
Noget feedback ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:41 #9
brug for mere hjælp ?