Avatar billede ewp Nybegynder
14. september 2005 - 14:02 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af harddisk

Hej,

Ved installation af WindowsXP pro/SP2 lavede jeg ”selvfølgelig” ingen startdisketter (6 stk.).

Nu har jeg brug for at formatere min harddisk, der er partitioneret i 3 dele, C, D & E.

Jeg har til formålet downloaded opstartdisketter fra www.bootdisk.com/bootdisk.htm.

Mit spørgsmål er: Kan disse bootdisks konvertere fra NTFS til FAT, og kan jeg nøjes med at formatere C, eller vil hele Harddisken blive formateret

Med venlig hilsen,

ewp
Avatar billede ferdinand.k Mester
14. september 2005 - 14:19 #1
Du kan sagtens nøjes med at formatere en disk, eller alle - det er op til dig... Du kan også (nu du er igang) oprette flere partitioner, eller lægge dem sammen...

Du vil også kunne gå fra et FAT format til et NTFS filformat...
Avatar billede ferdinand.k Mester
14. september 2005 - 14:20 #2
Jeg ville nok ikke bruge de startdiske du har, men gøre det hele under installationen af din nye XP - her får du presenteret en menu hvor du har mulighed for at formatere dine drev, og ligeledes hvilket format de skal formateres efter...
Avatar billede silvershadow Nybegynder
14. september 2005 - 14:21 #3
Du kan ikke konvertere fra NTFS til Fat
Du kan nøjes med at formatere C
Dine andre diske d& e vil forblive intakte
Avatar billede ferdinand.k Mester
14. september 2005 - 14:22 #4
... du skal nok bare ikke køre FAT under WinXP...!
Avatar billede ewp Nybegynder
14. september 2005 - 14:35 #5
Min PC vil ikke starte op på CD-ROMMEN, den fortsætter bare til Windows og åbner dette. Jeg er derfor nødt til at starte op med opstartsdiskette, og da Harddisken er partitioneret til NTFS, kan jeg ikke starte op med startdiskette fra andre Windows systemer.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
14. september 2005 - 14:36 #6
Jeg er enig i at man ikke skal køre FAT eller FAT32 under XP, men sådan opfattede jeg ikke spørgsmålet. Jeg opfattede spørgsmålet, om man kunne konvertere NTFS til FAT, og hertil er svaret nej.
Avatar billede ewp Nybegynder
14. september 2005 - 14:42 #7
Det er jeg nu ikke så sikker på, silvershadow.
Prøv at gå ind på www.NTFS.com - boot disk.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
14. september 2005 - 15:06 #8
Det har gjort, og fik følgende svar:

How can one revert a disk with NTFS to FAT 32 to install older software which won't run on WinXP?
A: What you asked is actually installation the new Operating System over the existing one.

There is no standard procedure of doing this.

Just copy all your important files (My Documents, etc.) to another logical (or physical) drive. Then format partition in FAT32, or delete and re-create new partition and perform standard procedures of installation Operating System to the newly formatted drive. As long as you successfully installed OS, copy your files back to the drive.
Avatar billede ewp Nybegynder
14. september 2005 - 17:06 #9
Jeg tror, at der er en misforståelse her. Det drejer sig ikke om at kunne installere ældre software.
Det drejer sig om at kunne formatere C drevet, og det er ikke så ligetil, når det er formateret i NTFS, med de for hånden værende midler.
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 09:26 #10
Er der ikke noget med at man kan bruge diskcopy.exe et harddisk copierings program , til at overføre nfts filsystem fra 1 harddisk, over i en fat32 hardisk. jeg kan bare ikke huske hvem det er der har lavet programmet.
Men jeg har ikke hørt om programmer som kan konvertere mfts filsystem om på samme harddisk, og samtidig beholde data's.