Avatar billede soylant Nybegynder
13. september 2005 - 10:45 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

ASCII eller HEX

Hej Allesammen

Er ved at sætte min ny D-link router op, og skal ha sat en kryptering op på mit trådløsenetvæk, mit spørgsmål er så hvis jeg vælger 128bit hvad skal jeg så vælge af ASCII eller HEX, syntes ikke rigtigt jge få det til at virke med ASCII hver gang jeg klikker godkend laver den det om til HEX..

Hvad er bedst ASCII eller HEX og hvad er foskellen på det.

SOylant
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:14 #1
Hvis du har WPA på den, så brug dette i stedet.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 11:17 #2
ASCII = Tekst

HEX = hexadecimal tal

Grunden til at den laver det om til HEX hver gang, er at det eneste der er forskelligt er måden du indtaster det på. Routeren bruger altid HEX (som så i sidste ende bliver lavet om til binære tal) til at kryptere. Dvs. når du indtaster noget som ren tekst (ASCII) så bliver det lavet om til de tilsvarende hexadecimaler, det er bare nemmere at huske noget som "mitkodeord" når man skal indtaste det på de trådløse klienter i forhold til "AD32A5F674E3C678".
Det gør ikke nogen forskel om du indtaster det som HEX eller ASCII. Det er blot to forskellige repræsentationer af det samme binære tal.
Avatar billede soylant Nybegynder
13. september 2005 - 11:30 #3
Tak for den gode forklaring nheilbuth, nu gir det det lidt mere mening, kom til at se næste gang jeg gik ind på routeren stod det godt nok som ASCII, gider du ligge et svar så kan få dine point...
Hvis det ikke gør gør noget har jeg lige et hurtigt spørgsmål mere nu du er så go til at forklarer. på siden hvor jeg skal sætte min kryptering har 4 afmærkninger jeg kan vælge Open System ,Shared Key ,WPA og WPA-PSK hvad skal jeg vælge her? og hvad betyder det?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 11:39 #4
Det gør bestemt ikke noget, men ved ikke helt om jeg kan svare på det.
Open system og shared key er to former for WPE kryptering. Så vidt jeg ved var WPE den første krypteringsstandard for trådløse netværk. Hvad forskellen nøjagtig er ved jeg ikke, men det er noget med hvordan nøglerne bliver brugt under krypteringen.
Det er vist meningen at WPA skal erstatte WPE, og forbedringen består vist i at den nøgle der bliver brugt til at starte med er den du indtaster, men at den bliver ændret med bestemte mellemrum, for at øge sikkerheden.
Hvad forskellen er på WPA og WPA-PSK er, er jeg heller ikke sikker på, men tror nok det svarer til forskellen på open system og shared key.
Du bør vælge enten WPA eller WPA-PSK.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:49 #5
Som jeg allerede har skrevet, så bør du anvende WPA, da WEP ikke er sikker længere.

WPA-PSK er en WPA variant, som anvender Pre Shares Key (PSK), og den tager du bare. PSK'en er en passphrase du vælger, og som skal være tilstede på både router og den trådløse PC.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:51 #6
Kan både din router og dit trådløse netkort køre med WPA, så gør du dette, ellers må du bruge WEP.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:52 #7
sorry glem det sidste, forkert tråd.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 11:54 #8
Nej det gælder forøvrigt også her, så den lader vi stå.

Både din router og dit trådløse netkort skal understøtte WPA, eller må du ty til WEP ! ! ! ! ! ! !
Avatar billede soylant Nybegynder
13. september 2005 - 12:08 #9
kan det godt passe at det hele er mega langsomt når jeg har valgt WPA-PSK??  jeg har skal give nhielbuth point gider ligge et svar så i begge for... og igen tusind tak for hjælpen, men det ser bare ikke ud som det køre med WPA-PSK den finder det trådløse og tilslutter, når jeg så går på nettet står den bare og tygger uden der sker noget øv øv hvad kan det være?? det er en D-Link 614+ router jeg har er den ok-- eller burde jeg opgradere til en ny, og hvorfor en ville så være bedst hvis det er tilfældet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:12 #10
Hvis din bærbare også understøtter WPA-PSK, så skal både router og bærbare have aktiveret WPA-PSK med samme PassPhrase, ellers kan de ikke forstå hinanden.
Avatar billede soylant Nybegynder
13. september 2005 - 12:14 #11
det er xp pro jeg har på bærbaren....men det var åbenbart kun lige starten nu snurrer det bare....tusind tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 12:16 #12
Jamen, tillykke med din nye trådløse forbindelse  ! !

Selv tak  ;-)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
13. september 2005 - 12:16 #13
Det kan godt passe at WPA er tungere at trække, men hvis router/netkort understøtter det burde det jo kunne køre.
Nu er "burde kunne" og "kan" ikke altid det samme med trådløse netværk! :)
Ydre påvirkninger og signalforhold har mange gange stor inflydelse!
D-Link plejer at være udemærket så længe det kører, men jeg har oplevet en del D-Link routere hvor strømforsyningen står af efter et års tid eller lignende.
Skal jeg anbefale noget må det være Zyxel