Avatar billede foxwell Nybegynder
12. september 2005 - 14:09 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Partition reperation

Hej Eksperter,

jeg har I et stykke tid nu haft problemer med at boote fra min laptop, og nu kan den slet ikke. Jeg når til windows-logoet med load-baren, og så får jeg BSOD og maskinen re-booter til "boot in safe mode?"-menuen, hvor det hele starter forfra lige meget hvilken option jeg vælger.

Har nu været ude og købe IDE->USB2 interface i form af et lille 2.5" kabinet, og tænkte at jeg på den måde kunne komme i kontakt med min laptops harddisk og redde alle mine vigtige filer.

Har nu koblet laptop HD'en op til min desktop computer. HD'en har 2 partitions, og min desktop kan godt læse partion 2 (laptop's D:) men ikke partition 1 (c:).

Jeg har super mange filer på C: som jeg har brug for, så mit spørgsmål er:

Kan jeg reparere min 1. partition uden at miste filerne? Hvilket software skal jeg bruge? Andre forslag?

Det meste af mit arbejde ligger på C:, og da jeg ikke har backups der er nye nok (idiot) sætter jeg super meget pris på alle svar og forslag! =)

på forhånd tak,
Foxwell
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 14:18 #1
Hvis du forsøger at reparere dit C drev, så kan det ikke udelukkes, at du mister nogle eller alle filer, så det mest sikre i dit tilfælde, er at bruge en recovery værktøj til at hive alle dine vigtige filer ud, og når de så er sikret, så kan du forsøge med en reperation.

GetDataBAck kan hive dine filer ud af disken.
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 14:19 #2
enig getdataback ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 14:22 #3
Avatar billede trold1 Nybegynder
12. september 2005 - 14:49 #4
Enig med de foregående indlæg, men hvad står på den BSOD som du får, det kunne jo være at det var til at løse. red dine data først.
Avatar billede foxwell Nybegynder
12. september 2005 - 15:02 #5
BSOD'en flasher så hurtigt forbi at den er umulig at læse =(

De gange hvor windows er kommet forbi loadskærmen (kan ikke lade sig gøre mere) har den kørt en HD check, og finder hele tiden masser af fejl, sletter forkerte poster (siger den) osv, så jeg er ret sikker på at der er et eller andet galt med HD'en (tror ikke det er en virus), som nu har "spredt sig" til Windows' egne filer...

Vi snakker mange GB data, tror i GDB kan klare det? =)

Prøver lige at se på programmet - tak for forslaget =)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 15:05 #6
Jo mere der bliver arbejdet på disken, jo større er sandsynligheden for datatab, så din første prioritet bør være dataredning, uanset hvad der er galt.
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 15:07 #7
ja GDB kan sagtens bruges til mange GB, har da genskabt data fra 250GB diske uden problemer (men det tager tid, lang tid *G*)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 15:08 #8
Da det er en system disk, kan man med fordel, hvis man har en anden maskine, at sætte disken over i en anden maskine, og jumpe den som slave disk, og så foretage redningen derfra.

Du skal huske på, at du skal have ledig plads på en fungerende hard disk, der svarer til de data du kan få ud af den dårlige disk.

"Rigtige mænd laver ikke backup, men de græder meget", så jeg kender det godt, for jeg græder også engang imellem.
Avatar billede trold1 Nybegynder
12. september 2005 - 15:10 #9
Når du har reddet dine data. så højreklik denne computer, egenskaber, avanceret herunder start og genoprettelse indstillinger og her vælges lidt nede ved systemfejl at fjerne fluebenet ved genstart automatisk. Så kan du læse den blå skærm med stopkode og det hele. Men først dine data.
Avatar billede screem_brille Novice
12. september 2005 - 15:12 #10
dragonknight, man lærer at tage backup til sidst ;) (man kan så også blive lidt ekstrem som undertegnede men det undlader vi at komem nærmere ind på tror jeg *GGGG*)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 15:12 #11
;-)
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2005 - 15:46 #12
Avatar billede foxwell Nybegynder
13. september 2005 - 17:27 #13
OK, kæmper med at få filerne ud med GDB, lader til at virke OK men f*ck det tager lang tid! Den har lige kørt i 19 timer! Selvfølgelig blev jeg nødt til at installere en anden version af GDB da den var færdig (kunne ikke gemme de fundne filer), og efter at jeg havde gemt filsystemet GDB havde tryllet frem på 19 timer kunne den nye version selvfølgelig ikke læse denne fil. Forfra... Har nu begrænset søgningen til den partition jeg ved er beskadiget, så håber det går hurtigere denne gang...

Jeg har besluttet mig for at købe en ny HD hvis jeg kan redde nok af filerne, og derefter formatere den gamle og bruge den som extern drev med det nye 2.5" kabinet jeg har købt.

Er der nogen der har forslag til hvilket software jeg skal bruge til at formatere denne HD som har beskadigede sektorer, så den kommer til at virke OK bagefter? Jeg ved ikke om alle formateringsprogrammer kan opdage og afskærme de beskadigede segmenter...

Andre forslag?

Skal også have nogle svar så jeg kan kaste points efter jer =)
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 17:32 #14
1 har din disk defekte sectorer, få den ombyttet, eller smid den ud, er en disk først begyndt på at få bad sectors,  breder det sig.

2. kontroller disken med diskproducentens værktøj, det kan være windows som har sjove ideer om din disk.
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 17:37 #15
mht point skriv hvem du mener skal have point, så lægger de respektive personer nok et svar ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 21:47 #16
Jeg mener også at en harddisk, som har begyndende beskadiget sektorer bør kasseres, og er det problemet, ville jeg ikke anvende den.

Jeg lægger dette som svar, i det fald, at du kunne bruge noget af det jeg skrev, ellers ser du bare bort fra det.
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 21:51 #17
tror også bare jeg lægger et svar under samme forudsætninger som dragonknight ;)
Avatar billede foxwell Nybegynder
14. september 2005 - 12:11 #18
Så bliver det en deler, I har begge hjulpet mig meget =)
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 12:25 #19
takker for point ;)