Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 09:24 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Er USB 2 nødvendigt til Ipod/mp3-spillere?

Hej derude.

Jeg er i gang (sidste øjeblik) med at købe en gave til kæresten. Planen var en Ipod Mini, men i AppleCentret i Kbh, sagde de, at det var nødvendigt med USB 2,0 for at få den til at virke. Desværre kan jeg ikke lige komme til min kærestes computer og tjekke om hun har det, så mit spørgsmål til jer er helt simpelt: Er det virkelig nødvendigt? Og er det generelt det for nye mp3-afspillere?
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 09:38 #1
nej :).
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 09:44 #2
Der var ellers hele to ekspedienter som påstod det?
Avatar billede christoffero Nybegynder
07. september 2005 - 09:50 #3
Vil heller ikke mene det er nødvendigt, men hvis de nu kunne sælge dig en computer i samme omgang ville det jo være fedt for dem ;) Selvfølgelig er den bagud kompertibel. :)
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 09:59 #4
Du vil formentligt kunne bruge de basale funktioner, som at overføre filer mm. fra den gamle USB standart, men hvis du evt. skal lade på et genopladeligt batteri så er USB 2 nødvendigt. Det vil dog kunne løses ved at der følger en ekstern lader med.
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 10:09 #5
Tror må svaret er nej. Eneste forskel på USB 2 og USB 1.1 det er hastigheden. Hvis du sætter en ipod ind så vil den ikke kopiere filerne nær så hurtigt som usb2.0.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 10:19 #6
USB 1,1 kan altså ikke bruges til at oplade en Ipod/Mp3-spiller?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 10:21 #7
Det er ikke korrekt at den eneste forskel er hastigheden. Rent faktisk giver USB 2 standarten mulighed for at overførselshastigheden højest kan være 11 Mbps som den gamle version 1.1 så du kan altså godt få USB 2 hvor du ikke oplever den højehastighed, men hvor du har mulighed for at trække strøm gennem USB stikket.
Hvis jeg kobler min IPAQ til et USB 2 stik lader jeg på batteriet, så længe den står i cradelen. Hvis jeg derimod kobler den til et USB 1.1 stik synkroniserer den blot kalenderer mm. og slukker, da den ikke bliver tilført strøm.
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 10:31 #8
Hmm dvs USB 1.1 er det samme som 2.0. Pånær lige at 2.0 kan oplade enheder. Fedt..
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 10:37 #9
Nej det er ikke korrekt at det er det samme.. Standarten giver blot mulighed for at anvende både den "gamle" hastighed og den "nye" (480) uden at angive om det er den ene eller dan anden hastighed man understøtter. De fleste (hvis ikke alle) anvender idag den høje hastighed der reelt hedder HI-speed USB.
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 10:39 #10
Dvs sige at forskellen på USB 1.1 og USB 2.0 det er stadigvæk hastigheden dog pånær det med at oplade.
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 10:53 #11
Ja - men for lige at forplumre det lidt så var der nogle af producenterne der implementerede strømdelen i USB 1.1 før USB 2 standarten var endeligt vedtaget :-)
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 11:03 #12
Er der nogen måde (andet end at sætte apparatet til) man kan finde ud af, om de 1,1-porte man har kan lede strøm til afspillere?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 11:06 #13
Det tror jeg ikke. det kan godt være at en eller anden kan sige dig hvilke "ben" i stikket du kan måle på med et voltmeter - men det vil jeg ikke vove mig ud i...
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 11:09 #14
P.s. der overføres også strøm i USB 1.1, men der kan kun trækkes en begrænset mængde strøm.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 11:20 #15
Ja jeg kan da godt oplade min mobil med USB stikket (SE K750i)

Slå lige de Fona-spader i hovedet med en Ipod ;)
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 11:21 #16
OK. hastek22. Kan du ikke lige smide et svar?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 11:25 #17
det kommer her...
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 14:00 #18
Synes fordelingen af point er lidt forulempende for mig :P. Kan også nævne hvis hun ikke har USB 2 så er det ikke svært at købe en PCI kort med 4 usb2 porte til 130 kr.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 14:14 #19
Medmindre det er en bærbar ;)
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 14:18 #20
bartz: Sådan er jeg. Jeg forulemper ofte. :) Jeg fordelte pointene efter, hvad der var mest brugbart for mig. Men tak for oplysningen om, at man kan investere sig til USB 2.0 porte via PCI.
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 14:55 #21
hehe fint nok, bare en lille bemærkning går nu ikke så efter point. Men som sagt du skal aldrig lytte til de der merlin drenge de aner intet. Blev en gang udsat for en som sagde at Windows det kunne man ikke slette at det var sat permenent ind i computeren. det var droppen, sidste gang jeg handlede i merling :D:D:D:D.
Avatar billede kristoffer Nybegynder
07. september 2005 - 15:09 #22
Jeg synes nu alligevel, at man burde kunne stole på de ansatte i AppleCentret når man spørger om Ipod. :S
Avatar billede hastek22 Nybegynder
07. september 2005 - 21:03 #23
Bartz du må meget gerne få point fra mig, jeg fik blot opdatret/genopfrisket minviden om usb standarten (www.usb.org), og det er som sådan rigeligt for mig, jeg kigger som regel på emnerne for at se om det evt. er noget der kan bibringe mig ny viden.
Vedrørende sælgere, så er de ikke bedre en den organisation, der ansætter dem! Du kan ikke stole på dem over en dørtærskel - det er sjældent at en "ekspert" søger ansættelse i en sådan foretning!
P.S. el barto du kan få en "no name" pcmcia adaptor til samme pris til en bærbar, så det gælder også en bærbar.
Avatar billede bartz Praktikant
07. september 2005 - 21:58 #24
Nå nej nej er helt tilfreds, bare en dum bemærkning jeg kom med. Det er fordi jeg troede christofero fik 100 point, men det var bare mine øjne der var trætte.