Avatar billede psp-freak Nybegynder
14. april 2001 - 19:13 Der er 14 kommentarer

CD-ROM og lyd i dos

Hvordan kan jeg få mit CD-ROM drev + min lydkort til at fungere i dos?

Problemet med mit CD-ROM drev er ganske enkelt at computeren ikke kan finde det når skriver \"D:\". Og ja jeg er sikker på at drevet hedder \"d:\" og det virker fint i Windows.

Problemet med lydkortet er at mit computer går kold når jeg prøver at afspille lydeffekter i dosspil. Det kan godt afspille musik.

Hvis nogen kunne give mig nogle tips kunne det være dejligt. Jeg ville så gerne kunne spille nogle af mine gamle spil igen.
Avatar billede wismann Nybegynder
14. april 2001 - 19:19 #1
Hent dos driverne til dit lydkort/cd-rom...
og installer dem i dos

*Wismann*
Avatar billede -=snoopy=- Nybegynder
14. april 2001 - 19:23 #2
DET BURDE ALTSÅ VIRKE UDEN NOGET INSTALLERET MEN KIG FORVI www.drivershq.com
Avatar billede z_master Nybegynder
14. april 2001 - 20:02 #3
Hmm.Jeg kan hjælpe lidt med at få cdrom\'en til at virke i Dos i win98. Jeg har ikke selv 98 mere, men dette skal nok hjælpe dig på vej.

Hvis du i Windows 98 laver en startup diskette, så vil du se at der også kopieres en driver ned, som fungere til næsten ALLE IDE cdrom drev. Det er en sys, men du bliver selv lige nød til at finde ud af hvad den hedder.. Mener det er noget med oak et eller andet.. Hvertfald. Når du har fundet navnet på den, så smut ind i config.sys på diskette drevet og find linjen hvor denne fil bliver brugt. Denne linje kopiere du så ind i c:\\config.sys og husk også at kopiere filen ind et sted hvor du kan finde det og ændre stien til filen.

Når dette er gjort, så skal du gå ind i a:\\autoexec.bat og finde en linje med  a:\\mscdex.exe osv.  Denne linje kopieres ind i din c:\\autoexec.bat og filen kopieres ind på dit c: drev et sted du kan finde den.. Måske i samme bibliotek, som den anden fil. Igen ændres stien til filen i autoexec.bat. Genstart derefter computeren og du skulle gerne have Cdrom i DOS..

En anden ting du måske kunne have lyst til er måske i stedet for at indsætte mscdex.exe ind i autoexec.bat på c: drevet, så måske kopiere den ind i en fil c:\\windows\\dosstart.bat  mener jeg. Denne startes hvergang Windows lukker ud i Dos.

Men hvertfald.. prøv at leg
Avatar billede z_master Nybegynder
14. april 2001 - 20:03 #4
BTW. jeg glemte at sige, som du måske allerede ved at cdrom\'en virker i Windows, fordi windows allerede har en driver, som virker til den. Det har DOS ikke.. Derfor skal du fortælle Dos hvor denne fil er og det gør du via config.sys og autoexec.bat
Avatar billede teknik Juniormester
15. april 2001 - 09:47 #5
Du har som der siges brug for DOS-driverne til begge dele.
Hvis du vil have nogle Links, så må du op med Producent og type for både Lydkort og CD drev.

Hvordan går du i \"dos\"? ...genstart i MS-dos tilstand, F5 ved opstart, eller boot på diskette.

Hvis du booter på Win98 Boot diskette, så burde du få CD-rom support.

Disketten kan laves i Kontrolpanel, tilføj fjern programmer, -fanen startdiskette.
Avatar billede psp-freak Nybegynder
15. april 2001 - 11:17 #6
Mit lydkort hedder Ess Solo, mit CD-ROM drev har jeg fået til at virke ved at gøre som z master skrev.

Derudover mangler jeg mus i dos hvis nogen kunne give et tip til hvordan jeg får den til at virke.
Avatar billede z_master Nybegynder
15. april 2001 - 18:52 #7
Prøv denne.. Dette skulle gerne være en standard driver til en mus.

ftp://ftp.microsoft.com/softlib/mslfiles/msmouse.exe
Avatar billede fuckit Nybegynder
15. april 2001 - 20:56 #8
Iøvrigt, er der ingen grund til at læse div. drivere i autoexec.bat og config.sys før du skal bruge dem. (Det sluger lidt power)
Fra windows højreklikker du på exe filen for spillet og vælger egenskaber -> program -> avanceret
Her har du mulighed for at angive en config.sys og autoexec.bat som skal bruges når starter exe filen fra windows.
Men okay, du kommer hurtigere til spillet hvis driverne er indlæst fra starten.
Avatar billede z_master Nybegynder
15. april 2001 - 23:08 #9
Fuckit.. Problemet med det du foreslår det er at når denne .exe fil, så skal køres så går Win98 ud i DOS ikke en Dos-prompt og når du så afslutter spillet, så genstarter computeren, da Windows mener at man ikke kan klare sig uden at den er der. Ideen med at smide den direkte ind i Config.sys\'en gør at han kan gå direkte ud i DOS eller trykke på F5/F8 og vælge DOS, så virker det hele, dog med computerkraft idag og den hukommelst, som man smækker i så tror jeg ikke det gør så meget at de bliver smækket i opstarten.
Avatar billede fuckit Nybegynder
15. april 2001 - 23:27 #10
Det var nu fordi en del gamle dosspil vil ha\' en ren dos og ikke et dosvindue at køre i.
Avatar billede z_master Nybegynder
16. april 2001 - 14:59 #11
Yupper... men det er stadig kedeligt at vente på at win98 genstarter, hvis du bare går ud af spillet, hvis du gerne vil spille et andet rent dosspil ;o)
Avatar billede teknik Juniormester
16. april 2001 - 17:21 #12
Fabrikat og type på mus ??
Avatar billede teknik Juniormester
16. april 2001 - 17:32 #13
Ikke umiddelbart nogle drivere til DOS hos ESS
Ofte kan understøttelse af lyd i gl. DOS-spil dog opnås blot ved at inkludere en \"SET BLASTER\" linie i sin autoexec.bat
Denne linie oplyser om kortets I/O adresser,IRQ, DMA og  samt Typen
og lyder fx. i mit tilfælde (SB 128 PCI) således
SET BLASTER=A220 I7 D1 H7 P330 T6

A er I/O adressen  220 anbefales
I er Irq værdien  5 eller 7 anbefales
D er DMA værdien  1 anbefales
H ....bob-bob aner det ikke kan formodentlig udelades
P ....formodentlig en alternativ I/O adresse
T typen (af creative\'s produkter)
Mener ikke at de sidste 3 er af betydning for DOS-spil, så prøv med følgende linie

SET BLASTER=A220 I5 D1

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
16. april 2001 - 17:35 #14
Hvis din mus er fa. Logitech...Verdens mest solgte ??? så har jeg en DOS driver \"lmouse.com\", som virkede i de \"gode gamle dage\" ..hvis du har en mail