Avatar billede asand Nybegynder
02. september 2005 - 21:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Udvid partition

Hej!
Jeg kunne ikke lige finde en kategori, hvor følgende passer ind, så det kommer lige her...

Jeg har kørt med linux og Windows 98 ved siden af hinanden i et stykke tid, men giver nu computeren videre, og vil derfor have harddisken fuldstændig renset.
Det er lykkes mig at fjerne både Windows og Linux - og installere Windows igen - for derefter at opdage, at harddisken stadig er delt... Jeg har altså en meget lille del af min harddisk, hvor der ligger Windows og en stor del, der ikke er allokeret. Hvordan kan jeg indlemme den ikke-allokerede del? - det betyder ikke noget, om jeg skal formatere og installere windows igen.

Jeg har allerede prøvet med Partition Magic, men den kan ikke se det område af hd, der ikke er allokeret.

Had gør jeg??

-ASand
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2005 - 21:23 #1
Du burde da kunne fjerne alle partitionerne med en WIN98 sstartdiskette se evt. http://www.helgec.dk/format_floppy.html
alternativt kan du gi disken en gang "Killdisk"
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2005 - 21:24 #2
Avatar billede asand Nybegynder
02. september 2005 - 21:51 #3
jeg har nu slettet min primære dos-partition (hele harddisken burde altså være ikke-allokeret. Og jeg har har lavet en ny primær dos-partition, blot for at konstatere, at min nye primære dos-partition er 504mb - det samme som før. - lidt irriterende, når jeg gerne ville have hele hd samlet...

Hvad nu?
Avatar billede florint Nybegynder
02. september 2005 - 22:09 #4
Du skal også slette "ikke dos partionen" da det er den del hvor din linuxinst. har ligget.
Herefter kan du oprette en partion der fylder det hele!
Mvh
Avatar billede asand Nybegynder
02. september 2005 - 22:26 #5
Den er allerede ikke-allokeret - så vidt jeg kan regne ud. Kan dog ikke se det nogle steder, men den findes ikke i oversigten, hvis jeg trykke 4 i fdisk.
Avatar billede ksoren Nybegynder
02. september 2005 - 22:32 #6
Når du skal af med disken, så er det en god idé at rense ud med killdisk. Den overskriver samtlige sektorer på disken. Det gør fdisk/format ikke, og indholdet vil kunne genskabes
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2005 - 23:13 #7
Hvorfor læser du ikke hvad der står på det link jeg gav dig http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede a1a1 Novice
03. september 2005 - 01:45 #8
ksoren -> nu har vi jo alle sammen paranoia over at der er nogen der skal finde vores gamle harddisks, og genskabe vores pinlige billeder og dumme emails....
(get a grip)
Avatar billede ksoren Nybegynder
03. september 2005 - 11:49 #9
get a grip? Det var dog en latterlig kommentar. Du ved da ikke hvad han har haft liggende af personlig data på sin disk. Jeg synes det er en helt naturlig ting, at rense disken fuldstændig før den sælges
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2005 - 14:16 #10
Nu ville det være rart med lidt FeedBack
Avatar billede asand Nybegynder
03. september 2005 - 15:20 #11
Jeg har læst det, du skriver, men min computer reagerer ikke helt som du skriver. Det er ligesomom, jeg slet ikke har kontakt til en stor del af hd. Når jeg starter computeren, konstaterer den godt nok, at jeg har en harddisk på lidt mere end 13gb, men når jeg kører fdisk er det eneste jeg kan se de 5004mb.
Kan det evt være noget der er galt i bios??
Har iøvrigt kørt Killdisk, og det gjorde ikke den store forskel - den kunne kun køre på de 504mb, for den kunne ikke se andet..

ps. har egentlig ikke noget specielt behov for at få renset hele min harddisk fuldstændig, men det ville være meget rart at få de 11,5gb tilbage igen!
Avatar billede asand Nybegynder
03. september 2005 - 15:21 #12
hov! 504mb
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2005 - 15:58 #13
Jamen det kan ikke passe det du der skriver, hvis du booter op på din startdiskette og skriver fdisk ved promten og derefter taster 4 for at få vist alle partitioner så kan du se Linux partitionerne du kan slette dem ved at vælge "non Dos partition"
Killdisk - hvis du markerer disken så slettes disken, med garanti
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2005 - 16:02 #14
Avatar billede florint Nybegynder
03. september 2005 - 16:34 #15
Er det så ikke fordi du glemmer at ændre størrelsen på den nye partion?
http://www.helgec.dk/format_floppy.html figur 18
mvh
Avatar billede asand Nybegynder
03. september 2005 - 22:53 #16
- der er ikke nogle 'non dos partitions', og det er også det den siger, hvis jeg spørger den pænt.

Nu har jeg kørt Gdisk 1 /wipe på hele lortet, hvilket resulterer i, at Gdisk nu kan se 12gb (eller 12000mb). Juhuu!
Men ved installation af Windows ender jeg igen med 504mb - dog siger Gdisk stadig, at partitionen er på 13gb.
Nu vil jeg så prøve at køre Gdisk 1 /wipe på den igen,og lave en FAT32-partition FØR jeg installerer Windose igen. Håber det virker!!

-asand
Avatar billede asand Nybegynder
04. september 2005 - 14:48 #17
Det virkede!

Aner ikke, hvorfor den opførte sig sådan. Men tilsyneladende skal man ikke forsøge at installere Windose på en HELT blank hd - så bruger den nemlig kun det den har brug for.
Man skal lige fortælle den, at man har tænkt sig at bruge hele hd - den spørger nemlig ikke af sig selv. (det ville en hvilken somhelst linux-distribution ellers have gjort).

Tak for indsatsen. Hvis der er nogle, der mener de har fortjent points, så sig til. Ellers lukker jeg spm.

-asand
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2005 - 15:20 #18
Jeg mener faktisk at du fik en del hjælp
Avatar billede asand Nybegynder
04. september 2005 - 15:59 #19
joh, men det virkede jo ikke...

Men OK, du får points for at levere en løsning, der ikke virkede.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2005 - 19:03 #20
Jeg kan forsikre dig for at min løsning virkede, hvis ikke så er der tale om en "KB40 error"