Avatar billede Peter Krüger Juniormester
29. august 2005 - 15:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Boot fra DVD SATA drev

Kære eksperter.

Jeg er løbet ind i en dum situation. Min PC er udstyret med et ABIT MB med en Athlon 64. På dette kort er der to SATA porte og de sædvanlige 2 IDE kanaler. Jeg har en 120 Gb ATA siddende som Master på IDE 0 og en 40 Gb ATA som master på IDE 1. På IDE 0 er der XP og på IDE 1 er der Linux med Grub som bootloader (installeret jf. standard som multiboot). Så har jeg et Plextor DVD drev der er SATA og en 160 Gb SATA, begge i MB porte.

Nu har jeg så købt en 160 Gb magen til den anden og har oprettet et RAID 0 over de to diske. Det gav ingen problemer, ud over, at jeg måtte sætte et 'gammelt' SATA PCI controller kort i, for at styre mit DVD drev. Alt fungerer fint under XP (Linux skal jeg ikke komme ind på her.)

Nu kommer så problemet:
Jeg vil gerne have mit RAID 0 som primær partition og vil således reinstallere alt helt forfra. Men når jeg hiver ATA diskene af, finder den ikke mine SATA drev. Jeg har prøvet at fifle med BIOS, men kan ikke få den til at finde installations CD (men finder vist mit SATA RAID, men det er jo ganske tomt...). Hvordan hulen grejer jeg den? (Det skal for en god ordens skyld lige bemærkes, at min oprindelige installation skete fra et IDE DVD drev, der ikke længere sidder i maskinen...!)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
31. august 2005 - 15:08 #1
Kan det være rigtigt? Er det lykkedes at stille et spørgsmål, som ingen kan svare på? Ellers må jeg jo lukke????

VH/Peter
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
01. september 2005 - 22:06 #2
Nå, men det kan jo være, at det var en forkert gruppe. Så jeg lukker spg. og prøver i hardware sektionen. Der må være nogle eksperter i BIOS derude. (Og så lidt flere point måske... :o)