Avatar billede casperbruun Nybegynder
27. august 2005 - 20:13 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af saml-selv computer

Jeg skal investere i en ny computer, og jeg vil spendere omkring 6.000. Computeren skal være så lydløs som muligt, samt yde mest muligt for pengene. Nedenfor kan I se hvordan den foreløbige opsætning ser ud. RAM og harddisk har jeg i forvejen. Forlag og kommentarer er meget velkomne!

Processor: Athlon64 3500+, 2.2 GHz, 512kb Cache, 0.13 Micron, Socket 939, BOX til 1.749 kr hos SHG. Skal have sat ny køler på, og regner med det bliver en Zalman CNPS 7700-AlCu til 229.

Bundkort: Har udset mig to forskellige, men jeg er meget usikker på, om det overhovedet skal være en af dem. Asus A8N-SLI/Deluxe, nVidia nForce4, Socket 939 til 1.145 og MSI K8N-SLI-Platinum, nVidia nForce4 SLI, Socket 939 til 1.189. Køleren havde jeg forestillet mig skulle være en Zalman ZM NB47J til 30 kr.

Grafikkort: Her jeg meget i tvivl. Har fundet 3 kort, som alle får gode kommentarer med på vejen. Point of View GeForce 6600 GT til 1.389, Club-3D GeForce 6600GT til 1.237 og Asus Extreme N6600GT TOP LIMITED EDITION til 1.530. Køler: Zalman VF700-ALCU til 169 eller Zalman ZM 80D-HP til 179.

Lydkort: SoundBlaster Audigy 2 Value, bulk til 299.

Strømforsyning: nnovationChill Innovation CP-400P2 til 523 kr.

Desuden søger jeg et godt, sort kabinet, som gerne må være støjdæmpende. Vil maks give 1.000. Jeg leder også efter en støjsvag dvd-brænder, som skal være eneste diskdrev i computeren.

Grafikkortet skal være fra nVidia, da ATi ikke laver gode drivere til Linux, og processor skal være fra AMD.

Ser det fornuftigt ud? Har I forslag, så kom endelig med dem :)
Avatar billede huset Praktikant
27. august 2005 - 20:41 #1
Fin maskine, men ville tage Leadtek's 6600GT og så ville jeg tage en AMD med 0.09nm kontra 0.130.

Ellers en lækker maskine
Avatar billede casperbruun Nybegynder
27. august 2005 - 20:51 #2
Hvad er forskellen på 0.09 og 0.13 micron?
Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
27. august 2005 - 22:24 #3
Har selv en AMD 3500 socket 939, a8v deluxe bundkort. radeon 9800 pro.
Den er clocket en smule, men endnu ingen nye spil som jeg ikke kan køre i max grafik.

Sørg for at køre dual-ram.
DVD brænder, jeg køre med denne >> http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=140356
Den er TOTALT lydløs har endnu ikke haft brænder fejl, det er uanset det er dvd film data cd lyd osv osv. Køre virkelig perfekt.

God fornøjelse
Avatar billede huset Praktikant
28. august 2005 - 07:20 #4
Det er tykkelsen på trådene i CPUér

0.09 clocker bedre og laver mindre varme.
Avatar billede casperbruun Nybegynder
28. august 2005 - 09:42 #5
Mange tak for de foreløbige svar!

Har fået at vide, at Zalman CNPS 7700-AlCu larmere mere end den lidt mindre model CNPS 7000B-AlCu. Hvilken skal jeg vælge? Desuden er jeg i tvivl om jeg skal vælge en Zalman VF700-ALCU køler til mit grafikkort eller en ZM 80D-HP? Hvilken én er at foretrække?
Avatar billede huset Praktikant
28. august 2005 - 09:54 #6
Jeg ville selv tage 7000CU da jeg selv kender den 110%

Til grafikkortet ville jeg tage Zalman VF700-ALCU . Den bruger jeg selv.
Avatar billede casperbruun Nybegynder
28. august 2005 - 16:57 #7
Mange tak for de gode svar!
Avatar billede huset Praktikant
28. august 2005 - 18:30 #8
Du kan acceptere svaret ved at markere mit navn i boksen til venstre og trykke på acceptere
Avatar billede casperbruun Nybegynder
28. august 2005 - 19:03 #9
Undskyld, havde bare trykket på accepter uden at markere dit navn.
Avatar billede huset Praktikant
28. august 2005 - 19:06 #10
Ingen grund til at undskylde :D
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 10:13 #11
sørg for at alle dine kølere er af ren cobber. zalmans grafikkorts kober vifte ,har jeg og syntes yder rigtig godt.
Nu kender jeg desvære ikke linux serlig godt, og syntes det lyder utrolig at et mærke som ati , ikke har lavet ordentlig linux drivere. et stort minus til ati...
køb dual ram til amd 64 socket 939, lad være med at bruge den medfølgende cpu boxed køler, men brug et ordentlig, som f.eks zalmans 1/2 kg rem kobber eller en endu mere støjsvag og lige så god køler: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 10:14 #12
du skal nok tænke på et 450 w strømforsyning , jeg tror ikke 400 w er nok
Avatar billede huset Praktikant
01. september 2005 - 10:25 #13
400W er alt nok hvis det er en kvalitets PSU