Avatar billede mri Nybegynder
25. august 2005 - 15:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Word skabelon med samme tekstblok på alle sider

Jeg forsøger at lave en word skabelon med noget tekst (adresseoplysninger) på det samme sted på alle sider. Dvs. at når jeg i et worddokument skriver så meget tekst, at der kommer en ny side, så kommer min tekstboks med adresseoplysninger automatisk på den nye side.
Avatar billede lx2ba Novice
25. august 2005 - 20:52 #1
Det må da være enkelt nok!
Jeg har lige forsøgt mig med et "brevpapir", som jeg bruger i LotusWordPro, som jeg godt kunne bruge som skabelon i Word.
Altså gemmer jeg BREVPAPIR som BREVPAPIR.doc i LotusWordPro, - åbner Word, åbner BREVPAPIR.doc i Word, - og bruger så GEM SOM, hvor jeg i filtype skifter BREVPAPIR.doc ud med  BREVPAPIR.dot (står som en af de øverste filmuligheder)filen skal nu ligge - eller lægges i mappen:
drev, hvor MSOffice ligger> Documents and settings > "DitNavn" > Application Data > Microsoft > Skabeloner
I et Word-vindue går du i: Funktioner > Skabeloner og tilføjelsesprogrammer og du får en dialogbox, hvor du klikker Tilføj, så åbner din skabelonmappe, og du markerer den/de skabelon filer, som du ønsker at have til rådighed, når du i: Filer > Ny får lejlighed til at vælge mellem de 'dot filer, som du har.
Håber, at det går!  ;<)
Avatar billede mri Nybegynder
26. august 2005 - 08:02 #2
Det er også i runde tal, hvad jeg har forsøgt indtil nu.

Jeg har lavet mit adressefelt som tekstboks i .dot-filen. Når jeg åbner et nyt dokument med min skabelon, så kommer adresseboksen godt nok frem. Men problemet opstår, når der kommer mere end en sides tekst i brødteksten. Adressenboksen bliver kun indsat en gang på den første side, men jeg vil gerne have den på alle sider i mine dokumenter.

Muligvis er det et problem med den måde, som skabelonen er lavet på. Adresseboksen er en helt standard tekstboks.

Det jeg ønsker, er et tekstfelt lavet i en skabelon, som opstår på alle sider i mine dokumenter, og som i øvrigt for indlæst noget info dynamisk.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2005 - 08:39 #3
Kunne det være en løsning af indsætteden ønskede tekst i sidehovedet?
Avatar billede mri Nybegynder
26. august 2005 - 08:44 #4
Ja helt klart, men adresseblokken skal stå ca i midten i højre side af layoutet. Er det muligt på en god måde ved af bruge sidehovedet?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2005 - 09:06 #5
Hvad er en god måde?

En tekstboks kan let indsættes hvor som helst i sidehovedet - blot skal liniebredden på "forsiden" så tilpasses, således at den skrevene tekst ikke overskriver tekstboksen.

Har tidligere anvendt dette tilet kommunalt brevpapirsystem - hvor indholdet i tekstboksen automatisk blev indsat afhængig af, hvem brevskriveren var.
Avatar billede mri Nybegynder
26. august 2005 - 09:54 #6
Det er godkendt som en rigtig god måde. Du svarer selvfølgelig for at samle point op.

Jeg arbejder også med autoindsættelse af dato øverst i brødteksten, en "med venlig hilsen" sektion nederst og så som nævnt nogle af elementerne i adressefeltet. Det er første gang jeg arbejder med word på denne her måde, så hvis du har nogle gode hints, så tager jeg gerne imod - jeg kan evt. oprette et nyt spørgsmål, hvis du ønsker det.

Det jeg prøver på er:
Automatisk indsættelse af dato i toppen af brødteksten
Indsættelse af "med venlig hilsen" sektion fra fil
Indsættelse af diverse tekster i adressefeltet

Jeg har rimeligt kendskab til vb, men er helt blank i word!!
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2005 - 10:47 #7
Det med point er ikke det afgørende - men det hører jo med!

I hvilke kontekst skal "systemet" fungerer? Skal det være et automatisk system med data fra en database eller anden form for fil?

-
dags dato kan indsættes som en feltkode vi INDSÆT/FELT/DATO OG KLOKKESLÆT
-
"med venlig hilsen" - det lyder som om, at der skal navngives forskelligt - da du  nævner at det er fra en fil - brevskriveren?

-
diverse tekster i adressefeltet - skal modtagerdata hentes fra en fil?

PS: for min skyld behøver du ikke oprette nyt spørgsmål

MVH
Supertekst
Avatar billede mri Nybegynder
26. august 2005 - 11:08 #8
Tak for indsatsen - det er værdsat.

Jeg henter alle info op fra en text-fil. Hvis tekst-filen ikke eksisterer, så aktiveres en formular, som skriver de relevante info i en ny tekst-fil.

Så alt det, som jeg vil indsætte, har jeg klart.

Det store problem er at ramme de rigtige tekststykker i min tekstboks i sidehovedet og så den der autotekst.
Avatar billede mri Nybegynder
26. august 2005 - 11:16 #9
Jeg har fundet ud af at lave bookmarks til at finde mine tekststykker i sidehovedet.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2005 - 12:22 #10
Fint - blot giv signal, hvis du får brug for yderligere!