Avatar billede mieritz Nybegynder
22. august 2005 - 18:29 Der er 1 løsning

Opsætning af VlAN

Jeg er i gang med at lave et skole projekt hvor jeg skal filtrere traffik i et netværk ved hjælp af en layer 3 switch og 3 layer 2 switche.
Min opsætning er som følger.

Jeg har en layer 2 switch der modtaer en masse multicast trafik som sendes videre til min layer 3 switch. I layer 2 swtichen er de sidste 2 layer 2 switche så forbundet til. Meninger er at det traffik der kommer ind i layer 3 switchen skal ud til de to andre switche, men de to switche må ikke kunne se hinanden altså de skal splittes op på hvert sit vlan, idet det giver problemer med at nettet bliver sløvt hvis de kan se hinanden. Derfor har jeg forsøgt at sætte VLAN´s op men når jeg gør det kommer der inen traffik igennem der bliver lukket helt af for alt traffik hvilket jeg ikke helt forstår.
Det jeg har forsøgt mig med er at lave et VLAN 2 og VLAN 3 på min layer 3 switch. På port 1 i min layer 3 switch får jeg al min traffik ind fra den første switch som sender al mulitcast traffik ud. Det jeg så har gjort er at sætte port 1+2 på VLAN 2 og port 1+3 på VLAN 3. Ligeledes sætter jeg VLAN 2 på den ene layer 2 switch og VLAN 3 på den anden layer 2 switch, men der kommer intet traffik igennem til mine 2 layer 2 switche hvilket jeg ikke rigtigt forstår. Jeg er derfor kommet til den konklusion at jeg ikke har forstået helt hvordan det skal gøres og håber derfor at der er nogen der kan hjælpe mig videre med mit problem.
Avatar billede mieritz Nybegynder
03. januar 2006 - 09:07 #1
lukket