Avatar billede msknives Nybegynder
21. august 2005 - 19:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser af og til

Har hjulpet en ven med hans pc der fryser. Hans PC er bygget af
MSI KM2M Combo-L med 768 MB PC133 SDRam, Athlon XP 2000+ cpu,
Thermaltake 400W psu (1 år gammel), 2 dvd brændere + en Samsung
ATA 120Gb harddisk og floppydrev, grafikkort 128MB FX5200,XP SP2 som styringssystem. Vi flyttede rundt på drev så der var større
afstand mellem enhederne og dermed bedre luft og køling, vi tog standardkøleren til Athlon XP af og satte en (ubrugt)Glacialtech Igloo 2310 køler på og rensede cpu og satte ny pasta på - Arctic Silver. Temperaturen er stabil ved simple programmer omkring 42-46 gr. C.
  PC har frosset tidligere hvor skærm står stille og man må genstarte, havde her et defekt cd-drev der hele tiden kørte uden cd i og Bios var sat til 1. boot cd-drev (står nu på harddisk som boot 1. prioritet), cd-drev er nu skiftet, tidligere drillede
en 80 Gb Maxtor harddisk troede det var virus men kan ingen finde
på denne disk med Norton Antivirus, der nu er i extern harddisk.
  Vi har kigget på gamle fejlkilder og har som nævnt givet cpu ny og frisk kølepasta i et jævnt og tyndt lag + anden og bedre køler.  Nævtne tiltag skulle gerne hjælpe men ved forsøg på nettet gik pc'en igen i stå og frøs og måtte genstartes.
  Jeg har ikke rigtig flere ideer til at hjælpe min kære ven, jeg
kunne mistænke 400W PSU men den burde være ok kun 1år gammel, og da CPU-temperaturen nu er konstant efter ny køler og kølepasta, så er der vel kun en åbenlys ting virus, kan dog ikke finde noget med Norton, eller Spyware med Ad-Aware (har også ZoneAlarm på pc'en) bundkortet er tjekket for løse stik og kabler og gennemgået her også.  Er der nogen gode ideer ser jeg frem til at læse dem?
På forhånd tak!
VH MSKnives
Avatar billede dewil Nybegynder
21. august 2005 - 22:04 #1
hvis maskinen fryser og/eller genstarter synes jeg at du skal prøve at bytte ramblok og grafikkort ud (en af gangen). Har flere gange oplevet at maskinen klarer at køre i 2D uden problemer, men så snart man går i 3D kollapser den. Hvad du ellers har forsøgt ser ikke ufornuftigt ud herfra. Krydser lige fingre!
Avatar billede msknives Nybegynder
21. august 2005 - 23:04 #2
tak for forslaget, vil se om der er fejl i ram mv. ved denne udelukkelsesmetode
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 10:43 #3
Jeg købte engang for ca 2 år siden en 400 w terminal take strømforsyning , den viste sig nærmere at være 350 w , jeg havde også nogle problemer, som blev løst af at købe en ordentlig strømforsyning.
Jeg tror nu ikke din problem er strømforsyningen , da din computer ser ud til , ikke at bruge lige så meget strøm som min computer.
Man kunne mistænke at det er virus scanneren som bræmser computeren.
Hvad siger cpu temp i bios ved reboot? ( efter frys)?
Avatar billede msknives Nybegynder
22. august 2005 - 10:47 #4
Temperaturen ligger på det "normale" ca. 42-43 C for cpu efter en genstart af system
Avatar billede mikkelp12 Nybegynder
23. august 2005 - 14:41 #5
Har samme problem som du nævner. Fin temp, volt og rpm's. Jeg har dog det ekstra problem at ofte så kan jeg ikke restarte computeren før jeg har lavet en "chkdsk /r" som reparer min nogle ødelagte blokke på HD'en... Har du også det eller kan du starte op hver gang uden problemer?
Vh, Mikkel
Avatar billede msknives Nybegynder
23. august 2005 - 16:56 #6
Der er skiftet harddisk fra en ok Maxtor 80 Gb til en Samsung 120 Gb ATA disk, da der var tvivl om virus var årsag til at pc'en frøs, men p.t. er der intet der tyder
på et harddisk problem. Der er ikke frys hele tiden på pc'en kun ca. 1 gang dagligt
ofte ved når man er online på nettet. Men kedeligt er det ikke at have pc, man er sin og venners Sherlock Holmes og dog bliver ikke alting opklaret. Men til Mikkel
der er ikke tale om den type problem du har, vi leder stadig efter årsagen...
Avatar billede mikkelp12 Nybegynder
23. august 2005 - 19:27 #7
Jeg skal iaften gennemgå min hardware... Jeg fandt et lille link der måske kunne hjælpe en smule...
http://www.shg.dk/rma/testvejledning.asp
Avatar billede dewil Nybegynder
23. august 2005 - 22:09 #8
msknives, du kan godt have et defekt netkort eller måske bare bruge en forkert driver, det kan godt få maskinen til at bukke under. Kan du køre en dag med dit netkort deaktiveret? For at udelukke?

mikkelp12, hvis windows kommer med fejlmeddelser under opstart om at der mangler filer eller at de er beskadiget, skal du prøve at montere et ide-kabel med stelkabel. Har pt. 3 maskiner til at køre med den løsning og problemerne er væk.
Du bør naturligvis lave en frisk installation samtidig.
Avatar billede mikkelp12 Nybegynder
23. august 2005 - 22:23 #9
Så har jeg genemgået hardwaren og jeg fandt et ret så løst el-stik til harddisken! Kører perfekt nu så efter ugers frustration så ser det ud til at jeg har løsningen på mit problem. Så er det msknives der skal hjælpes!
Vh, Mikkel
Avatar billede msknives Nybegynder
23. august 2005 - 22:50 #10
Jeg tror jeg vil gennemgå bundkort og efterse alle stik igen samt efterprøve ramblokkene hver for sig og flytte rundt på dem. Driverne er en god ide, også grafikkort driveren kan være godt at få optimeret/geninstalleret med de nyeste,
har tidligere frosset med gamle drivere i min forrige pc under spil og ny driver
hjalp. Jeg vil gennemgå flere ting fra jeres indlæg de næste dage og giver det ikke
klare svar falder min mistanke på X-ware eller vira, der er smuttet gennem FortKnox, dog er det mest når man på nettet under surfing og på små online spil at den kan fryse flere gange på en dag, men jagten fortsætter og tror på en løsning snart!
Avatar billede msknives Nybegynder
27. august 2005 - 22:20 #11
Bundkort blev gennemgået i detaljer og flere drivere (LAN mv.)blev geninstalleret og pc testet med PCmark04 og Everest Home, dernæst valgte vi at skifte til DDRamPC2100, men pc'en går ikke ned pga. varme eller løse forbindelser. Mistanken går til en hjemmeside med online kort og ludospil (komogvind) der ser ud til at få pc til at gå ned, hvis andre opgaver er i gang og man vil se denne side samtidig, det sker dog ikke hver gang, så vi må leve med visse www-problemer. Jeg takker for jeres indsats.
Avatar billede msknives Nybegynder
27. august 2005 - 22:32 #12
Skulle have afvist indlæggene, da ingen kom tæt på, så point til mig selv er en dum begynderfejl og ikke overlagt pointjagt - undskyld kære eksperter.