Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
20. august 2005 - 17:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk mirror

Jeg har nu 2 gange fået beskadiget min harddisk i min server, og er ved at være godt træt af alt det arbejde der følger, i form af forsøg på at redde data, installere det hele igen osv. osv...
Jeg har derfor besluttet mig for at ville ofre lidt ekstra penge, for tilgengæld at kunne spare en masse tid i længden.
Jeg har før hørt om at man kan sætte en computer op til at lave et mirror af en harddisk på en anden. Altså, noget lignende:
Man sætter 2 helt ens harddiske i computeren.
Går ind i BIOS, og der kan man så vælge at den ene harddisk skal fungere som et mirror.
I praksis fungerer det således, at du kun kan se den ene harddisk i styresystemet, den anden (harddisk 2) er skjult og laver et NØJAGTIG kopi af ALT på harddisk 1.
Altså hver gang der ændres noget på harddisk 1, bliver det også ændret på harddisk 2.

Mit spørgsmål er nu:
Husker jeg rigtigt? Er det noget man kan sætte op i BIOS?
Skal der noget ekstra udstyr til?
Fungerer løsningen godt?
Hvordan får jeg det til at virke? :)

Jeg har et Asus P4GE-MX bundkort:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104287
Avatar billede sup3rbuck Nybegynder
20. august 2005 - 17:19 #1
kender ingen ting til det du snakker om, men det lyder meget smart.
Det der slår mig er, hvad hvis hd 2 sætter ud hvor "billedet" af 1st hd er på ??.
Jeg har brugt norton ghost i nogle år, der kan du det samme som du vil.
Der har du bare den mulighed og lægge det ned på en HD eller en cd/dvd skive, eller dele  billedet op i mindre dele hvis vi nu siger et billed fylder 100gb.

Men vil gerne høre mere om dit spørgsmål hvis nogen ved det !
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:20 #2
Ja du husker rigtigt.
Du skal have en hardware raid controller på dit budkort (eller et indstikskort), for at kunne gøre det i bios, Du kan dog sagtens gøre det i windows (software raid), det koster lidt performance men er meget godt da du er rimlig sikker på din data ikke går helt istykker.
For at få det til at virke i windows:
Gå ind i computer management -> disk management så mener jeg bare det er at vælge create mirror ved at højre klikke på en disk (den med data på), bagefter vælger du så den disk der skal være "spejlet"

;o)
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:22 #3
det er ligegyldigt hvilken disk der står af
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
20. august 2005 - 17:24 #4
a1 - Det skal foregå udenom styresystemet, da jeg kører debian og ikke gider rode med opsætningen af det der i, og så stoler jeg lidt mere på at lade noget ekstra hardware klare det ;)

sup3rbuck - Jeg ved faktisk ikke om den også tager over, hvis den anden går ned, men ellers er det jo bare at skifte den :) Bare det at jeg ikke skal bruge adskillige timer på at redde dataerne og sætte det hele op igen...
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
20. august 2005 - 17:25 #5
a1 - Kan du komme med et forslag til hvilket kort der skal sættes i?
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:26 #6
Så skal du bare have en raid controller, du kan evt. købe dig et bundkort med raid controller ;o)
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:33 #7
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
20. august 2005 - 17:41 #8
Tak :)
Kortet ( http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74251 ) ligner lige det jeg skal bruge.
Det skulle så være muligt for mig at vælge det i BIOS, ik? Ved du hvad det hedder derinde?
og ved du om harddiskene skal være 100 % ens? (Mærke, type, osv.) eller er størrelse nok?
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:45 #9
kortet har selv en bios.
Avatar billede a1a1 Novice
20. august 2005 - 17:47 #10
du skal muligvis også vælge noget inde i den alm. bios, det skal jeg men det er også indbygget på bundkortet..

Harddiskene bør være ens, men behøver det ikke (hvis en er størrere en den anden vil du miste det den er "størrerer")

Jeg ville sætte to nye (ens) i

;o)