Avatar billede apo Praktikant
20. august 2005 - 14:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

GMail Is Too Creepy ?

Jeg skulle lige ind og se efter nye mails på min GMail-konto. Jeg plejer at lande på GMails login ved, at søge på Google med ordet: "GMail".

I dag faldt jeg så over følgende adresse (5 pladser under GMail i søgeresultaterne på første side):
http://www.gmail-is-too-creepy.com/

Websitet beskriver bl.a. hvorfor man ikke bør have tiltro til Google når det gælder privatliv med videre. Gennem den lange tekst, støder man på sætninger og fraser, om både GMail og Google's andre projekter, som følgende:

"Matt Cutts, a software engineer at Google since January 2000, used to work for the National Security Agency.

Keyhole, the satellite imaging company that Google acquired in October 2004, was funded by the CIA.

"We are moving to a Google that knows more about you." — Google CEO Eric Schmidt, February 9, 2005

You can use Scroogle to get Google's results without the tracking !"

"Your cookie tastes better with your email address"

Jeg har ofte selv tænkt tanken, om Google's intentioner går videre end blot at ville lave verdens bedste søgemaskine og andre services; Eller om Google i virkeligheden tjener deres penge på, at sælge informationer om personer - hentet via søgninger på Google, personlige mails i GMail, Google Toolbar osv. - til firmaer og andre interesserede.

Er der hold i websitets (http://www.gmail-is-too-creepy.com/) anklager eller er det blot udgydelserne fra endnu én der ikke er begejstret for store firmaer, og som derfor har offentliggjort en konspirationsteori for at lave lidt mudderkast?

Apo
Avatar billede screem_brille Novice
20. august 2005 - 14:48 #1
jeg holder på mudderkast
Avatar billede apo Praktikant
20. august 2005 - 14:57 #2
screem_brille > Det er også det jeg selv holder mest på, men spørgsmålet går også på, om der er hold i selve teorien - hvis man ser bort fra den vendetta-lignende tekst.

Google har faktisk adgang til mange informationer, om alle der bruger deres services. De må næsten kunne følge ens søgninger (Via IP'en), og hvis man samtidig bruger GMail, har de også adgang til navn og andre personlige oplysninger (Hvis man skriver dem i sine mails). Derved kan de jo se hvem man er og hvad man interesserer sig for (Hvad man søger på).

Det jeg egentlig håber med mit spørgsmål er, at blive klogere på hvor mange informationer Google kan indhente om én, kun ved at man bruger deres services.
Avatar billede roenving Novice
20. august 2005 - 15:08 #3
Alle de mails, som kommer forbi din mail-box, vil jo i sagens natur komme forbi googles servere ...

-- så du må simpelthen beslutte dig for, om du tror på deres 'Privacy Policy' (http://mail.google.com/mail/help/privacy.html !-)

-- jeg har ingen problemer med, at de evt. vil åbne deres servere for en antiterrorist-eftersøgning, og har selv besluttet mig for, at det kan jeg godt leve med !o]

-- og jeg er helt overbevist om, at de lever fedt af deres annonce-salgs-koncept, som, er jeg også overbevist om, fungerer på en sådan måde, at der ikke reelt er en chance for, at jeg bliver intimideret mere, end at de tekstannoncer optræder i en spalte i mine mails (jeg ser dem faktisk aldrig !-)
Avatar billede screem_brille Novice
20. august 2005 - 15:21 #4
problemet vil i teorien være ligeså stort med din udbyder (mht mail), vi må nok se i øjnene at alt hvad vi gør bliver på en eller anden måde registreret, men er problemet virkelig så stort ? (for mange informationer er jo heller ikke godt, da man så "drukner" i dem)
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2005 - 16:58 #5
...ideen med at videresælge mine oplysninger og min gang på nettet, burde netop være, at målrette et salg til netop mig. Men jeg ser jo aldrig en salgs-annonce i Google´s produkter. Så jeg tvivler stærkt på, at de videresælger dem til 3.mand.
Derimod kunne det godt tænkes, at de forsøger at optimere deres produkter i forhold til min færden på nettet. Og det er da helt ok, så får jeg nemlig et endnu bedre gratis produkt. :-)

Desuden er den allerstørste bandit vedr. registrering af mine oplysninger og min gang på nettet, helt klart M$! I forhold til dem, er alle andre rene englebørn. :-)
Så hvis man får sure opstød over registrering af sine oplysninger og sin gang på nettet, burde man starte med at rette sit skyts imod M$.
;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
20. august 2005 - 18:27 #6
Nuvel, intet firma laver noget bare for vores blå øjnes skyld. I alt hvad google gør er der en "business opportunity".
Hvis de kan tjene penge på at køre statistik på vores gmail, så vil det gøre det, og personligt er jeg ligeglad - gerne for min skyld.
Avatar billede sago Nybegynder
21. august 2005 - 06:48 #7
http://www.gmail-is-too-creepy.com er en del af http://www.google-watch.org som blev startet af Daniel Brandt.

Han er ikke ligefrem objektiv når det kommer til Google: http://www.google-watch-watch.org/

Hvad der så er rigtigt osv, det skal jeg ikke kunne sige. ;)
Avatar billede apo Praktikant
21. august 2005 - 15:09 #8
roenving > Det gør de selvfølgelig. Jeg har sådan set også en forståelse for, at oplysninger og mailindhold kan blive undersøgt i forbindelse med antiterror-kampagner osv., og så længe det ikke misbruges, er det helt fint med mig. Jeg har intet at skjule, men værner stadig om mit privatliv - Derfor spørgsmålet.

screem_brille > Nej, for mange informationer er heller ikke godt (Jo flere informationer, jo flere data skal behandles - Så det har du ret i).

extend > Mit spørgsmål er ikke et surt opstød. Men som udgangspunkt er jeg imod registrering af personlige oplysninger/færden på nettet (uanset hvem der iværksætter det og uanset årsagen). Derfor oprettede jeg spørgsmålet, i tilfælde af at der var nogen der lå inde med viden der kunne enten be- eller afkræfte anklagerne (Det er altid sundt at undersøge påstande inden man afviser dem).

strych9 > Statistikker hvor individet forsvinder i masserne af informationer, har jeg heller intet imod. Det jeg har noget imod er, hvis det er tale om direkte overvågning af en persons adfærd på nettet, personens mails osv.

sago > Umiddelbart har min holdning ikke ændret sig over for personen bag http://www.gmail-is-too-creepy.com/ (og http://www.google-watch.org/ hvis det er den samme person). Jeg finder ham ikke troværdig.

Omvendt finder jeg heller ikke http://www.google-watch-watch.org/ troværdig da jeg ikke synes, at det fremgår hvorfor Jalic LCC (Som de kalder sig) har lavet http://www.google-watch-watch.org/ og hvad deres rolle i spillet, er. I øvrigt er firmaet bag websitet http://www.google-watch-watch.org/ forholdsvis anonyme (Der nævnes ingen navne eller andet, så vidt jeg kunne se).

Jeg er ikke blevet (så) meget klogere af at oprette spørgsmålet her, men takker for jeres synspunkter og deltagelse - Det er altid er godt at få andres mening med :-)

// Lukker

Apo
Avatar billede apo Praktikant
21. august 2005 - 15:11 #9
Hov... Jeg må hellere lukke spørgsmålet helt :-)