Avatar billede ton_73dk Nybegynder
19. august 2005 - 21:01 Der er 6 kommentarer

Installation af emule (xmule/lmule)?

Jeg har haf nogle vanskeligheder ved, at installere emule i Mandrake
linux. På http://lmule.sourceforge.net/ downloadede jeg lmule for
linux (lmule-1.2.1-1.SuSE81.i386.rpm). Jeg prøvede, at finde og installere pakken med RPM-drake, men kunne ikke finde den?

Er der nogle, der har foreslag til hvordan jeg kan installere
lmule i Mandrake?
Mvh. ton
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2005 - 21:23 #1
husk feedback...
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=ton_73dk&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp - de 2 gamle spørgsmål kan godt lukkes idet du næppe får flere svar/kommentarer deri.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
19. august 2005 - 23:50 #2
Til mandriva findes et installations system der selv downloader og installere de rigtige udgaver af et program. Dessvære omfatter det system ikke programmer som fx lmule, da de er ulovlig i nogen lande. De er ikke dog ikke længere væk end de kan tilføjes til systemet med få kommandoer.

Du kan se hvordan du gør dette på siden:
http://easyurpmi.zarb.org/

Den finder frem til en kommando i stil med denne:
urpmi.addmedia plf-free ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/free/10.2 with hdlist.cz

Den kommando taster du så ind i en terminal (som brugeren root).

De programmer der ikke er med fordi de kan være ulovlige, ligger i plf. De der ikke er med pga. plads, ligger i contrib. De der ikke er med fordi de kræver en java fortolker, ligger i jpackage. Du har altså kun brug for plf, men du kan ligeså godt tilføje flere.

Når plf er tilføjet installere de lmule med kommandoen:
urpmi lmule
Avatar billede JoeX2 Praktikant
19. august 2005 - 23:55 #3
Har lige kontrolleret mit eget svar.
Det viser sig at lmule ikke er "færdig" til mandrivas nyeste udgaver endnu. (bliver det måske ikke).
Den er derfor markeret som ustabil og derfor ikke med i plf. (Ustabile pakker ligger i cooker istedet).

Du kan være med til at test om programmet er stabil, ved at installeret det fra følgende link:
ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/mandrake/free/cooker/i586/xmule-testing-1.9.4-2plf.i586.rpm
Avatar billede ton_73dk Nybegynder
20. august 2005 - 02:37 #4
Tak for svaret. Hvordan installere jeg så xmule-testing-1.9.4-2plf.i586.rpm
i Mandrake?
Avatar billede lap Nybegynder
20. august 2005 - 09:51 #5
download filen - og skriv

rpm -ivh xmule-testing.....rpm
Avatar billede JoeX2 Praktikant
20. august 2005 - 20:08 #6
Når man installere programmer der ligger i Cooker, skal det program ofte bruge andre ”pakker”, som også ligger i cooker. Hvis dette er tilfældet kan du hente dem fra: ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/mandrake/free/cooker/i586/

Som Lap siger kan du installere med den kommando han nævner. Jeg synes heller at du skal prøve at dobbeltklikke på den download'ede fil. Normalt bliver de download'et til skrivebordet.

Jeg har opdaget at xmule-testing faktisk nu ligger i plf. Dermed kan du bruge min første forklaring til at installere den. Som sidste kommando skal du dog ikke bruge lmule, men i stedet bruge kommandoen:
urpmi xmule

Hvis du bruger min første forklaring får du også adgang til alt det andet der ligger i plf. For fx at lade systemet afspille kopisikrede dvd'er +andre windows video formatter skriv:
urpmi xine-win32 xine-plugins libdvdcss2

Eller for at kunne kopiere DVD'erne (til fx divx film) skriv:
urpmi Video-DVDRip

urpmi (eller rpm) kommandoen opretter også menupunkt til programmet, men der går et par minutter før de dukker op.

Hvis jeg nu har forvirret dig for meget ved at komme med flere forklaringer, så skriv endelig igen.