Avatar billede webwarp Nybegynder
19. august 2005 - 17:16 Der er 17 kommentarer

Datamatiker - Hvilket programmeringssprog

Hejsa,
jeg skal til at læse til datamatiker - men har fået af vide af andre der har læst til det - og idag ikke kan bruge det til noget - at vi skal i hvert fald der hvor jeg skal gå, lære java som programmeringssprog, og det er ubrugeligt..? Er der nogen der kan sårn nogenlunde objectiv give en vurdering af dette, og hvad man så ellers evt selv burde lære ved siden af ... ?

Tak
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:18 #1
c++ er en god ide da mange datamatiker uddannelser bruger dette sprog og det samma med java !
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2005 - 17:19 #2
java er absolut ikke ubrugeligt

læs evt. http://www.eksperten.dk/artikler/251
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:20 #3
Nu ved jeg ikke helt hvor meget fritid man har når man er igang med en uddannelse som datamatiker men jeg vil ikke sige at det er nogen god ide at lære prog.sprog mens du er under uddannelse !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:20 #4
nej java er faktisk et rigtig godt sprog der kører på mange platforme !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:21 #5
....mens du er under uddannelse.....som datamatiker
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2005 - 17:24 #6
der har været skrevet meget om de dårlige job muligheder for datamatikere

1)  der blev uddannet alt for mange datamatikere omkring Y2K og dotCOM

2)  datamatiker studiet er berygtet for at have en del studerende som er
    jamerligt ringe

Mit indtryk er at:
  - med det langt lavere optag på datamatiker studiet
  - de lidt bedre tider for IT bramchen
  - hvis du bestiller noget og lærer noget
så har du en fair chance for job når du er færdig.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:27 #7
der findes også datalog uddannelsen hvis man vil tage en længere uddannelse....der er lidt mere teori omkring datamaskiner osv. men jobmulighederne skulle være rigtig gode !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
19. august 2005 - 17:32 #8
hvad betyder Y2K year 2000 men hvad står k'et for ?
Avatar billede a1a1 Novice
19. august 2005 - 17:34 #9
;o) k = kilo ~ 1000
Avatar billede a1a1 Novice
19. august 2005 - 17:38 #10
java er rimligt udbredt, og er "vel" godt at lære, hvis du FORSTÅR hvad du laver så kan du sagtens bruge det du lærer til andre programmeringssprog.

Jeg laver ikke java, men har haft et par kurser i det...

;o)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. august 2005 - 20:45 #11
Jeg er begyndt at læse C, men har læst Java på datanomstudiet i 1998.
Men jeg har aldrig haft brug for Java, selvom det er glimrende til visse
typer internet programmer.

Hvis du kan C, så kan du lære PHP på en weekend og Java på 14 dage.
Så det er en gåde at de ikke underviser i et grundsprog på datamatiker
uddannelsen. For derefter at undervise i et objektorienteret sprog
som Java, C++, Objective-C mv. Desuden giver sproget C mulighed for
at udvikle til flere styresystemer dvs. Windows XP, Mac OS X, Linux, Unix BSD mv.
For at kunne det kræver det udover C, at de studerende lære et GUI program
der passer til platformen.

/per
Avatar billede kalp Novice
19. august 2005 - 23:04 #12
Jeg er enig med arne_v.
Der har været stor nedgang i nye optagelser på datamatiker uddannelsen.. faktisk så lave, at Lyngby Uddannelses Center har oprettet et internationalt datamatiker hold her til September.

Og ja det ser bedre ud for IT branchen og tror på, at det i de kommende år kommer til at se bedre ud endnu.

Jeg tror på, at hvis du til den afsluttende eksamen får 9 eller over så er du rimelig fornuftigt stillet til, at kunne få et arbejde lige efter din uddannelse.

Mange arbejdspladser kigger ikke så meget på dine papire men mere på hvordan du "sælger" dig selv til jobsamtalen. Du får mere en 1 karakter på datamatiker uddannelsen.. hvis en arbejdsplads vil kigge på dine karaktere så kigger de typisk på den sidste.

Til sidst så sørg for at vælge en fornuftig skole... en som virksomhederne har kontakt til.. som Hillerød, Roskilde og Lyngby.. 3 gode valg.

Jeg tror ikke på, at man kan afslutte datamatiker uddannelsen og ende arbejdsløs hvis man interessere sig for faget og ikke bare dovner den af i sofa'en når man er færdig.. Det er dig som skal finde jobbet og ikke omvendt!
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2005 - 23:37 #13
det afhænger lidt af udbud og efterspørgsel - det var meget slemt for 2 år
siden - men det er lidt bedre nu - og der er grund til at tro at det bliver
bedre endnu

der er ingen garanti for noget - men der er ikke mange uddannelser hvor der
er garanti for job når man er færdig
Avatar billede borrisholt Novice
20. august 2005 - 17:34 #14
Følgende er sagt på baggrund af egne erfaringer.

Et meget stort problem med Datamatikker uddanelsen er at den er for kort me det kan du ikke lave om på.

En anden fejl er at de satser for bredt.

De spilder en masse dyrbar tid på at lære jer økonomi. Det er ingen skade til at kunne noget økonomi, men længden af uddanelsen taget i betragtning, falder det lidt ude af scope. Problemet er at du ikke lærer økonomi nok til du kan bruge det til noget. Ender du fx. som Navision (el.) programmør (Stakkel), skal du aligevel på et økonomi kursus.

Et sådan kursus vil formentlig ikke falde dig svært, fordi det i såfald vil have en interesse for emnet.

Generelet går uddanelsen ikke særlig dybt med noget, så det skal du selv sørge for. Du skal inden du strarter gøre dig 100% klar hvorfor kommer du ? Vil du lære at programmere eller vil du lære Server/netværks administation. og så satse benhårdt på det.

En del kommer ud fra studiet og så kan de lidt analyse og lidt rogrammering, og de har såmendt også en ide om hvad Linux er.

!!! Dem er der ikke job til !!!

En del kommer ud og kan en masse analyse.

!!! Dem er der ikke job til !!!

Der er kun job til dem der kan det ene eller andet håndværk.

Du spørger til programmerings sprog, betydende du er koder ... Eller gerne vil være det.

Nu siger du ikke noget om hvor du bor. Hvis Aalborg er der "naturlige valg2 så vælg en anden skole. Jeg har læst der, og kan BESTEMT ikke anbefales. Jeg siger ikke det er nemt at flytte og starte studie samtidig.. Men vælg en anden skole end Aalborg. Grunden til jeg ikke anbefaler Aalborg er at de satser meget lidt på programmering, og bestemt ikke opfordre folk til at lære det.

Jeg vil kontakte den skole du gerne vil ind på, høre hvad de koder i, og så gå i gang med det. Ellers C++ bliver brugt mange steder, og der er også en del Java job. .NET  vinder meget frem, og jeg har meget svært ved at forsille mig det forsvinden inden du er færdig.

Selv koder jeg Delphi, og har aldrig haft problemer med at finde job. Dog kunne jeg forestille mig det kan være svært hvis du kommer ud som "grøn" idag og kan Delphi, fordi dem du skal konkurere med har typisk 6 - 10 års erfaring med Delphi professionelt.

Men erfaring er hvis du søger job som programmør så ny uddanet så kigger de ude i erhverevet på hvordan du klarede dig i system arkitektur, samt selvfølgelig programering. Din karekter i økonomi er det fløjtende ligeglad med. Hvis du skal kode en appliakation er det jo også pisse ligemenget at du ikke ved hvordan en kasseklade fungerer.

Så det helt korte svar er : Gå i gang med at programmer, og helst de de bruger på skolen du gerne vil ind på. Og brug så meget af din fritid på at programere som du overhovedt kan, så skal du nok finde et job når du er færdig.

I min klasse var vi 6 ud af 25 der ville kode, og alle har job i dag, og fik det med det samme efter skolen. Det er i øvrigt et usætvanligt højt tal for kodere i en datamatikker klasse fra Aalborg :o(

Jens Borrisholt
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2005 - 18:04 #15
Jeg er helt enig med Borrisholt i at det vigtige er de hårde discipliner.

Design af brugergrænseflader, krav specifiktion, software udviklings processer,
projekt ledelse, arkitektur er enten noget som de forventer at også kan
eller noget som de er sikre på at du ikke kan uden erfaring.

Solid forståelse for programmering generelt og solid erfaring med et eller
flere programmerings sprog gerne kombineret med en fundamental viden om SQL,
så kan du bruges som programmør.

[Eller en tilsvarende viden om central styring af Windows PC'ere, opsætning af
Exchange + IIS + SQLServer, konfiguration af routere som gør at du kan bruges
i en drifts afdeling.]
Avatar billede borrisholt Novice
20. august 2005 - 18:13 #16
som arne_v rigtigt siger : Jeg glemte Databaser.

Hvis du vil kode kommer du ikke uden om Databaser. Til stort set alle applikationer ligger der en Database neden under.

Jens B
Avatar billede webwarp Nybegynder
20. august 2005 - 19:21 #17
Uhhh tak for alle de dejlige kommentarer, er rart nok at vide hvad man går ind til og hvad man går ud til :)

Men det skal da nok blive en inspirerende og udviklende tid kan jeg høre.. mange tak for svar.. !