Avatar billede euroteam Nybegynder
17. august 2005 - 11:30 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Tekst fra txt fil

Hejsa

Jeg har et problem med når jeg modtager min data fra mit txt doc, kommer fint op på siden som jeg ber den om, men hvordan for jeg noget skruktur over det, fx linje skift, eller kan jeg inddele det i tables ?
Avatar billede sako Nybegynder
17. august 2005 - 11:38 #1
Hvis du udskriver variablen med nl2br($text);
Avatar billede nielle Nybegynder
17. august 2005 - 14:04 #2
Det afhænger jo meget af hvad du mener med "struktur".?

Hvis det bare er noget med at have en vis linjelængde, så kan du jo bruge wordwrap:

http://dk2.php.net/wordwrap
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2005 - 14:19 #3
Jeg vil tro, at den eneste måde dette kan gøres på - er at skrive til din txt-fil på den måde du vil have det stillet op!

Netop derfor - er mysql langt mere overskueligt og langt flere muligheder.
Avatar billede euroteam Nybegynder
17. august 2005 - 21:11 #4
Hey Sako det lyder meget godt med bare at sætte en variablen nl2br($text); ind men er det i denne kode ?

<?php

    if(isset($_POST["navn"]) && isset($_POST["tlf"]) && isset($_POST["mail"])  && isset($_POST["evt"])) {
        $fp = NULL;
        $msg = "";
        if(($fp=fopen("blogg_text.txt","a+"))==NULL) {
            echo "<b>ERROR: Cannot open file descripter</b><br />";
        }

        $msg = "<tr>\n";
        $msg .= "<td class='blog_navn'>".$_POST["navn"]."</td>\n";
        $msg .= "</tr>\n";
        $msg .= "<tr>\n";
        $msg .= "<td class='blog_detalje'>".$_POST["tlf"]."</td>\n";
        $msg .= "</tr>\n";
        $msg .= "<tr>\n";
        $msg .= "<td class='blog_besked'>".$_POST["mail"]."</td>\n";
        $msg .= "</tr>\n";
        $msg = "<tr>\n";
        $msg .= "<td class='blog_evt'>".$_POST["evt"]."</td>\n";
        $msg .= "</tr>\n";

        fwrite($fp,$msg);
        fclose($fp);
    } else {
        header("Location: tak.php");
    }
    header("Location: tak.php");

?>

Som du kan se har jeg lånt noget fra blogg.

Håber at i kan hjælpe mig :-D jeg er ny i PHP
Avatar billede nielle Nybegynder
17. august 2005 - 21:30 #5
Indsættes f.eks. her:

fwrite($fp, nl2br($msg));
Avatar billede nielle Nybegynder
17. august 2005 - 21:32 #6
... men jeg forstår ikke helt, for du har jo allerede en pæn struktur på din tekst. Hvad er det du mangler?
Avatar billede euroteam Nybegynder
17. august 2005 - 21:38 #7
Jamen det kan godt være det bare er mig der ikke er så god til at forklare, men der bliver jo skrevet til en txt fil, og det bliver bare blandet sammen i en stor pærevenning ?
Avatar billede sako Nybegynder
17. august 2005 - 21:45 #8
jeg tænkte på når du hiver teksten ud fra dokumentet for at vise indholdet -

$fp = fopen("blogg_text.txt","r");
$output = fread($fp,1024);
fclose($fp);
echo nl2br($output);
Avatar billede euroteam Nybegynder
17. august 2005 - 21:48 #9
det ser.. pænt ud, hvor skal jeg lige sætte det ind ?
Avatar billede nielle Nybegynder
17. august 2005 - 21:51 #10
Du har en likke fejl her:

$msg .= "</tr>\n";
$msg = "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_evt'>".$_POST["evt"]."</td>\n";

Det er ret ødelæggende for dit output at der mangler et punktum foran =-tegnet.
Avatar billede nielle Nybegynder
17. august 2005 - 21:51 #11
Og hvis du supplere med et bar table-tags, så bliver det sikkert også pænere:

$msg = "<table>";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_navn'>".$_POST["navn"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_detalje'>".$_POST["tlf"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_besked'>".$_POST["mail"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_evt'>".$_POST["evt"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "</table>";
Avatar billede euroteam Nybegynder
23. august 2005 - 13:02 #12
oki, nu begynder den at gøre der hen imod hvad den skal :-D,
Men jeg kunne fx. godt tænke mig at den lavede:

Kurt Elgård    60606060    mail@mail.dk
Ja det er så mig der skriver et eller andet her, bla bla.
------------------------------------------------------------- (<hr>)

Kan det lade sig gøre ?
Avatar billede nielle Nybegynder
23. august 2005 - 18:43 #13
Ja da:

$msg = "<table>";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_navn'>".$_POST["navn"]."</td>\n";
$msg .= "<td class='blog_detalje'>".$_POST["tlf"]."</td>\n";
$msg .= "<td class='blog_besked'>".$_POST["mail"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td colspan='3' class='blog_evt'>".$_POST["evt"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "</table>";
Avatar billede nielle Nybegynder
23. august 2005 - 18:44 #14
... og så lige en gang til med den <hr> du ønsker:

$msg = "<table>";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td class='blog_navn'>".$_POST["navn"]."</td>\n";
$msg .= "<td class='blog_detalje'>".$_POST["tlf"]."</td>\n";
$msg .= "<td class='blog_besked'>".$_POST["mail"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "<tr>\n";
$msg .= "<td colspan='3' class='blog_evt'>".$_POST["evt"]."</td>\n";
$msg .= "</tr>\n";
$msg .= "</table>";
$msg .= "</hr>";
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2005 - 17:52 #15
Har du fået kigget på det?
Avatar billede euroteam Nybegynder
31. august 2005 - 20:00 #16
jo, mange tak :-)

hvor kan jeg læse om sådan noget ?
Avatar billede nielle Nybegynder
31. august 2005 - 20:01 #17
Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dit spørgsmål: Læse om hvilket?
Avatar billede euroteam Nybegynder
01. september 2005 - 09:33 #18
Det jeg mener er, er der et sted hvor jeg kan læse mere om php/programmering "udenom" en database ?
Avatar billede nielle Nybegynder
01. september 2005 - 09:38 #19
Foreløbigt har der slet ikke været blandet databaser ind i det ovenstående (hvis vi lige ser bort fra 17/08-2005 14:19:34).

Men, hvis du gerne vil vide noget om PHP og databaseprogrammering, så er dette et godt sted at starte:

http://dk.php.net/mysql_fetch_assoc
Avatar billede euroteam Nybegynder
01. september 2005 - 10:14 #20
Det kan godt være at jeg har formuleret mig forkert, men jeg vil meget gerne udenom database programering
Avatar billede nielle Nybegynder
01. september 2005 - 10:37 #21
Ok, så forstod jeg den. Database-programmering er ellers en *meget* nyttig disciplin at kunne.

Nettet er fuld af tutorials. Værsgo, over 7.000.000 hits:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=PHP+tutorial&meta=

Denne her – på dansk – bliver tit anbefalet:

http://www.webcafe.dk/

Derudover har dit lokale bibliotek helt sikkert et par (danske) bøger om emnet. Desuden er PHP biblen også en god kilde:

http://www.powells.com/biblio?isbn=0764549553

- men den er godt nok på engelsk.
Avatar billede euroteam Nybegynder
01. september 2005 - 10:42 #22
Jeg vil så gerne lære sproget php, men jeg er designer, ikke programør, men jeg vil vildt gerne kunne det for så har jeg lidt hele viften
Avatar billede nielle Nybegynder
01. september 2005 - 12:06 #23
Det lyder som en rigtig god ide, og med de ovenstående referencer skulle der bestemt være noget at gå igang med. :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
15. september 2005 - 18:37 #24
Lukketid?
Avatar billede euroteam Nybegynder
16. september 2005 - 09:54 #25
Hvordan kan jeg give dig point, for du svarede godt på mine spørgsmål :-D
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2005 - 16:44 #26
Du beder mig såmæn bare om at lægge et svar - jeg, og en del andre her på Eksperten, svare normalt aldrig før at spørgerne har tilkendegivet at de nu vitterligt har fået løst deres problem.

... og et svar :^)
Avatar billede euroteam Nybegynder
18. september 2005 - 23:51 #27
Jeg syns at det er skide godt det var det svar jeg havde brug for
Avatar billede nielle Nybegynder
19. september 2005 - 06:59 #28
Cool, men husk nu også at acceptere det ;^)
Avatar billede euroteam Nybegynder
19. september 2005 - 08:04 #29
Bingo, hvor gør jeg det ?
Avatar billede nielle Nybegynder
19. september 2005 - 17:28 #30
Du skal først markere mit nick og så skal du trykke på Accepter-knappen.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. september 2005 - 17:22 #31
Takker for point :^)