Avatar billede jahbo Nybegynder
12. august 2005 - 11:13 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Preload på IBM T42

Hej,

Jeg har en T42 som jeg vil recover. Men den er købt i tyskland og har derfor en tysk vers. af windows/recover på dens recover partition. Men jeg fik et sæt af 7 cd´er med ved købet med en engelsk vers. af recover/windows. men jeg kan nu bare ikke hitte ud af hvordan jeg får smidt dataen derfra ind på recover partitionen(Z:) så det nu og fremtidigt er muligt at recover derfra.??
Håber der er nogle med et gyldent svar!! :))
Avatar billede haverslev Novice
12. august 2005 - 12:05 #1
Ved ikke helt med T42, men på nogle IBM maskine skal der trykkes på F11 i opstarten og man kommer ind i programmet "rescue and recovery/Rapid restore" og der kan man vælge installations formen.
Andre IBM maskiner, skal der tykkes på den Blå "acces Ibm" knap i opstarten og man kommer ind i samme recovery menu.
Avatar billede jahbo Nybegynder
12. august 2005 - 12:30 #2
hej..
Jo jo det ved jeg godt....og så kan jeg også recover fra min tyske preload.
men problemet er jo at få den engelske preload jeg har på cdrom ind på "preload" partitionen så jeg kan bruge denne til at recover fra.
:)
Avatar billede haverslev Novice
12. august 2005 - 19:16 #3
Ok, den er lidt svær, men en måde at gøre det på.
Du loader den engelske version, således dit c-drev er er "erstattet" med den eng. version.
Herefter sletter du den skjulte partition og henter programmet her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4Q2QAK

Det installere du på c-drevet og kører programmet (laver en sikkerhedskopiering)
IBM programmet opretter selv en ny skjult partition (preload), første gang du bruger programmet, kopier hele din harddisk install. og kalder den: Grundlæggende sikkerhedskopi og kan efterfølgende IKKE ændres.
Ved efterfølgende brug af recovery programmet, vil harddisken blive sat til den tilstand, den var i da Rapid Restore PC blev installeret. Denne sikkerhedskopi bliver den ældst tilgængelige sikkerhedskopi.

Næste sikkerhedskopi, der udføres ved evt. større ændringer på maskinen, kaldes:
Akkumuleret sikkerhedskopi og den "skjulte" partition udvides automatisk i størrelse, den den nu vil bestå af 2 kopier.
Efterfølgende vil en en recovery, have 2 valgmuligheder: Grundlæggende/Akkumuleret.
Hvis man vælger punktet: Akkumuleret, så retableres harddisken til den tilstand, den var i på den angivne dato.

Hvis du så laver yderlige sikkerhedskopi, så får den betegnelsen :Seneste sikkerhedskopi.
Og alle efterfølgende sikkerhedskopier vil overskrive denne.
Avatar billede jahbo Nybegynder
13. august 2005 - 00:35 #4
Hej Haderslev... Det er til at forstå...
Tænkte bare at det var muligt bare at smide den engelske kopi ind på recovery partionen?? uden først at installere den på c drevet.
Synes også der var en lign funktion når man loader recovery tool´et, men da kunne jeg dog ikke vælge at kopiere fra mit cdrom drev.!?
Men hvis man kopiere inholdet af cdrommerne ind i en mappe på c: drevet, kunne man måske kopiere det ind på z drevet som også var synligt i samme tool??

Hvis du ved det er et svar velkommen...
men anyway har du svaret allerede så give et svar så får du points.:))
jeg takker og bukker!!
J
Avatar billede haverslev Novice
13. august 2005 - 10:37 #5
Du få ikke lov/mulighed for at lægge den ind på Z - fordi den er KUN beregnet til at tage en kopi af harddisken, altså et "image".
Du kan heller ikke "kopier" cd-rommerne ind i en mappe på cd-drevet og lave en sikkerhedskopi efterfølgenede med IBM recovery tool - den vil kun tage mappen som en "slags" dokumentmappe, som du ikke kan bruge til noget som helst.
For mig at se, er der kun den "hårde" måde jeg skrev 12/08-2005 19:16:59.
Programmet fra IBM fylder 403Mb, så jeg håber du har en rimelig internet forbindelse.

Men en hel anden ting, hvis du IKKE har behov for at bruge det IBM tool senere til at tage back-up/sikkerhedskopi, så ville jeg slet ikke installere det igen - du har jeg cd`erne som du kan bruge til reinstall. - hvis uheldet er ude.
Avatar billede jahbo Nybegynder
14. august 2005 - 16:50 #6
Hej igen,,

jeg har geninstalleret nu ved hjælp af cd´erne... Eneste ulempe var at når man kører fra cdérne sletter den automatisk ens partitioner.:(
Men programmet er nu allerede på maskinen fra preloaden... men tænker nu også at af install det og ligeså slette z partionen og bare lave et backup image på cd/dvd med et andet program,,, for ikke at spilde plades på HD´en..
Nå men tak for hjælpen.. her er point´sne...
Avatar billede haverslev Novice
14. august 2005 - 16:57 #7
jeg har selv en IBM Netvista og har slette hele disken (ka`ikke få plads nok)
Bruger så norton ghost programmet til back-up/lave image

PS. du skal lige markere navnet i venstre side og klik på accepter svar - så er spørgsmålet lukket korrekt ;o)
Avatar billede haverslev Novice
28. august 2005 - 10:30 #8
PS. du skal lige markere navnet i venstre side og klik på accepter svar - så er spørgsmålet lukket korrekt ;o)