Avatar billede junker2 Nybegynder
10. august 2005 - 19:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan divider man (uden lommeregner)

har altid brugt lomeregner i skole osv men aldrig rigtig lært hvordan man divider på papir så håber jeg kan få et dansk link eller andet info

matematik har ikke intraseret mig meget men alle har brug for det så hopper nok på aftenskole en gang næste år
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
10. august 2005 - 19:13 #1
fx 999 / 3

3 op i 9 = 3
3 op i 90 = 30
3 op i 900 = 300

3 + 30 + 300
svaret er 333 ;)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
10. august 2005 - 19:14 #2
et lille svar !
Avatar billede junker2 Nybegynder
10. august 2005 - 19:16 #3
ved der er andre måder at gøre det på (som også er lidt nemmer)
Avatar billede plazm Nybegynder
10. august 2005 - 19:21 #4
Jeg har lært det sådan her:
6 op i 4 (4/6), det kan man ikke så derfor 0
Derefter 6 op i 45 (45/6), det kan den 7 gange og 3 til rest
Så til sidst 6 på i 36, det kan den 6 gange og intet til rest.
Opgaven er løst

Sådan ville det se ud hvis jeg skrev det

========
6 : 456
  - 0
    ---
  - 42
    ---
  -  36
    --
Rest: 0

Hvis resten er over 0 så kan man smide et komma ind og låne et 0, se næste eksempel
    03,5
========
4 : 14
  -  0
    --
  - 12
    --
    20 <-- dette nul kan "lånes" hvis du sætter et komma oppe i resultatet
    --
Rest  0
Avatar billede plazm Nybegynder
10. august 2005 - 19:23 #5
Så der røg sQ noget formatering så du kan lige se det på min side
http://testsitet.1go.dk/mat.php
Avatar billede junker2 Nybegynder
10. august 2005 - 19:33 #6
takker skal til at i byen så kikker på det når jeg kommer hjem :)
Avatar billede helle100 Nybegynder
10. august 2005 - 20:05 #7
Hvis du har MSN, skal jeg gerne gennemgå et par forskellige metoder med dig, så du kan finde den der passer dig bedst
Avatar billede junker2 Nybegynder
10. august 2005 - 22:20 #8
helle100> har ikke msn men du er velkommen til at vise foreskellige måder her :) (evt flere point)
Avatar billede helle100 Nybegynder
10. august 2005 - 23:12 #9
I bund og grund går de jo alle ud på det samme, men der er stor forskel på, hvordan folk bedst kan overskue det, men vigtigst af alt, er at du har lidt styr på den lille tabel:

http://www.upitfree.dk/upload/files/Metode-1.jpg
Først hvor mange gange går 4 op i 5, det gør det 1 gang, så er der brugt 4 af de 5 og der er altså 1 til rest, vi trækker så 0'et ned ved siden af, og skal nu regne, hvor mange gange 4 går op i 10, osv. når der ikke er flere tal at trække ned eller du når til et komma, sætter du et komma i resultatet, når der ikke er flere tal at trække ned, tilføjer du bare nogle 0'er (det er jo lige meget om der står 10 eller 10,00)

http://www.upitfree.dk/upload/files/Metode-2.jpg
Den jeg selv foretrækker, og igen, hvor mange gange går 4 op i 5, det gør den 1 gang, og der er 1 til rest, som så skrives mellem 5 og 0, så der nu står 10 delt med 4 osv.

http://www.upitfree.dk/upload/files/Metode-3.jpg
Minder meget om den første, forskellen er bare, at du her skriver resultatet over regnestykket, og på den måde, måske bedre kan holde styr på, hvor langt du er kommet... (vil dog ikke anbefale den)

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, ellers skal du nok få en lidt længere forklaring, hvis det er :)