Avatar billede assassin Juniormester
10. august 2005 - 09:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Computeren vil formatter min hd.

Da jeg satte min ekstern HD til computeren igår fik jeg følgende besked:
HD er ikke formatteret, skal den formatteres?

Mit spørgsmål er nu: hvordan får jeg reddet data fra denne harddisk?
Avatar billede assassin Juniormester
10. august 2005 - 09:43 #1
Eller bedre endnu: kan jeg undgå at formattere denne hd?
Avatar billede mrrius Nybegynder
10. august 2005 - 11:03 #2
ok , jeg forstår at den externe hardisk var formateret iforvejen...
kan problemet skyldes at du kører win98 og den externe hardisk kører ntfs format?

den externe hardisk var formateret iforvejen , men pludselig siger windows den ikke er formateret...
Avatar billede assassin Juniormester
10. august 2005 - 11:12 #3
Jeg kører win Xp pro og ja den var formatteret og der lå en del data på den.

Jeg har brugt den gennem længere tid uden problemer.
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. august 2005 - 13:18 #4
Hmm .... Den hardisk som du har extern , det kunne tænkes, at hardisken ikke har kunnet komme af med varmen , og derfor ikke har det så godt.

Måske skulle du overveje at tage harddisken ud af den externe kabinet , od sætte den til bundkortets harddisk controler. ( bare for at udelukke at det er extern hardisk kabinettet som ikke laver fejl)
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. august 2005 - 13:22 #5
Halifax har svaret på et tilsvarende spørgsmål. her er hvad han skrev:

Der er VOLDSOMT mange, der har/får det problem du oplever. Du får sikkert en besked som "Disk i drev X er ikke formateret. Vil du formatere den nu?" - Og filsystemet vises måske som RAW = rå (dvs. ingen ting). Fejlen opstår på maskiner med XP og skyldes den måde XP genkender filsystemet på, ifølge Maxtor.

En Google søgning på fejlen giver tonsvis af tråde. Har fundet en tråd, hvor jeg lige vil fremhæve (men læs den selv)

1. Rådet generelt er at genskabe data med et file recovery program, som også nævnt her på Ekserten. GetDataBack er glimrende. Også andre er nævnt i tråden. Kræver tillige at man har en anden stor disk at gemme genskabte data på.

2. Link'et indeholder et svar fra Maxtor med nogle råd - men uden en egentlig løsning.

3. En bruger genskabte sine data med Norton Ghost i DOS. Lavede ghost af disken, formaterede den og lagde ghost'et ind igen. Måske også andre ghost programmer kan læse en sådan disk?

4. En anden opdagede at hans disk formateret med FAT32 kunne læses på hans Win 98 maskine. (Men XP kan ikke).

Maxtor oplyser at deres diske kommer formateret i FAT32, men de anbefaler at dagens store diske (om)formateres til NTFS, som er mere stabilt. (frit fra deres svar nævnt ovenfor).

Link'et til hele tråden er her
http://www.experts-exchange.com/Storage/Q_20762156.html

Måske er det en hjælp
Avatar billede assassin Juniormester
12. august 2005 - 14:36 #6
Jeg kikker på det i weekenden
Avatar billede dewil Nybegynder
21. august 2005 - 22:52 #7
http://www.ontrack.com/

Med deres software kan du muligvis finde dine ting igen.
Avatar billede assassin Juniormester
22. august 2005 - 22:19 #8
mrrius og dewil smid lige et svar.
Avatar billede dewil Nybegynder
22. august 2005 - 22:40 #9
Håber at det lykkes for dig.
Avatar billede assassin Juniormester
23. august 2005 - 21:40 #10
det ser ud til at det lykkeds med easy recovery, den er igang
Avatar billede dewil Nybegynder
23. august 2005 - 21:59 #11
Plejer det også, dejligt. Havde faktisk held til at redde min fummelfingrede kammarats feriebilleder, som han kom til at slette på kameraet,øhh ups!