Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 18:18 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

hvor er windows?

Heysasa. Har lige fået en lille bitte opgave stukket i hånden. Sidder men en maskine som har kørt med 3 harddiske. Alle 3 er ude nu og jeg ved ikke på hvilken af de 2 master diske den ligger på. Har prøvet hver enkelt for sig på controller 1. Der kommer ingen windows i skærmen.
Jumperne sidder som de skal. Hvad gør jeg så nu da?
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 18:26 #1
prøv den sidste hd
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 18:28 #2
De 3 harddiske virkede jo inden (har jeg fået fortalt) og jeg går ud fra at windows SKAL lægge på master disken for at kunne starte op - i så fald nytter det ikke at koble slave disken på - formoder jeg.
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 18:30 #3
det behøver det ikke.. har du stillet bios til at boote fra den ide port du har sat hd til på??
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 18:34 #4
Jeg har slet ikke rørt ved bios, men har fået fortalt at windows disken var sat op til 1. boot device (går ud fra det er sådan det hedder - hi)
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 18:40 #5
du burde nu checke bios, hvis den ikke står korrekt kan det være problemet
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 18:43 #6
jo men hvordan vil du ha` jeg skal kunne checke bios når jeg ikke kan komme ind i systemet ?? Jeg sidder jo desværre med en sort skærm :(
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 18:45 #7
så må du have alle 3 diske på igen, så checke hvor win ligger... starter den overhovedet ikke??
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 18:57 #8
nej, jeg synes jeg har prøvet alle kombinationer af som er muligt.
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 19:00 #9
den burde starte op og så sige den ikke kan finde noget styresystem.. kommer der nogen lyde fra den overhovedet??
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 19:01 #10
Nej lyde har jeg også lyttet til. Den er tavs som en sild.
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 19:03 #11
har du tændt for strømmen? på væggen?? på comp??
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2005 - 19:04 #12
Nu skal du lige tænke dig "little about" startfilerne ligger på c: det er 100% sikkert men styresystemet kan ligge hvor det skal være så du kan meget vel blive tvunget til at sætte 2 (rigtige) diske til
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 19:05 #13
det er så ikke nødvendigvis rigtigt
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2005 - 19:06 #14
"jo men hvordan vil du ha` jeg skal kunne checke bios når jeg ikke kan komme ind i systemet " BIOS har ikke en snus at gøre med dit styresystem
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 19:08 #15
næ men hvis den står til at boote fra noget forkert kan prob ligge der.. jeg har dog på fornemmeren at comp er helt død for hende
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 19:09 #16
Jeg prøver (igen) at koble 2 diske på og håber at ramme den rigtige kombination.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 19:11 #17
Ja den er død på den måde at jeg ikke møder windows overhovedet og ingen bip-lyde i opstarten. Men levende angående strøm. Eneste måde jeg kan slukke pc`eren på (imellem udskiftning af harddiskene) er at holde tænd/sluk knappen inde.
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 19:13 #18
prøv alle kombinationer.. husk ikke at sætte de 2 master diske på samme ide kabel
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 19:15 #19
Jeg har slet ikke tænkt mig at røre ved jumperne (de sad jo rigtig inden diskene blev taget ud) - så det skulle være relativ nemt at afprøve de to masterdiske + slave disken.
Avatar billede blueon Nybegynder
04. august 2005 - 20:03 #20
nå du start op skriv du ingen bip-lyde kom der heller en dos skærm hvor den vis bios
version og tæl ram op
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 20:11 #21
Jeg har nu været inde og finde disken hvorpå windows lå (på en anden pc`er).
Forsøger nu alene med denne disk at få gang i den.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 20:12 #22
Udtrykte mig vist forkert. Jeg forsøger at få gang i den ved kun at isætte den ene harddisk.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 20:26 #23
sørgelig resultat. Ingen windows, og jeg tror heller ikke på at begge controllere er deffekte, så jeg er bange for at bundkortet eller noget andet er gået her?
Kan jeg foretage andre kontrolmuligheder inden jeg meddeler vennen den triste besked?
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 20:27 #24
sæt den ene disk i en anden comp, formater og installer kun windows, så prøv igen
Avatar billede blueon Nybegynder
04. august 2005 - 20:33 #25
prøve at gå ind i bios og ser om den find harddisk du kom ind i bios ved at tryk del knap nå pc vis en dos skærm hvor den vis bios version og tæl ram
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 20:37 #26
blueon> klokken 18.43. svarede jeg at jeg IKKE KAN KOMME IND I BIOS
Avatar billede milter Ekspert
04. august 2005 - 20:45 #27
Sker der overhovedet noget, når du trykker på "tænd"-knappen?

For mig lyder det som om, et strømstik er blevet hevet ud /fejlplaceret.
Avatar billede thorand Nybegynder
04. august 2005 - 20:47 #28
Så glem alt om harddiskene i første omgang, de er ikke nødvendige for at komme ind i BIOS, er skærmen tænd? Sidder skærmkort rigtig? Det er skubbet i bund i soklen? Virker skærmen? Der er flere muligheder kig på dem før du begynder at rode med HD'erne!
Avatar billede donby Nybegynder
04. august 2005 - 20:47 #29
ellers stil spørgsmålet igen og så giv 200 point for det, så kommer hajerne.. så kan du henvise dem til også at kigge på dette spørgsmål
Avatar billede thorand Nybegynder
04. august 2005 - 20:50 #30
Og en aden ting når du sætter spørgsmålet i gang i flere fora, så er det mindste du kan gøre at se om de har spørgsmål, ellers får du til sidst ingen svar når du spårger!
Avatar billede milter Ekspert
04. august 2005 - 20:52 #31
Hvor længe har diskene været ude, og hvor længe har resten af den stået uden strøm?

Måske er batteriet til CMOS fladt?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
04. august 2005 - 23:15 #32
Heysa allesammen.
Thorand> Jeg kan ikke svare når pc`eren er koblet af nettet mens jeg forsøger at løse problemerne!
Jeg har prøvet alle de råd som foreløbig er kommet og har valgt at opgive indtil videre.
Jeg har fundet ud af på hvilken harddisk windows lå via en anden computer og prøvede så samtlige kombinationsmuligheder dog uden resultat.
Der kom INGEN start (bip) lyde og skærmen var der ingen problemer med.
Jeg vender tilbage i løbet af weekenden med et endelig resultat.
Foreløbig tak til alle for en energisk indsats:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. august 2005 - 12:06 #33
Hvad med at prøve at starte den uden harddiske, blot for at konstatere, om det er diskene, eller alt det andet.

Så uden harddiske: prøv at boote på en win98 diskette, og har den ikke disketestation, så prøv at boote på XPCD'en i CD/DVD drevet. Husk at jumpe CD/DVD drevet som Master.

Hvis den kan starte, og du kan komme ind i BIOS ad denne vej, så er problemet relateret til harddiske. Hvis den ikke starter, så skal problemet søges et andet sted.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
05. august 2005 - 16:14 #34
Heysa igen. Løsningen med bootdisketter har jeg aldrig prøvet. Findes der et site som kan guide mig igennem hele processen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. august 2005 - 16:21 #35
du kan hente begge dele her: http://www.bootdisk.com/

Hvis du vælger en CD løsning, så skal du huske at fortælle din brænder, at det skal være en bootbar CD den skal lave.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 14:52 #36
milter> den har ikke stået uden strøm ret længe og diskene har kun være ude relativ kort tid. Tror ikke umiddelbart at løsningen findes der. Måske er bundkortet blevet brændt af - hvad ved jeg ??
dragonknigt> findes der en DANSK hjemmesideguide til bootdisketteløsningen?
Avatar billede leif Seniormester
06. august 2005 - 14:57 #37
Hvis skærmen tænder må den skrive et eller andet på skærmen ? Hvis skærmen ikke tænder, kører blæseren så rundt ?

Hvis blæseren ikke kører er der ikke strøm til bundkortet !
Avatar billede leif Seniormester
06. august 2005 - 14:57 #38
Eller defekt bundkort !
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:13 #39
Efter jeg i dag har forsøgt at gå igang med at få løst problemet viser det sig nu (i forhold til i går) at skærmen heller ikke vil "snakke" med windows. Alle kabler er korrekt sat i.
cpu`ens blæser går fint igang når jeg trykker på tænd knappen. Men nu altså også sort skærm oveni. Forsøger mig lige med en anden skærm.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:18 #40
trist - virker heller ikke. Det var vist det bundkort.
Avatar billede donby Nybegynder
06. august 2005 - 15:19 #41
ja det lyder sådan
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:22 #42
Jeg takker for jeres ihærdige indsats allesammen. Dem der ligger et svar for point.
God weekend:)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:24 #43
Min egen pc`er er en dejlig pentium 4 som kører på et asus P4C800 deluxe bundkort. Har I et godt bud på et nogenlunde tilsvarende bundkort blot i en lavere prisgruppe. Er ikke sikker på at vedkommende her lige har så mange penge til formålet?!
Avatar billede donby Nybegynder
06. august 2005 - 15:25 #44
fedt nok... synd vi ikke kunne hjælpe
Avatar billede donby Nybegynder
06. august 2005 - 15:27 #45
hvad socket er processoren
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:36 #46
Processor specis:

Beskrivelse    Værdi
CPU Egenskaber
CPU Type    Intel Pentium 4, 2800 MHz (14 x 200)
CPU Alias    Northwood HyperThreading
CPU step    D1
Instruktions Sæt    x86, MMX, SSE, SSE2
Oprindelig Hastighed    2800 MHz
Min / Max CPU Multiplikator    14x / 14x
Engineering Sample    Nej
L1 Trace Cache    12K Instructions
L1 Data Cache    8 KB
L2 Cache    512 KB  (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Multi CPU
Motherboard ID    ASUSTek
CPU #0    Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz, 2798 MHz
CPU #1    Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz, 2798 MHz

CPU Fysisk Information
Type    478 Pin uPGA
Størrelse    3.50 cm x 3.50 cm
Transistorer    55 million
Proces Teknologi    6M, 0.13 um, CMOS, Cu, Low-K
Teknologi    131 mm2
Core Spænding    1.475 - 1.55 V
I/O Spænding    1.475 - 1.55 V
Typisk Forbrug    38.7 - 89.0 W  (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug    49 - 109 W  (afhængig af clock hastighed)

CPU Udnyttelses Grad
1. CPU / 1. HTT enhed    1 %
1. CPU / 2. HTT enhed    5 %

Motherboard specis:

Beskrivelse    Værdi
Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    63-1600-000102-00101111-022304-I875P$P4C81102_BIOS DATE: 02/23/04 15:38:43 VER: 08.
Motherboard Navn    Asus P4C800 Deluxe

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    Intel NetBurst
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    200 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    800 MHz
Båndbredde    6400 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    Dual DDR SDRAM
Bus Bredde    128 bit
Virkelig Hastighed    200 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed    400 MHz
Båndbredde    6400 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    67 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    267 MHz
Båndbredde    267 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler    1 Socket 478
Udvidelses Sokler    5 PCI, 1 AGP Pro, 1 WiFi
RAM Sokler    4 DDR DIMM
Integrerede Enheder    Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394
Form Faktor    ATX
Motherboard Størrelse    240 mm x 300 mm
Motherboard Chipset    i875P
Ekstra Kendetegn    Asus Intelligence, Q-Fan, SATA, RAID
Avatar billede donby Nybegynder
06. august 2005 - 15:39 #47
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117970  dette er billigt og ganske fint.. har det selv..

så er der vist osse snart ydet fuld valuta for 30 point ;-)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
06. august 2005 - 15:47 #48
Helt ok. Vi lukker og slukker her:)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2005 - 13:52 #49
Årsagen lå sandsynligvis i at netkortet har været udsat for overspænding, så nu er det blevet skiftet ud og computeren er igen køreklar.