Avatar billede platapus Nybegynder
02. august 2005 - 08:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Digital parabol modtagelse

Ved ikke om det er det rigtige forum at stille følgende spørgsmål i, men jeg prøver alligevel.

Jeg har en digital parabol derhjemme med tilhørende modtager (kan ikke lige huske modellen, men den er vidst af lidt ældre dato), og et Viasat abonnoment.
Det der undre mig er følgende:
Hver gang det er dårligt vejr, dvs hvis det regner meget, blæser lidt kraftigt, sner eller noget i den stil så ødelægger det hele modtagelsen af signalet, med andre ord man kan intet se af de digitale kanaler. Er det et normalt problem at have eller er det kun mig der er ramt af dette?
Avatar billede peet49 Nybegynder
02. august 2005 - 08:45 #1
Enten er din LNB blevet dårligere, eller parabolen trænger til, at blive justeret.
Avatar billede platapus Nybegynder
02. august 2005 - 08:52 #2
Hvad er en LNB?
Avatar billede peet49 Nybegynder
02. august 2005 - 08:55 #3
LNB er micromodtagerhovedet, der sidder på en arm på parabolen.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. august 2005 - 08:55 #4
Det er det "hoved" som optager signalet fra din skærrm, f.eks. en som denne:
http://www.parabolshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=1403
Avatar billede platapus Nybegynder
02. august 2005 - 08:57 #6
Ok så er det nok meget smart lige at få en tekniker ud og kigge på parabolen. I skal have tak for hjælpen.
Avatar billede boxer Nybegynder
02. august 2005 - 08:57 #7
Nej du er ikke den eneste :o) Sådan har vi altid haft det og det er ikke mere end 2 år siden vi fik parabolen installeret af en aut. installatør.
Det er meget normalt at signales forringes når det regner eller sner. Men ikke når det kun blæser.
Kan det være fordi at selve parabolen sidder lidt løst og kan bevæge sig når det blæser?

LNB er det hoved der sender signalet til dit TV.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. august 2005 - 09:02 #8
Problemet kan også være at din skærm er for lille.
Læs evt. denne side:

http://www.sattv.dk/guides/satellit/faq.aspx#viacd
Avatar billede boxer Nybegynder
02. august 2005 - 09:17 #9
Overvejer du at bruge penge på nyt udstyr, synes jeg du skal overveje at få kabelTV istedet for parabol. Det er lidt dyrere men en bedre investering - du slipper for de vejrmæssige problemer.
Avatar billede platapus Nybegynder
02. august 2005 - 09:24 #10
Det er ikke sådan at jeg lige pt. overvejer nyt udstyr ville bare gerne se om der var en forklaring på problemet. For der er intet mere irriterende end forstyrrelser på billedet i slutningen af en film, og det er altid i slutningen, typisk nok :-)

Men jeg tror jeg lige må have en aut. installatør ud og kigge på det og se om der ikke er nogle ting han kan stramme op eller sætte en ny LNB på.
Avatar billede efry Nybegynder
02. august 2005 - 10:41 #11
Der er jo en grund til, at store antenneforeninger og andre professionelle anvender paraboler med en diameter på flere meter.
Med normale paraboler, med en diameter under en meter, er der signalstyrke nok, når signalet ikke svækkes af vand i luften, og det er derfor man normalt anvender disse 'små' paraboler. Sne og kraftig regn dæmper imidlertid signalet så meget, at hvis man skulle have et tilfredsstillende signal, så måtte parabolen være større. Husk på, at hver gang du fordobler diameteren, så får du 4 gange så meget signal.

Der er vel ikke også træer eller el-ledninger, der forstyrrer sigtet til satellitten?
Det gør kun problemet endnu større.
Avatar billede platapus Nybegynder
02. august 2005 - 10:59 #12
Der er ikke så langt fra parabol til elledninger, der er måske 5-6 meter og der er da også lidt træer i nærheden. Nu er det sådan at disse elledninger snart bliver gravet ned, så måske jeg skal vente og se om det ikke hjælper på problemet at disse kommer ned i jorden istedet.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. august 2005 - 11:03 #13
Træer har det jo også med at blive højere med tiden, så signalet kan ha virket fint tidligere.  c",)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
02. august 2005 - 23:15 #14
Der kræves ikke autorisation til at installere antenner. Kun autorisation ved el-installationer.
Avatar billede platapus Nybegynder
08. august 2005 - 21:58 #15
Det hjalp på det ved at udskifte LNB'en. Så mange tak for det råd.
Avatar billede peet49 Nybegynder
09. august 2005 - 08:42 #16
Selv tak.