Avatar billede crappy- Nybegynder
24. juli 2005 - 23:07 Der er 32 kommentarer

Er PHP stadig in?

Hej
Det er efterhånden længe siden, at jeg sidst har kodet noget. Tidligere beskæftigede jeg mig med PHP, men jeg ville høre, om det stadig er PHP, som bliver brugt til store sider m.m.? Hvis nej, kan det så bedre betale sig, at skifte over til et af de andre programmeringssprog og hvilket?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. juli 2005 - 23:18 #1
Ja jeg mener at PHP er langt mere "in" end eksempelvis ASP. Jeg læste en artikel forleden at PHP er mere populært og anvendt af flere en der er brugere der anvende ASP.

Programmeringssporget skulle også efter sigende være utroligt populært.

mvh
Mads
Avatar billede crappy- Nybegynder
24. juli 2005 - 23:22 #2
Hmm læste også noget med noget JSP.. Hvad er det for noget? :S
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. juli 2005 - 23:25 #3
JSP = JAVA server pages.

Jeg kender ikke dette sprog.

Men jeg er nybegynder i PHP og jeg må ærlig tilstå jeg er glad for det.

Det afhænger naturligvis også mere af hvad det er du vil istedet for hvad sporget kan gøre for dig?

og når du siger "store" sider hvad forestiller du dig så at disse store sider skal kunne/indeholde.

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. juli 2005 - 23:26 #4
Her er en forklaring på JSP ihvertfald:

http://java.sun.com/products/jsp/

mvh
Mads
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2005 - 23:29 #5
Java Server Pages ...

asp er bundet til windows-servere, hvor du meget billigere kan kaste styresystem og http-server i andre slags maskiner, derfor har andre server-typer end windows en voldsom udbredelse, men det betyder ikke, at endda rigtig mange kommercielle sites ikke kører med den slags stadigvæk !-)

Php kører typisk på Linux-maskiner med freeware-serveren Apache og Freeware-databasen mySQL, og php er også en open-source-ting, så mange billige web-hoteller kører den slags ...

-- en helt anden ting er, at der er kraftige bevægelser igang, som supporterer det rimeligt geniale .NET-koncept på andre platforme end Windows, og så kan det nok være at php hurtigt får teknologisk baghjul, men det må open-source-communities så bare forholde sig til ...

-- mon ikke også de kan det ?-)
Avatar billede leif Seniormester
24. juli 2005 - 23:31 #6
Efter min mening er det lidt som at vælge om man skal have Windows eller Linux eller AMD eller Intel, det er meget en smagssag samt hvad man kan finde ud af ! Jeg synes meget om PHP, men kender en som er til ASP, nogen vil have .NET eller JSP
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 23:32 #7
PHP står rigtigt stærk.

Indenfor forumer, communities, CMS etc. er PHP dominerende.

Det er også i stigende grad populært på private hjemmesider fordi:
  - PHP bliver bedre og bedre
  - MS satser meget på ASP.NET men det er tit for svært for hobby programmøren
  - ASP & SQLServer er dyrere end PHP og MySQL

PHP er stadigt langt efter ASP på virksomheds området, men der bliver også flere
og flere virksomheder som opdager at PHP løsninger ofte er både gode og gratis
og at der er masser af dygtige PHP folk derude.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. juli 2005 - 23:34 #8
ja jeg er enig med leif i at det må være en smagssag. Og i øvrigt en ret god forklaring fra roenving.

så er det bare om at finde det sprog man føler sig mest "bekvem" ved. Men igen find ud af hvad din side skal kunne og kig på hvordan/hvorledes og om det er muligt sproget kan (kan det egentlig som regel).

mvh
Mads
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2005 - 23:36 #9
-- iøvrigt er den væsentligste skelnen mellem at bruge php og asp, hvad ens host kan ...

-- hvis man vil udnytte .NETs styrker er der dog en hulens masse at hente, men næppe for hobby-programmøren, som skal have en side op at køre !-)
Avatar billede crappy- Nybegynder
24. juli 2005 - 23:36 #10
Så det vil ikke være en dum idé, at fortsætte med PHP, nu når jeg begynder på, at kode igen?
Avatar billede ksoren Nybegynder
24. juli 2005 - 23:37 #11
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 23:42 #12
JSP er ganske rigtigt Java Server Pages.

I princippet er det HTML med embedded Java kode i <% %> ligesom ASP er
HTML med embedded VBScript (eller JScript men det er nu sjældent) i <% %>.

I virkeligheden er det en del mere. Der er rigtigt meget at sætte sig ind i.

Hvis kan lide Java, OOP, patterns og den slags, så kast dig over JSP.

JSP bruges stort set kun af virksomheder. Typisk større virksomheder. JSP
er iøvrigt ikke så udbredt i Danmark og bruges nok primært i den finansielle
sektor (banker, realkredit, forsikrings selskaber).
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 23:46 #13
Ja - IBM er også begyndt at støtte PHP indenfor de sidste par år.

Deres flagskip er vel stadig J2EE og Websphere Application Server,
men den store version af WAS (ND) koster altså 12000 USD per CPU
i licens.

Der er også kunder som ikke har et behov der kan retfærdiggøre den slags
omkostninger.
Avatar billede roenving Novice
24. juli 2005 - 23:51 #14
>>arne

Min fornemmelse om den slags udbredelse er nogenlunde:

-- gamle virksomhedssider af de lidt mere grundige er baseret på cgi (evt. perl)

-- ældre virksomhedssider af de lidt mere grundige er baseret på asp

-- nyere virksomhedssider af de lidt mere grundige er baseret på jsp

-- nye virksomhedssider af de lidt mere grundige er baseret på .NET

-- php har aldrig for alvor haften fod indenfor den slags, men harde senere år fået en del udbredelse på de mindre grundige sider (eksempelvis antikvitets-handleren, som vil have et cms-system, men som ikke har den daglige voldsomme online-ændring som behov !-)

-- er det en rimelig fornemmelse, som du ser den ?-)
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
25. juli 2005 - 00:01 #15
Hmm, synes det er underligt fordi - som folk siger er PHP mere brugt end ASP.
Men eksperten siger det modsatte?
Oprettet spørgsmål i ASP: 50.166
Oprettet spørgsmål i PHP: 43.031

Kunne ikke lade være med at kommentere :)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 00:04 #16
[CGI er vel som oftest Perl - jeg skrev CGI i C, men Perl blev hurtigt
dominerende indenfor CGI scripts]

Jeg tror at virkeligheden passer rimeligt godt med dit billede.

Men man skal nok ikke konkludere at virksomheder har skiftet CGI->ASP->JSP->ASP.NET.

1995 : 100% CGI
2000 : 80% ASP + 20% JSP
2005 : 20% ASP + 20% JSP + 60% ASP.NET

kan godt vise det billede du ser.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 00:14 #17
De tal er jo for hele Ekspertens leve tid.

Jeg lavede lige en hurtig statistik baseret på point tildelt top-20:

          PHP      ASP
2002    6700    16900
2005    11500    13000

(point tildelt top-20 for året - divideret med antal måneder fordi 2005 ikke er færdig)

Så ASP lever i bedste velgående.

Men jeg mener godt at man kan sige at PHP er i fremmarch også på Eksperten.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 00:15 #18
(og afrundet til hele antal hundreder)
Avatar billede crappy- Nybegynder
25. juli 2005 - 00:19 #19
Hvis man er henne og snakke om webshops og andet i den stil, er det så mest asp.net de bliver kodet i?
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
25. juli 2005 - 00:20 #20
Har faktisk KUN set php og asp webshops!
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2005 - 00:22 #21
-- i det marked lever jsp glimrende !-)

-- men oftest i corporate sites, dvs. du møder dem sjældent, når det er et webbureau, som laver tingen for en mindre handlende !-)
Avatar billede apo Praktikant
25. juli 2005 - 01:51 #22
Interessant læsning!

Selv programmerer jeg i ASP Classic fordi det var det sprog der var fremme, da jeg første gang kastede mig over programmering tilbage i 98-99. Da jeg for et års tid siden tog fat på programmeringen igen, valgte jeg naturligvis ASP fordi det var det sprog jeg kendte til i forvejen.

Mit eget indtryk er at mange begyndere i dag vælger, at kaste sig over PHP - måske fordi det er lettere at programmere? Så man kan vel godt sige, at PHP er 'in'.

roenving > Skyldes det at JSP er sværere, at programmere i end f.eks. ASP el. PHP? Eller skyldes det at det kræver egen server, hvis man skal kunne køre JSP? Jeg har endnu ikke set et webhotel der tilbyder JSP-adgang.
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2005 - 02:22 #23
PHP er faktisk en anelse sværere at programmere i end vb-script i asp, hvis man ikke har egentlig programmeringserfaring ...

-- men vi er nede på relativt små ender, men grundsyntaksen er den anelse mere restriktiv ...

-- til gengæld er det lige før det ikke giver mening at sammenligne jsp-kodning med de script-baserede løsninger i asp og php ...

-- selv har jeg aldrig haft fat i Java-kodning, men du kan bare opgive enhver sammenligning med rent procedural programmering, som du normalt vil basere din kodning på i vbscript eller Jscript i asp eller scripting i php (som godt kan en hel del objektbaseret alle tre !-)

Java er ren objekt-orienteret programmering, og selv om javabeans er ganske tilgængelige, skal man på en hel anden måde forholde sig til objekter, hvilket oftest vil være et bjerg, som for nogle er uoverstigeligt ...

-- jeg stødte faktisk i foråret ind i en, som i mange år havde programmeret php og også havde lavet en hel del c++, men kun proceduralt ...

-- han faldt næsten bogstavelig talt ned af stolen, da han skulle forholde sig til programmering med C#.NET, for hele den objekt-orienterede tankegang kunne han ikke kapere, og det samme tror jeg er en del af sammenhængen i udbredelsen af jsp ...

-- det kræver nemlig et ordentligt korps af trænede programmører, ikke de der halvstuderede røvere, som de fleste webbureauer beskæftiger ...

-- nogle datamatikere og lignende vil tage det som en naturlig forlængelse af de tankegange, de har beskæftiget sig med under uddannelsen, men det gælder bestemt ikke alle, og jeg er stødt ind i mennesker, som ikke ville være i stand til at sætte sig ind i en opgave, hvis den bestod kun af objekter, uanset de principielt skulle kunne det med et 11-tal som datamatikere ...
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2005 - 02:26 #24
PS. Principielt skal et webhotel vel ikke have installeret noget andet end en Java Virtual Machine (hvilket kan fås til alle de computere, jeg har hørt om !-) for at kunne køre jsp, men jeg kender ikke den del af det, så du ser ikke mit hovede på blokken !o]
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2005 - 02:30 #25
... til alle de styresystemer ...
Avatar billede apo Praktikant
25. juli 2005 - 02:42 #26
Okay, så PHP er faktisk sværere end ASP? Jeg troede at det var lettere; At der var nogle funktioner i PHP som ikke findes i ASP.

Helt præcist hvad betyder 'objekt-orienteret' og 'procedural programmering'? Jeg er ikke uddannet (Men har kun en autodidakt indgangsvinkel til ASP), så jeg har helt sikkert nogle huller i forhold, at kunne skelne den ene type programmering fra den anden :-)

Men siden det ikke kræver det helt store af et webhotel omkring JSP, og at der mig bekendt ikke findes særlig mange der understøtter det, skyldes det vel at der ikke er den store efterspørgsel?
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2005 - 02:54 #27
Det er en blandet landhandel ...

-- i nogle sammenhænge er funktioner direkte indbygget i php, hvor du skal engagere eksterne objekter i vbscript/asp (men de er så indbygget via serveren !-), men overall handler det mest om kodestil, for det er der de væsentligste forskelle skal findes ...

Da jeg gik i skole, lærte jeg, at man ikke kan lægge pærer og æbler sammen, og det kan man selvfølgelig heller ikke, hvis man skal lave æblecider, men det går jo ganske udmærket, hvis man skal fylde en indkøbskurv hos grønthandleren, og mit lokale supermarked sælger faktisk slet ikke pærer eller æbler, men 5 stk. frugt for 12.95 ...

-- det handler om klassisk regning overfor mængde-baseret matematik, men giver et billede af forskellene på en hurtig måde (den er selvfølgelig ganske ugyldig, det er noget helt andet det handler om !-)

-- hold kæft, jeg ville egentlig godt kunne lave sådan et tre-ti linjers statement, hvor man kunne se forskellen mellem procedural programmering, struktureret programmering og objekt-orienteret programmering, men den vil altså ikke lige komme til mig nu ...

-- så dynerne kalder nok !-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 07:43 #28
et web hotel skal have installeret en JSP/Servlet engine for at kunne køre JSP

og det er der ikke mange som har

lige PT mener jeg at der i Danmark kun er et billigt hotel og et dyrt hotel som
gør i JSP

noget anderledes end for PHP og ASP (selv ASP.NET har betydeligt flere udbydere)

og det skyldes formentlig lav efterspørgsel efter JSP - der er ikke mange JSP
løsninger og de fleste der laver JSP løsninger enten hoster selv eller køber en 100%
skræddersyet hostng løsning
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 10:15 #29
JSP og ASP.NET er markant sværere end PHP og ASP.

De ligger op til en helt anden programmerings stil.

Alle kan godt finde ud af at bruge klasser med metoder og at lade en klasse
arve fra en anden.

Men når vi begynder at snakke brug af virtuelle metoder, interfaces, GoF
patterns etc. så er der mange som står af.

----

Der bliver udviklet rigtigt meget CMS og forum i ASP.NET. Og enten er der
også allerede færdige web shop løsninger eller så dukker de snart op (jeg følger
ikke rigtigt med i den slags).

Der er meget få færdige løsninger til JSP. Den slags kunder er normalt
villige til at betale hvad det koster at få lavet en special løsning.
Avatar billede crappy- Nybegynder
26. juli 2005 - 01:05 #30
Hvad er det for nogen firmaer der f.eks. anvender JSP?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2005 - 09:31 #31
Det er ikke altid lige nemt at se hvad teknologi et site bruger. Nogle sites
bruger meget diskrete URL'en.

Men jeg har søgt lidt og vurderet at URL'er som indeholder "servlet", ".jsp"
og ".do" er Java web applikationer (.do bruges ofte af Struts som er et MVC framework
der normalt bruger JSP som View).

Så resultatet af en lidt tilfældig googlen og surfen rundt er:

finansielle virksomheder:

Nordea (kun netbank)
Nykredit
Sydbank

tele virksomheder:

TDC Mobil
Sonofon
Telmore
CBB
Telia

internet services:

De gulde sider

spille virksomheder:

tipstjenesten (kun spilledelen)
Bet24

halvoffentlige virksomheder:

Postdanmark
DSB

Virksomheder som vel kan karakteriseres ved at:
  - det er store virksomheder
  - det er virksomheder hvis web site har behov for mere end bare
    at vise information
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2005 - 09:32 #32
ups

De gule sider