Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:04 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Oprettelse af "hjemmenetværk" *Har brug for hurtig hjælp"

Hej

Jeg har nogle filer jeg skal have flyttet over fra min stationære til min bærbare computer, og det er gået helt galt.

Jeg var blevet fortalt at man bare skulle følge guiden "opret et hjemmenetværk" trin efter trin, og så virker det.

Men de to pc'er kan slet ikke se hinanden, selvom de er forbundet direkte med et stik. (det som du sætter i netværksporten)

er der nogen der har en idé til hvordan jeg får de to computere til at kunne se hinanden? De er begge to nye, og kører på Windows XP

Hurtige svar ville være en KÆMPE hjælp, da jeg rejser på ferie kl 13:00 i dag, og filerne skulle gerne være overflyttet inden da :)

Håber der er nogen, som kan hjælpe!

/Mads
Avatar billede screem_brille Novice
24. juli 2005 - 01:25 #1
1 sørg for der under kontrolpanel-> system og netværks identitet har samme navn i workgroup. 2. giv den ene maskine ip adresse 192.168.0.1 og den anden 192.168.0.2 så skal de kunne se hinanden, hvis du i explorer skriver \\192.168.0.2 på den maskine som har IP 192.168.0.1 (og omvendt), når de kan se hinanden kan du dele det bibliotek hvor i dine filer ligger.
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 01:26 #2
Du skriver ikke, hvilken type kabel, du forbinder de to pc'er med. Når du ikke benytter en switch eller router, men forbinder to pc'er direkte til hinanden, skal du bruge et såkaldt krydset kabel (RJ45). Gør du det?

Tobber
Avatar billede frille Nybegynder
24. juli 2005 - 01:28 #3
Vær sikker på at netværkskablet der benyttes er krydset, ellers finder de to aldrig hinanden. Gør ellers som brille har fortalt, dog skal de to have samme undernetmaske fx 3x 255 også 0 på begge.
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:29 #4
Kan man se at det er "krydset"?
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 01:32 #5
Hvis det er et alm. netværkskabel brugt mellem en router/switch og netmodem er det ikke et krydset kabel.
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:34 #6
Okay, jeg fik bare at vide at man bare kunne sætte det i, uden en router, netop fordi at der kun var 2 computere.
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:35 #7
Men jeg er ikke sikker på hvor kablet kommer fra, regnede bare med at de alle var ens.
Avatar billede ksoren Nybegynder
24. juli 2005 - 01:35 #8
Du kan altid kende et lige kabel: hold enderne op mod hinanden, hvis lederne sidder i samme rækkefølge, er det et lige kabel
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:42 #9
Det er et lige kabel.
Så jeg kan kun få dme til at finde hinanden, ved at skaffe et krydset kabel, eller ved at sætte det i en router?
Avatar billede milandt Nybegynder
24. juli 2005 - 01:42 #10
prøv på den ene at vælge Start > Kør.

skriv så "cmd" som åbner en command-prompt.

skriv "ipconfig", og noter Ip-adressen.

på den anden computer, vælg Start > Kør.

skriv "\\xxx.xxx.xxx.xxx" (første computers IP-adresse)

virker dette?

kan de to computere pinge hinanden?

skriv "ping xxx.xxx.xxx.xxx" i command-prompten, kan de se hinanden?

er der noget der er delt på den maskine du prøver at få kontakt til?
Avatar billede milandt Nybegynder
24. juli 2005 - 01:42 #11
havde ikke set alle de svar da jeg postede, havde ikke refreshet siden i noget tid
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 01:51 #12
Hvis du ikke er specielt rutineret i at opsætte manuelle IP-adresser, og ikke kan e sikker på om kablet er af den ene eller anden slags, har du her et praktisk forløb, der kan bekræfte om der er hul igennem eller ej.

Start guiden netværksinstallation (start>alle programmer>tilbehør>kommunikation>guiden netværksinstallation)
Tryk næste indtil du kommer til vinduet: "vælg en forbindelsesmedtode".
Vælg her mulighed 2: "Denne comp. opretter forb. til internettet gennem en privat gateway..."
Klik næste
Indtast et navn i kolonnen computernavn. ..beskrivelse er ligegyldigt.
Tryk næste
Vælg en arbejdsgruppe, hvis du har lyst eller lad den stå på "mshome". Navnet er irrelevant for forbindelsen.
Tryk næste.
Vælg: slå fil-/udskriftsdeling til.
Tryk næste to gange.
Færdig!
Dine pc skal bede om at blive genstartet efter endt installation - hvis ikke er der noget galt.
Efter genstart skal du via søgefunktionen søge efter comp.navnet på netværket.

Måske er du heldig at få hul igennem på denne måde.
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:52 #13
Det første virker ikke

Til det andet siger den "modtagervært ikke tilgængelig"

Så intet af det virker :(
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 01:54 #14
Det virker heller ikke. Den kan ikke finde noget.

Og jeg har ellers installeret det som du beskrev der.
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 01:54 #15
Hvis du allerede har kørt netværksinstallation på begge pc'er kan du selvfølgelig nøjes med at bruge søgefunktionen "søg>computere eller personer>en computer på netværket".
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. juli 2005 - 01:56 #16
hvis du er ude i feberredninger, og ikke har hverken switch, router eller krydset kabel, så ordner du bare selv kablet (det skal byttes om på orange og grøn i den ene ende). skær strømpen op 10 cm. find de to par der er grønne og orange. grøn hel forbinder du til orange hel, og grøn halv forbinder du til orange halv. dette skal du gøre i begge retninger. det skulle virke, også selvom det er en absolut utjekket måde at lave et krydset kabel på :-)
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 01:57 #17
Hvis ikke betyder det sikkert, at dit kabel ikke er krydset. Måske kender du nogen med to pc'er, og dermed en switch/router du kan låne i morgen. Samme netværksinstallation - burde virke.
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 02:06 #18
Jeg har skam en router, bare ikke lige her.

Jeg fik bare at vide at det ikke var nødvendigt, men nu prøver jeg.

Indtil videre, så vil jeg bare siger tusindtakfor jeres hurtige hjælp. Og jeg fordele pointene når problemet er løst.
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 02:08 #19
Pøj-pøj med det. Håber du når det inden kl. 13.00!!!!

Og god ferie.
Avatar billede frille Nybegynder
24. juli 2005 - 02:16 #20
Få fat i et krydset kabel eller to straight kabler med en hub/switz. Med et straight imellem vil det aldrig virke. Ellers bare gør som brille og jeg har sagt. Derpå søg efter den anden computers navn så vil den finde den. Hvis du vil have den anden pc til at dukke op under andre computere er du nød til at være på samme arbejdsgruppe. Dette ikke noget krav, for selv forbindelsen. Hvis du ud over at se hinanden hinanden også ville kunne dele filer, skal du søge for at fil delingen er slået til og at dine drev er delt.
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
24. juli 2005 - 02:21 #21
Ved ikke om du er der endnu, plus!, men en vigtig detalje er faktisk overset.
Et problem der også vil optræde med en router. Jeg går ud fra at du har konfigureret/deaktiveret eventuelle (installerede) firewalls på de to pc'er, men hvad med Windows firewall? Hvis du har opgraderet til Win XP Service Pack 2 er firewall'en automatisk slået til, hvilket kan skabe problemer i en netværksopsætning som din.
Hvis du har installeret sp2 kan du deaktivere Windows firewall i sikkerhedscenter under kontrolpanel.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
24. juli 2005 - 09:15 #22
ok mand - den feberredning jeg foreslog kunne ellers have været køn - "dette skal du gøre i begge retninger" var selvfølgelig noget vrøvl. så ville du ende ud med en lige kabel igen. men godt at du ikke skal ødelægge kablet :-) også god ferie herfra
Avatar billede plusl Nybegynder
24. juli 2005 - 11:00 #23
Tak for alle de gode svar.

Jeg giver jer ale sammen 40 point hver, da i alle har været superhurtige meed jeres hjælp.

Der er en router på vej til mig, og så må jeg se hvad der sker!
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:09 #24
her kommer et svar
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
29. juli 2005 - 03:06 #25
Pøj-pøj med projektet.
Avatar billede frille Nybegynder
29. juli 2005 - 10:23 #26
Her kommer også lige et svar :-)
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 01:37 #27
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede tobbersecondary Nybegynder
23. september 2005 - 22:53 #28
Øv, typer som plus! gør at man uvilkårligt tøver med at yde hjælp, hvor der er mange point i spil.
Det er nemlig ofte typer, som opretter en profil, vifter med 200 point, får den nødvendige hjælp og kvitterer med aldrig mere at give lyd fra sig.
Læg i dette tilfælde mærke til tidspunkterne. Plus! stillede spørgsmålet ca. kl 01.00 om natten. Den første kommentar klikker ind 20 min. senere og to timer senere er der 13 kommentarer, som tilsyneladende indeholder de svar, han søger.
Hurtige og brugbare svar - Eksperten når den er bedst.

Så plus! eller Mads. Efter at have brugt to timer af mit og andres liv, uden at du føler trang til at belønne indsatsen med de lovede point, er der kun tilbage at håbe at du i det mindste har haft en god ferie.

-Tobber
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 14:38 #29
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 02:13 #30
brug for mere hjælp ?