Avatar billede karstoft Nybegynder
23. juli 2005 - 07:15 Der er 6 kommentarer

Windows XP kan ikke se hele min harddisk.

Hej!

Jeg har lige formateret min 200 gb harddisk, hvorefter jeg oprettede en partition på 25 gb til windows og installerede det der. Da jeg så senere vil oprette en partition på de resterende 175 gb. v.hjælp af windows installations-cd'en, vil den kun lave den op til max 106 gb. Dvs. at windows kun genkender ca. 130 af de 200 gb. Hvis jeg så vælger at oprette denne partition med et andet program (Ranesh partition manager) kan den simpelthen ikke ses i windows. Hvad er problemet?

På forhånd tak.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. juli 2005 - 08:33 #1
Du skal have mindst service pack 1 indstalleret.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. juli 2005 - 08:34 #2
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. juli 2005 - 09:00 #3
Skulle være et svar.
Avatar billede hcma Novice
23. juli 2005 - 12:22 #4
og lidt forklaring her:
WinXP understøtter kun op til 137GB. For at se/understøtte større hd'er, kræves der at min. sp1 er installeret. (som peet49 jo også skrev ;o)  )
Avatar billede karstoft Nybegynder
23. juli 2005 - 13:41 #5
Tak skal I have. Problemet er bare, at både sp1 og 2 er installeret. Det viste sig så, at jeg v.hjælp af det ganske simple "diskhåndtering" under "administration", kunne SE det ikke allokerede plads, og derfor lave een stor partition. Det undrer mig bare meget, da hvis jeg med Ranesh partition manager, som jo udmærket kunne se hele harddisken inden opstart af windows, laver en partition, ville windows simpelthen ikke se den. - efter servicepack 1 var installeret. Det samme skete, da jeg prøvede med 7tools partition manager, som er et program, der kører fra windows. Det mærkbare var her, at efter jeg havde lavet partitionen, kunne jeg se, at programmet ikke ville tildele drevet et drev-bogstav, men at der bare var en lille stjerne ud for drevet. Derfor finder jeg det underligt, at man v. hjælp af windows' egen diskhåndtering lige pludselig godt kan udnytte hele harddisken som om intet var galt.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. juli 2005 - 13:48 #6
Service pack skal være indstalleret inden montering af HD, ellers skal du den vej, du beskriver.