Avatar billede blueice Nybegynder
20. juli 2005 - 21:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

VB&: Angående dll til afvikling af program

Jeg har lavet et projekt og vil distriburere det. Da jeg gerne vil kunne kører programmet uden at installere det er mit spørgs mål så om jeg bare kan kopierer de filer der er beskrevet i Dependency filen til system32 mappen, eller bliver jeg nød til at lavet et installationsprogram...?

Dependency filen:
---
[Version]
Version=1.0.0.0

[RegFix.exe <0009>]
Dest=$(AppPath)
Date=20-07-2005
Time=21:01
Version=1.0.0.0
CABFilename=RegFix.CAB
CABINFFile=RegFix.INF
Uses1=MSVBVM60.DLL
Uses2=OLEAUT32.DLL
Uses3=OLEPRO32.DLL
Uses4=ASYCFILT.DLL
Uses5=STDOLE2.TLB
Uses6=COMCAT.DLL
Avatar billede blueice Nybegynder
20. juli 2005 - 21:09 #1
Havde tænkt at zippe dem og lægge en batch fil der kopier dem til system32 mappen. er der nogen problemer i det??
Avatar billede joern Nybegynder
20. juli 2005 - 21:23 #2
Hej.

Du kan jo prøve, men det er da let at bruge 'Application setup wizard'.  Hvad er grunden til at du vil slippe for at installere med en setup?

/ jørn
Avatar billede blueice Nybegynder
20. juli 2005 - 21:26 #3
Jeg vil gerne have at man ikke skal igennem en setup for at kunne kører programmet.
Programmet skal kun kører engang, da det fixer en registerings  fejl til et spil. så det er lidt fjollet at skulle installer det bare for én kørsel
Avatar billede blueice Nybegynder
20. juli 2005 - 21:34 #4
Tænkte på om det er nok bare at kopiere dll'erne ind i stystem32 mappen, der skal ikke gøres noget ved dem vel??
Avatar billede joern Nybegynder
20. juli 2005 - 21:36 #5
Hej.

Hvis fortolkeren findes i rette version, vil programmet starte og gøre opmærksom på, hvis der er kald til en DLL, der ikke findes.  Jeg ved ikke med comcat, hvad den bruges til.  Højst sandsynligt benytter dit program slet ikke "Ole'erne", de medtages default i alle projekter.  Jeg bruger dem ikke og vælger dem altid fra.  Det advarer 'setup-wizard' så om, men man kan jo fuldføre alligevel.

Men som nævnt prøv, - uden at kopiere filerne under 'uses'.  Hvis du altså har en 'ren' installation, hvor VB-udviklings-miljøet ikke er installeret.

M.v.h. Jørn
Avatar billede sjh Nybegynder
20. juli 2005 - 21:37 #6
det eneste problem jeg kan se skulle lige være at jeg ikke er sikker på du må distribuere de filer som (Uses1,2,3,4,5,6) de tilhør Microsoft..

og så kan det, i nogle tilfælde være at filer er i brug og ikke kan overskrives hvis du kommer med en ny version..

men der plejer ikke at være nogle problemer med køre et vb-program, hvis bare computeren er opdateret med de nye service pack.. så har man filer som (Uses1,2,3,4,5,6)

men hvis du havede brugt en control eller activex som ikke er standard i windows.. så skulle du nok have den med + at registrere dem/den.
Avatar billede joern Nybegynder
20. juli 2005 - 21:48 #7
Hej sjh.

Ole-filerne kan downloades frit, så der er næppe restriktioner med at distribuere dem heller.  comcat hører med i gruppen, kan jeg se.
http://www.itemuk.com/supcomcat.html

/jørn
Avatar billede sjh Nybegynder
20. juli 2005 - 21:53 #8
jo.. jørn det jeg mener er at jeg ikke er sikker på at man selv må lave en install af ole-filerne.. men ja man kan ligge dem ved siden af så kan folk selv installer dem
Avatar billede sjh Nybegynder
20. juli 2005 - 22:01 #9
blueice > men hvis der er en fejl i spillet, så er det jo ikke dig som skal fixe det.. der må da findes en path til det på deres hjemmeside.. ellers kan du sikkert komtakte dem, så de kan få rettet fejlen..
Avatar billede blueice Nybegynder
20. juli 2005 - 23:44 #10
sjh > man skal ændre i regediten for at "snyde".... :D
Da der er rimelig mange nøgler der skal ændres har jeg lavet et program til det  :D:D:D:D:D
Avatar billede efry Nybegynder
21. juli 2005 - 20:56 #11
Ethvert seriøst program checker om en fil allerede er til stede på computeren og hvis det er tilfældet, så checker den om filen er en nyere version eller ej.

Jeg ville meget nødigt have, at nogen blot overskrev mine DLL-filer med en gammel version, med de problemer det kan give ved afvikling af andre programmer.

Ville det være en mulighed at omdøbe filerne til noget andet og derefter bruge disse navne i dine kald fra VB-programmet? Du kunne derefter køre et nyt program, der slettede disse DLL-filer, så computeren dermed var renset.
Avatar billede blueice Nybegynder
21. juli 2005 - 22:10 #12
efry> lorten ligger i at det er de dll der er programmet run-time filer bla MSVBVM60.DLL
uden den kan jeg jo ikke kører programmet... ;D
Avatar billede blueice Nybegynder
21. juli 2005 - 22:11 #13
Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne få versionen af dll'er når jeg ikke kan afvikle vb før disse filer er installeret....
Avatar billede joern Nybegynder
21. juli 2005 - 22:42 #14
Hej.

DLl'er er vist i reglen bagudkompatible, så selv om der i en XP-installation findes nyere versioner af 'ole-filerne', vil et VB6-program fungere med dem.  Ved en installation vil brugeren blive spurgt, om en ældre version må overskrive en nyere, dette vil ikke ske, hvis et VB-program blot kopierer filerne.

Men jeg mener, at hele problemet er akademisk, disse filer vil altid være i en Windows-installation siden '95.  Blueice har aldrig svaret på, om han har prøvet at afvikle exe-filen på en 'ren' installation.  Fortolkeren i ver 6 er også tilstede, mens den for VB5 (og tidligere) ikke findes i win2k og XP, med mindre der tidligere er installeret et VB5-program.

/jørn
Avatar billede blueice Nybegynder
26. juli 2005 - 19:03 #15
> Joern, Ja jeg har prøve at afvikle programmet på en ren version, den siger at den ikke kan finde MSVBVM60.DLL

Har prøvet på en Win98 Maskine og en XP (service pack 1) der sagde den det sammme, jeg ville bare gerne kunne afvilke programmet UDEN at installerere det som før nævnt...

Jeg har set på VB-power wrap(b), men da jeg kun er fritids programør, vil jeg helst have noget freeware software... :D
Avatar billede joern Nybegynder
26. juli 2005 - 20:46 #16
Hej.

Ja, når fortolkeren ikke findes, kan den jo kopieres til \system32-mappen. Det er vel ingen ulykke at den ligger dér.  Men den må jo medfølge dit program, og det kan ikke starte, før den er på plads.
Ellers er det ikke VB du skal bruge men et sprog, der afvikles uden fortolker.

M.v.h. Jørn
Avatar billede blueice Nybegynder
26. juli 2005 - 23:20 #17
Hvilke sprog kan af vikles uden fortolker, gerne et nemt sprog at programeri,,
Avatar billede joern Nybegynder
27. juli 2005 - 19:16 #18
Hej.

Jeg tror du skal oprette et nyt spørgsmål om det med et let sprog.  VB er uden tvivl det letteste.  VB.net kan man kompilere i til ren maskinkode, men dels skal man jo råde over det, og det er ikke let at skrive i, - har jeg læst.
Java fås i en GNU-version, såvidt jeg ved.  Men prøv at spørge, jeg kender kun lidt til Delphi foruden VB, og dér kræves også fortolker til den jeg har - 6'eren.

Det er sin sag at skulle lære et nyt sprog blot for det, som er opgaven her i spørgsmålet :-)

M.v.h. Jørn
Avatar billede blueice Nybegynder
25. september 2005 - 20:51 #19
Joern > Svar :D
Avatar billede joern Nybegynder
25. september 2005 - 21:38 #20
Oprydning? hæ  /jørn
Avatar billede blueice Nybegynder
26. september 2005 - 12:14 #21
Jeps. skulle lige nul stille min udgående point