Sidst jeg havde et spørgsmål oppe og vende på denne mailingliste fik jeg hurtigt en masse kompetente svar, så nu hænger i på mig. :-)
Nu har jeg imidlertid to nye små spørgsmål, da jeg netop har foretaget mine første køb.
Jeg er stadig 100% novice indenfor regnskabsføringens forunderlige verden, så bær over hvis spørgsmålene er simple og skær det lidt ud i pap for mig.
1. Jeg har på Internettet bestilt nogle visitkort og betalt med firmaets Dankort. ---------------------------------------------- Subtotal 264.00 DKK Forsendelse- og ekspeditionsgebyr 39.50 DKK Total Pris 303.50 DKK Heraf moms 60.70 DKK ---------------------------------------------- Posteringer: Bank 58000 kredit kr. 303.50 DKK? (eller skal Forsendelse- og ekspeditionsgebyr et andet sted hen? Hvis ja, hvor?) Hvilken konto debiteres? Bogføres den dato jeg betaler eller den dag beløbet trækkes?
2. Jeg har i en fotoforretning købt et digitalt kamera og betalt med firmaets Dankort. ---------------------------------------------- Inklusiv moms 11.283,95 Eksklusiv moms 9.027,16 ---------------------------------------------- Posteringer: Bank 58000 kredit kr. 11.283,95 DKK? Hvilken konto debiteres? Bogføres den dato jeg betaler eller den dag beløbet trækkes?
Afskrivning: Jeg har kunnet finde at afskrivningsloven omkring småbeløb i 2005 er på 11.000 ekskl. moms, er det korrekt? Det betyder vel at jeg kan afskrive hele kameraet på en gang? Hvordan gør jeg det og på hvilke konti?
Hvad betyder afskrivning egentligt - hvis jeg afskriver hele kameraet, er det så ikke længe et aktiv i mit firma?
Teknologisk gæld hæmmer konkurrenceevne, bæredygtighed, vækst og fleksibilitet. Cost Take-Out kan være en vigtig del af indsatsen for at komme videre.
29. maj 2024
Slettet bruger
19. juli 2005 - 20:19#1
Kenser ikke Posteringsmåden i SummaSumarum, men er sikkert som andre bogføringsprogrammer Leverandørerne oprettet i kreditormodul, hvorpå posteringen foretages efter faktura - og undlader at bogføre på bankenkonto før beløbet trækkes, hvor der så modpoateres og posteres på Bank,så er det nemmere ved tjek af bankkonto.
1) Visitkort skal på konto kontorartikler. Du skal have en konto i finans under udgifter der hedder porto og forsendelse, du skal have en anden til fragt, man skelner mellem fragt og porto, moms på fragt må modregnes i afregnet moms, hvorimod moms af porto (frimærker og pakkepostporto) ikke må modregnes
2)Det digitale kamera skal på en konto 'Anskaffelser' eller 'Inventar' u/11.000 ( Jeg kender ikke beløbene da jeg (72) forlængst har forladt arbejdsmarkedet.
Afskrivning (kort fortalt) der er en grænse for hvor meget man kan afskrive årligt på enkeltting, vi havde eksemplet med kamera'et, det kan afskrives af een gang, altså blive modregnet i overskud inden skat, hvis du køber 1 skrivebord, 1 reol, 1 skrivebordsstol vil det normalt have en pris under 11.000, og kan afskrives af 1 gang, køber du derimod enkeltting (bil) der koster over skal de afskrives over flere år. Kender ikke betingelserne i dag.
Alle sådanne indkøb er aktiver, men værdien nedskrives også år for år.
Så fik jeg endelig tid til at vende tilbage - sådan et nyt firma tager jo tid. :-)
Jeg har fundet frem til følgende konti i Summasummarum: Konto 6900 - Fragt. (debiteres?) Konto 7000 - Kontorartikler. (debiteres?) Konto 7200 - Porto. (debiteres?) Konto 7400 - Småanskaffelser 10.500. (debiteres?) Konto 58000 - Bank. (krediteres?)
Jeg har oprettet begge kreditorer i kreditormodulet, men er i tvivl om jeg skal postere herigennem med de fakturaer jeg har betalt. Kommer de købte ting så ikke til at fremgå af mit varelager? Så vidt jeg kan forstå går man denne vej, hvis man køber varer til videresalg? Kan jeg tilføje ting til min købsfaktura selv om de ikke er på min vareliste og er det måden at undgå at tingene kommer i varelisten på? Kameraet skal vel også fremgå som et aktiv et eller andet sted? - kommer det automatisk til det?
Ok, hvad jeg har indtil videre er altså: Jeg opretter en købsfaktura på hver af tingene. Ved købsfakturaen for visitkort, angiver jeg fragten på en linie for sig.
På betalingsdatoen (den dato hvor pengene trækkes på kontoen?) går jeg så i klassekladen og bogfører købsfakturaerne og modposterer på Bank?
Den er dog mangelfuld og uklar på flere områder synes jeg - eller måske er det bare fordi at jeg gerne vil gøre det rigtigt første gang, at jeg gerne vil have slået fast, at jeg nu også har forstået tingene rigtigt. :-)
Synes godt om
Slettet bruger
11. august 2005 - 22:42#5
Som jeg skrev i mit første indlæg, kender jeg ikke programmet, ejheller bogen jeg ref. til, og har derfor svært ved at vejlede dig.
Jeg forstår det sådan at det er en foreslået kontoplan i Summasumarum du anvender, og den bør du i samarbejde med din revisor gennemgå og tilrette efter hans/hennes anvisning, idet jeg har erfaret at revisorer arbejder nok efter samme princip, men har alligevel deres små særligheder, og hvis du/vi laver noget, og din revisor ikke syntes om det og skal laves om efter hans/hennes anvisning, er arbejdet spildt, selvom tingene er regnskabsmæssigt korrekt.
Du skal jo alligevel have en revisor til det afsluttende regnskab.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.