Avatar billede jordandk Nybegynder
13. juli 2005 - 00:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Køb af computer.

Grafikkort.
ASUS Extreme AX850XT PE/2DHTV          Pris: 3880

Bundkort.
ABIT AA8-3rd Eye                        Pris:  871

Processor.
Pentium 4 550 3.4 GHz                  Pris: 1850

Strømforsyning.
Chill Innovation CP-400P Rev. 2.0      Pris:  395

Kabinet.
CoolerMaster Cavalier 1                Pris:  599

Harddisk.
Seagate Barracuda 7200.8 250 GB        Pris:  867

Ramblokke.
Kingston ValueRAM 1 x 1 GB 2 stk        Pris: 1650

Tatatur.
ZIPPY WK-720                            Pris:  194

Mus.
Logitech MX 1000 Laser Cordless Mouse  Pris:  410

Skærm.
LG L1930BQ                              Pris: 2472

Hejsa mit spørgsmål går på at jeg overvejer at købe disse dele til en ny computer.
Mit spørgsmål er bare at jeg er lidt i tvil om hvilket bundkort jeg skal købe, eller om det jeg har valgt er godt nok? For vil gerne være en smule fremtids sikret.
Skal ikke overclocke min com eller noget. Skal bruge den til arbejde og til at spille på.
Bundkortet må maks koste 1000 kr, og de andre dele er der næsten ingen tvivl om, men kom med input, hvis man kan få bedre dele til samme pris.

Mvh JordanDK
Avatar billede egr_sli Nybegynder
13. juli 2005 - 00:36 #1
jeg kan se at du er til intel og ATI,hvilket er fint, så nu vil jeg ikke forvirre dig hvis du syntes du har valgt et godt system, men det er værd at tænke over at købe en amd athlon 64 bit cpu da de er en del hurtigere, men også lidt dyrere en den du har valgt der !
motherboardet ser fornuftigt ud og jeg har ingen yderligere forbedrelser, men husk kølepasta ;D
Avatar billede jordandk Nybegynder
13. juli 2005 - 01:03 #2
Vil en Athlon 64 bit cpu da yde meget bedre end en Pentium? Kender godt til at nogle sværger til Athlon og andre til Pentium. Grunden til jeg faktisk overvejede Pentium igen er fordi det er den jeg har nu også, og den har kørt klippe stabilt til alt hvad den er blevet brugt til.
Avatar billede jordandk Nybegynder
13. juli 2005 - 01:07 #3
Og betyder 64 bit så også, at man skal køre 64 bit windows?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
13. juli 2005 - 01:23 #4
ja amd ER hurtigere end p4 cpu'erne og man siger som tommelfingerregel at 3200+ svarer til en p4 3,2 ghz og en 3500+ som en 3,5 osv osv..
de er også en del dyrere, men meeeget bedre !
jeg så en test i alt om data at en amd athlon 64 3800+ stortset slog en intel pentium 4 extreme edition 3,4 ghz !!!
det er måske værd at nævne at en p4 EE koster ca. 7500 kr. hvorimod en 64 3800+ kun koster 2800 kr.
man siger også at AMD er til spil, og intel er til kontorprogrammer !
hvis det var ville jeg tage sådan en her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91010
men så skal du jo også have nyt motherboard, og jeg ville helt seriøst overveje at skifte grafikkortet ud, da du siger du kun skal bruge den til lidt spil og andet arbejde ....
jeg ville sige dette var bedre:
cpuen http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91010
grafikkortet http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137956 (det absolut bedste i den klasse !)
og motherboardet http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246 som er det nyeste og bedste i mine øjne !
her er deluxe udgaven som koster lidt mere http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253

det fede er at grafikkortet og motherboardet understøtter en teknologi kaldet SLI som tillader dig at bruge to grafikkort på samme tid !
det er kun nvidia's to grafikchips 6600 gt og 6800 gt, der kan bruges til sli...
du kan sagtens starte med et kprt og så opgradere med et til senere og få en vild grafik oplevelse !
(du kan hurtigt se om grafikkortet understøtter sli ved den lille bare "printplade" oppe i venstre hjørne af kortet. det er der der skal sidde en lille "bridge" mellem kortene så de bliver forbundet...
nu skal jeg nok lade være med at forvirre dig mere, sagen er at det system jeg har nævnt er en del bedre til dig tror jeg, og lidt billigere ;D
Avatar billede jordandk Nybegynder
13. juli 2005 - 23:45 #5
hvad er det helt præcist jeg skal bruge sli til? Og hvad får jeg ud af at have 2 grafikkort i, frem for 1? Skal jo alligevel 'kun' køre med en skærm og bruge tv-out.
Avatar billede jordandk Nybegynder
14. juli 2005 - 02:11 #6
med hensyn til bundkortet, som jeg har skrevet på listen, skal det så være 24 pins atx strømforsyning?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
14. juli 2005 - 15:15 #7
det man kunne tro var at man fik dobbelt så god grafik ved at have to kort på samme tid men så simpelt er det desværre ikke!
det smarte er at du kan købe et nu (fx på dba.dk) og så hvis du senere syntes at du godt kunne bruge lidt mere/bedre grafik så kan du jo så købe kort nr 2 og sætte dem i SLI mode og på den måde SAGTENS spille doom3 og hl2 osv... ikke at et kort ikke ka gøre det, men 2 kort er altså stadig bedre !
læg mærke til at kortene SKAL være de samme, altså samme mærke og same model osv.
ville gerne have vist dig nogle test resultater fra min elskede side, hardwaretidende.dk men den er lukket ;(
der kan du ellers se hvor meget de yder når kortene er to i stedet for et !
men der findes også resultater på andre sider som tomshardware.com osv.
Avatar billede jordandk Nybegynder
16. juli 2005 - 17:53 #8
smider du et svar? Så får du nogle point.

Tak for hjælpen
Avatar billede egr_sli Nybegynder
16. juli 2005 - 21:48 #9
selvfølgelig....
er glad for at kunne hjælpe, og held og lykke med den nye pc ;D
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. juli 2005 - 11:52 #10
her er et svar hvis du skulle have lyst til at give mig point ;D
Avatar billede jordandk Nybegynder
18. juli 2005 - 21:58 #11
så er de overført.

Mvh JordanDK