Avatar billede djmoose Nybegynder
11. juli 2005 - 12:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilke TV kan man koble til sin PC

Jeg skal til at købe et TV, som jeg istedet for en almindelig PC skærm vil slå til min PC. Er der noget der er vigtigt, jeg skal vide inden køb. Pc'en bliver hovedsageligt brugt til nye spil.

Har hørt at ms opdateringer skal være lav, og det er en god ide med en høj opløsning, for at spillene ikke vises sløret. Er det rigtigt???

Jo mere information, jo flere point til den enkelte?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2005 - 12:22 #1
Det kommer helt an på, hvad du har for udgang på din PC.

Jeg antager at du går efter en LCD skærm og ikke plasma. Hvis det er forkert, så meld tilbage.

Hvis du har DVI udgang, så gå efter et TV med DVI indgang. DVI er en forkortelse for Digital Video Interface, og betyder at signalet er digitalt hele vejen fra grafikkort til skærm panel, modsat et normalt analogt signal hvor du konverterer fra digital->analog i grafikkortet og analog->digital igen i skærm/tv.

Det er helt korrekt, at du skal gå efter så lav responstis som muligt. I dag bør det være muligt at få TV med en responstid mellem 8 og 16 ms uden problemer. Vær meget opmærksom på at disse tal omgås temmeligt letsindigt af nogle producenter

Opløsningen varierer mindre på TV end på skærme. 1024x768 bør dog være absolut minimun.

Alt i alt vil jeg anbefale dig at kigge på følgende parametre:
- opløsning
- responstid
- garanti
- review af skærm hvor farver og features gemmengås

Se et eks. på en anmeldelse her: http://espn.com.com/Samsung_LTN325W___LCD_TV___32_/4505-6485_7-30491995.html?tag=coco

Undersøg i alle tilfælde hvordan en reklamation behandles (hvor sendes skærmen hen). Undersøg hvordan rygtet er for forhandler/service partner. Det er rigtigt surt at opleve en dårlig behandling hvis TV/skærm går i stykker.
Avatar billede monmike Nybegynder
11. juli 2005 - 12:28 #2
Du kan enten købe et tv, med en vga indgang, så er det ingen problem. Ellers skal du have en tv-out på dit grafikkort.
Jeg ville nok foretrække at købe et tv med vga indgang. Normalt mener jeg at et alm. tv's opløsning slet ikke er i nærheden af hvad en computer monitor har. Derfor giver det tit et dårligere billede på et alm. tv.
Avatar billede djmoose Nybegynder
11. juli 2005 - 13:12 #3
Det er vigtigt at billedet ikke er sløret, så man kan læse tekst beskeder mv. Jeg ved endnu ikke om det skal være LCD eller plasma. Hvad er forskellen?

Såfremt jeg nu finder en skærm med 1024x768, 8 ms osv. er det så godt nok, eller vil det altid være sløret. Der er jo nok en grund til at PC skærme er så dyre????
Avatar billede monmike Nybegynder
11. juli 2005 - 13:44 #4
hvis du finder en skærm som kan kører 1024x768 så er det jo samme opløsning som en normal 15"-17" monitor. Så det er fint nok. LCD er bedre en plasma, men laves ikke så store som plasma. F.eks kan man ikke få 42" LCD.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2005 - 13:52 #5
monmike> Man kan ikke sige at LCD er bedre en plasma - de har hver deres berettigelse.

Det er korrekt, at pt. ligger der en adskillelse i størrelsen (ca. ved 36") og det er typisk det, der afgør hvad "folk" køber.

De helt store forskelle ligger efter min mening i følgende specs:
responstid: En god TFT skærm kan i dag komme ned på ca. 4ms - en plasma ligger på 1 mikro sekund (altså 4000x hurtigere end TFT)
Farvespektrum: Farvespektret for en plasmaskærm er større end TFT, dvs. farvegengivelsen bør være bedre.
Effektforbrug: En plasmaskærm bruger 3-500W hvor en LCD skærm ligger på ca 1/10.

Så at sige at LCD skærm er bedre en plasma mener jeg er forkert. Teknisk har en plasmaskærm bedre billede, men strømforbruget er enormt og de kan ikke fås i "små" størrelser.

Hi-fi klubben har en udemærket forklaring (ca. 50 sider): http://www.hifiklubben.com/files/FLATTV.pdf
Avatar billede monmike Nybegynder
11. juli 2005 - 14:07 #6
Ok, så blev jeg også lidt klogere. De skærme jeg har set, synes jeg bare at lcd har være skarpere i billedet end plasma. Men det kan jo også være kvaliteten på dem, som har lidt indflydelse.
Avatar billede djmoose Nybegynder
12. juli 2005 - 07:36 #7
Jeg vil helst ikke investere 15.000 i et plasma tv, hvis billedet stadig er sløret. Kan jeg forstå sådan på jer, at det er det ikke hvis bare det har en responstid på under 8ms???
Avatar billede monmike Nybegynder
12. juli 2005 - 09:05 #8
Afhængigt af tilslutningen til plasma'en kommer den forskellige kvalitet. DVD og VGA/DVI vil være bedst. TV(tuner) og indgangen fra scart osv er knap så godt. Men finder du et med en kort responstid, så vil det virke bedre. Også ved dårligere signal.
Hvis du har læst den forklaring fra hifiklubben (jpvj indlæg) så står der at man skal vælge udfra størrelsen. Vil man have over 32", så er det plasma. Under, så er det LCD.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. november 2005 - 14:39 #9
(Hvad endte denne tråd med?)
Avatar billede djmoose Nybegynder
11. november 2005 - 17:35 #10
Vil det egentlig ikke være en ide, at investere i en PC fladskærm på 30", da den kan det som både alm. fladskærm og Plasma kan, men derimod har en væsentlig bedre opløsning. Den er tilmed HDTV klar og godt nok lidt dyrerer...