Avatar billede smashlotus Nybegynder
11. juli 2005 - 10:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af filer

Hvilken måde er den nemmeste, hurtigste, og mest stabile løsning for to normale internetbrugere at overfører filer mellem hinanden over WAN?

At gøre det via e-mail virker elendigt og msn messenger er ret ustabil på det område synes jeg; ofte går overførslen slet ikke igang, eller også går det frygtelig langsom eller også går overførslen i stå og når aldrig frem... Ganske irriterende..

Hvad kan man ellers benytte sig af?

Er ftp en mulighed? I så fald kender I nogle guides til at komme igang med at opsætte en ftp server? (kan det gå an at køre ftp server på sin normale stationære computer med dynamisk ip)

Mvh Peter
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
11. juli 2005 - 11:04 #1
Jeg kører en G6FTP server over min alm adsl bredbånd, 2048/512 og det kører helt fint.
Det er ganske nemt at sætte op, og kommer man alligevel i tvivl, så findes der uendeligt mange guides på nettet til det.... guides.. www.google.dk søg efter FTP guides....

-------------------------------------------------------------------------------------
Husk google er din ven
Avatar billede smarken Nybegynder
11. juli 2005 - 11:56 #2
Hvis det er en anden bruger som du kender og vil dele filer med kan du tjekke dette program som man vist skal betale for ...
Man kan downloade en trial hvis man vil prøve det ..

http://www.clustone.com/ kan hentes via download.com :
http://www.download.com/3000-2196-10277424.html?part=6252147%2520&subj=dlpage&tag=button
Avatar billede smarken Nybegynder
12. juli 2005 - 23:28 #3
Hvis du VIl bruge FTP fra din lokale maskine ser jeg det som en klar fordel at du har dynamisk ip.
hvis en hacker skulle finde din ip, vil han jo ikke bare kunne fortsætte sit "arbejde" senere .. for så har du jo skiftet ip ;-) ....
Hvis du vil have den slags services på sin arbejdsstation bør man nok sikre sig med en ordentlig firewall.

Hvis du har en gammel pc kunne du sætte den op som didikeret firewall med evt. den gratis firewall fra smoothwall.org.

SME-server/E-smith
Der findes oxo et andet produkt som er et u-supporteret linux-produkt, der fungerer som firewall/webserver/smb-server (smb = windows shares/server)
Man kan benytte sig af brugere/grupper der kan få lov til at logge ind lokalt eller over nettet og dermed få adgang til de forskellige dele af serveren.
Den kan forekomme lidt speciel med opsætningen og jeg har ikke pt en link til en installations vejledning/manual, men selve iso-filen til installations cd-en er her :
Se iøvrigt spørgsmål http://eksperten.dk/spm/231081 (se både mit og pallepirat 's indlæg.)
Avatar billede smarken Nybegynder
12. juli 2005 - 23:46 #4
Sikkerhed...
Uanset hvilken løsning du vælger bør du tjekke dit sikkerhedsniveau.
Det kan du gøre her :

www.grc.com ---> shieldsup (---> shieldsup)
Hvis du er "for længe" om at klikke på den første link (shieldsup) bliver du automatisk viderstillet til en side med flere links hvor du så klikker på shieldsup.
Det er i øvrigt samme side du kommer til hvis du når at klikke på den første shieldsup-link ... lidt spøjst .. men man skal bare klikke løs :-D

inde på selve shieldsup kan man så tjekke forskellige porte og portgrupper og få forskellige baggrundsforklaringer.
Det er bedst hvis man kan få grønne "stealth" på sine porte, hvilket betyder at man generelt slet ikke kan "ses" ude fra nettet ..

hvis du vælger en løsning med smoothwall kan du nemt opnå dette.
Du vil samtidig have den mulighed at du kun giver adgang for bestemte ip-adresser (dine venners) ...
Det kan du jo også med andre firewallprodukter... men smoothwall er en god dedikeret firewall .. og ikke mindst GRATIS ;-)