Avatar billede tiger_dk Mester
09. juli 2005 - 19:01 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan det være ?

Hej !

Her for leden var jeg ved at installeret et spil, og det har drillet lidt med et ! Lige pludeselig under installationen, slukkede pc'en bare sån lige pludselig, at blev lukket ned, jeg kunne ikke tænde igen bare ved at tænde på power knappen, nej jeg skulle sku rykke stiket ud at stikkontakten og sætte det igen, så virkede den igen, hvor kan det være ? Det var som det var hver anden gang, jeg prøvede jo igen, for jeg ville jo gerne have spillet installeret !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2005 - 20:08 #1
På en eller anden måde, er det varmen. Prøv at tage kabinetssiden af, og prøv igen.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. juli 2005 - 22:10 #2
Ok, det kan jeg lige prøve, der er faktisk 3 kølere der i, jeg havde nemlig et problem tidligere, at den slukkede f.eks under xp installationen !

Men jeg har planer om, at smide hele haløjet over i et andet kabinet !
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2005 - 22:20 #3
Har du blæsere installeret i kabinettet, og hvor ?
Avatar billede tiger_dk Mester
10. juli 2005 - 14:05 #4
En på grafikkortet, og en anden den i den ene ende !
Avatar billede tiger_dk Mester
10. juli 2005 - 23:51 #5
Spillet jeg snakker om, er Alexander - the Great, men det kunne jo også ligeså godt ske for andre spil, jeg har bare oplevet det med et her, at pc'en slukkede i udtide! Jeg tror simbelt hen det skydes, at pc'en er varm og det er også utroligt varmt udenfor, hvilket også kan mærkes indenfor. Og sån to cotailler, passer ikke hel sammen, når begge ting bliver meget varmt, så vil en ting crache ! Det er min mening !

Altså det med blæserne, det kan godt misforståes lidt det jeg skrev. Der sidder en blæser lige ovenover grafikkortet også sidder der en i "enden" af pc'en også er der selvfølig den på cpu'en ! Jeg fik sad dem på, af kammerat der arbejder med elktronik til hverdagen, hvilket også indebære pc'er ect.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 00:13 #6
Så skal den der sidder lige over for grafikkortet blæse ind i kabinettet, og den der sidder i enden, skal suge ud, så får du den bedste gennemstrømning af frisk luft til dine kølere.
Avatar billede smarken Nybegynder
11. juli 2005 - 11:35 #7
har du tjekket selve temperaturen på cpu og gpu under drift.
(der findes tit programmer til bundkort og grafik-kort til at vise den slags, alternativt kan "tomgangs-temperaturen" ses i bios, men sidstnævnte kan jo kun vise temp. når du er inde i bios og pc'en jo så ikke laver så meget)
Hvis temperaturen er højere end 70-80 grader skal du nok overveje ekstra/bedrer køling.

Er din PSU stor nok til at klare belastningen ?
Med de nye grafikkort med separat strøm skal PSU'en tit være størrer end normalt.
Det er ligeledes almindeligt at man føder grafikkort separat uden andre enheder på kablet fra PSU.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 11:39 #8
smarken > hvorfor lægger du indlæg som "svar"`?
Man lægger normalt kun et svar, hvis man er sikker på at det er løsningen.
Alt andet ifm. problemløsningen, lægges som kommentarer.
Avatar billede smarken Nybegynder
11. juli 2005 - 12:57 #9
>>dragonknight

Med den slags problemer kan man sjællendt vide helt præsist hvad svaret er uden at have maskinen i hænderne etc.
Men jeg har oftet oplevet at et af de "svar" jeg har angivet ovenfor har løst den slags problemer.
ps. du behøver ikke kigge mine besvarelser igennem her på x-perten for det er erfaringer fra det virkelige liv på et pc værksted....

men hvis du er missundelig hvis jeg skulle få et par point så læg et svar...
-og hvis jeg ikke får point, og du gør, så er det ret lige meget for mig ...
Avatar billede tiger_dk Mester
11. juli 2005 - 16:51 #10
nu er sån lige mig der styrer det her indlæg her, så jeg bestemmer hvem der for ponit. Nå men anyway, til dragonknight

Blæserne sidder sålede (synd, at man ikke sætte billeder ind her, måske man skulle høre om det kunne indføres), at der sidder en oveni grafikortet der blæser luft op af, men det der sidder i "enden" blæser luften ud af kabinettet, blæseren til Cpu sidder midt imellem dem !

forstået såldes, på en noget forkrøglet tegning:

Luft på vej ud af kabinettet
||
-----------------------  CPU køleren

                                |
                                | = Luft

Jo jeg kender godt de programmer, hvor man måle temperaturen osv. Dem har jeg også prøvet !!

Man kan jo også måle temperaturen i BIOS'en !
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 18:06 #11
Det ser ud til, at dine blæsere er monteret rigtig, så er det jo til en side.

Har du nogle temperatur målinger på CPU temperaturen, for det kunne være, at den skal have noget nyt kølepasta. Det er jo meget varmt lige for tiden, og det svage led viser tydligere når det er varmt. ? ?

smarken > som du selv skriver, så kan man sjældent vide hvad svaret er. Der er ydeligere en grund til ikke at lægge et svar, jfr. det jeg skrev tidligere.
Avatar billede smarken Nybegynder
11. juli 2005 - 18:25 #12
>>> tiger

Når du er inde i bios er dit system jo ubelastet.
Hvad viser programmerne af temperatur når du balaster din pc med nogle grafiktunge programmer (spil, eller benchmark test programmer) ?

Jeg går ud fra at din elektronik-kyndige ven har monteret cpu-køler/blæseren korrekt (med kølepasta af en fornuftig slags, altså ikke alt for billig)
Men den KAN jo trods alt være mindre effektiv, så udskiftning til en mere effektiv slags som f.eks. Zalman CNPS7000A-CU.

Visse standard kølere (fra f.eks. Intel) er tæt på elendige...
Avatar billede tiger_dk Mester
11. juli 2005 - 18:26 #13
Jo, det kunne være, nu har jeg problem med hvor pc'en står, det er nemlig såldes, at på mit værelse, bliver der nemlig meget let varmt. 26-30 grader ! Det ligger sån under taget, og min pc' står i et hjørne af det. Jeg har overvejet noget om at få fat i en lille ventilator, som kan fåes i Netto for 89 kr !
Avatar billede tiger_dk Mester
11. juli 2005 - 18:32 #14
har har ikke moteret cpu'en, plus køldepasta ! Det var kun blæserne han monterede, pga. den slukkede lige pludselig pga. af overhedening ! Det var sidste år i sommeren, og i år er der igen meget varmt, så det skyldes højsandlig varmen igen !

jeg har sån et program til at måle temperaturen, men jeg kan ikke huske hvad det hedder, jeg har nemlig en del små programmer liggende !
Avatar billede tiger_dk Mester
11. juli 2005 - 20:34 #15
Ikke installeret, dog, for ellers ville pc'en være al for langsom i opstarten !
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2005 - 11:20 #16
Prøv nu at installere et program til temperatur måling, for du kan jo altid forhindre det i at starte op under start-up, for jeg kunne godt tænke mig, at vide havor varm din CPU bliver.

Jeg har det lige som dig, 25-30 grader i rummet, men med en god køler, god kølepasta og ikke mindst god udskiftning af luften i kabinettet, så kan jeg holde CPU temp. på 44-45 grader, og bundkorts temp. på 33-34 grader.
At købe en ventilator i netto mener jeg er en dårlig ide, hvis problemet ligger varmeafgivelsen, eller mangel på samme, på din CPU køler. Derfor fortæl os hvor varm den bliver( CPU'en).
Avatar billede tiger_dk Mester
12. juli 2005 - 14:40 #17
Jeg fandt programmet det hed Motherboard Monitor, i CPU'en lige nu, er der 62 grader Hvilket er meget varmt (det syens jeg ser lidt besynderligt ud) mens der i resten af tårnet er 45 grader !

Det ser således ud Case 45 grader CPU 62 grader Sensor 3 0 grader !!
Avatar billede tiger_dk Mester
12. juli 2005 - 16:53 #18
Jeg kiggede lige til den igen, hvor jeg tændte pc'en igen ! Nu var temperaturen nede på 53 grader på CPU og i resten af tårnet er 35 grader ! Men det er stadig for meget varmt kan jeg regne ude !!
Avatar billede smarken Nybegynder
12. juli 2005 - 21:27 #19
ja, tiger .. det er pænt lunt ;-)
hvad der er "for varmt" er forskelligt alt efter cpu-type, så hvis jeg var dig ville jeg tjekke op på producentens hjemmeside og på nettet.
Visse af de nye Intel bliver hot as hell uden at det påvirker stabilitieten, men andre begynder at få problemer ved lave temperaturer...
Avatar billede tiger_dk Mester
12. juli 2005 - 21:39 #20
Den var 45 grader da jeg tændte og er på 51 grader nu, jeg tror også det har noget med det varme vejr at gøre! Men evt. kølepasta, hvor meget skal der på af det, hvis det bliver en nødvendighed !
Avatar billede tiger_dk Mester
12. juli 2005 - 21:43 #21
Det er en http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91877 cpu jeg har og den er ca. 1 1/2 år gamle !
Avatar billede tiger_dk Mester
12. juli 2005 - 21:59 #22
Kunne det hjælpe, hvis jeg flytter hele haløjet over i et andet kabinet, for jeg har nemlig snakket om at flytte det der overi !
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. juli 2005 - 00:17 #23
Jeg mener det er for varmt, og du bør give din køler noget nye kølepasta af god kvalitet. Der er noget der har en påskrift a la " Silver Thermal Compound", og den er god.
Der skal et ganske tydnt lag på, så en klat på størrelse med et riskorn burde være nok, og så brug en kniv til at fordele det på den del af CPU'en, som har kontakt med køleren.

Hvis det ikke reducerer din temp. til 50 grader og derunder, så ville jeg anskaffe en ny køler som f.eks. Zalman 7000-Cu eller Zalman 7700-Cu. Husk nu kølepasta igen.
Det skulle gerne bringe din temp. ned på højst 45-47 grader, selv her i varmen.

Som allerede nævnt tidligere, så er det også vigtig, at den varme, som CPU køleren afgiver til luften i kabinettet, bliver transporteret ud af kabinettet, og det gøres med kabinetsblæsere. Der sidder allerede en blæser i PSU'en, og har du en blæser, som blæser frisk luft ind på området omkring CPU og grafikkort, og så endnu en blæser, som suger luften ud bag på maskinen, så burde det være tilstrækkelig.

At flytte det over i et andet kabinet, vil ikke alene løse problemet. Der hvor et andet kabinet kunne komme på tale er, hvis det har fatninger/holdere til kabinetsblæsere de rigtige steder, og det har de fleste nyere kabinetter.

Har du spørgsmål, så skriver du bare igen  ;-)