Avatar billede xbobby Nybegynder
09. juli 2005 - 18:01 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Feedback på webviden.dk

Hej med Jer :-)

Jeg kunne tænke mig at få noget god feedback på mit design på http://www.webviden.dk

Hvad syntes I er godt og hvad kunne blive bedre.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Avatar billede olebole Juniormester
09. juli 2005 - 18:23 #1
<ole>

Det er vist en lidt fejlplaceret glæde. Hænger man et sådan site på WWW, må punkt ét vel være, at koden blot er i nærheden af være valid. Med alle de links, du har liggende, er der vel ingen undskyldning for at skrive så dårlig kode ... eller ...?  :)

Forfra og om igen!

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
09. juli 2005 - 18:30 #2
- derudover er sites som html.dk og w3schools.com herostratisk berømt for at være smask fyldt med alvorlige fejl, hvorfor de absolut ikke er anbefalelsesværdige at linke til, hvis det skal handle om webviden.

For nyligt fandt vi således i et spm. på E hele 5-6 alvorlige, faktuelle fejl på en enkelt side på w3schools.com. I betragtning af, hvor lidt egentlig tekst, der står på dette sites sider, er det naturligvis fuldstændig uacceptabelt ... men desværre meget almindeligt på w3schools.com  :o|
Avatar billede xbobby Nybegynder
09. juli 2005 - 19:15 #3
Hej ole

Min målsætning er ikke at lave en valid kode, som kan tilfresstille eksperter som dig, det er jeg ligeglad med på nuværende tidspunkt.

Det som jeg koncentrer mig om er at lære at bruge et CMS system, og samtidig få de links som jeg har samlet gennem årene ud på nettet, så andre kan få glæde af dem, hvilket jeg som begynder på dette område er lykkedes ganske godt.

Personligt kan jeg ikke bruge dine kommentarer til noget, det som jeg havde brug for var svar på dette spørgsmål som jeg stillede:

Jeg kunne tænke mig at få noget god feedback på mit design på http://www.webviden.dk

Hvad syntes I er godt og hvad kunne blive bedre.
Avatar billede olebole Juniormester
09. juli 2005 - 20:13 #4
Nu skal du jo heller ikke selv bruge siden - og dine brugere går sikkert mere op i indhold end visuelt design  ;o)

Koden er en væsentlig del af et webdesign ... men jeg må udfra din kommentar så formode, du kun ønsker feedback på den visuelle del af designet. Måske et skidt valg, når din kode er så dårlig - og du vælger at anbefale så fejlfyldte sites.

Jeg forstår ikke din kommentar omkring at tilfredsstille eksperter som mig. Det hører vel med til almindelig webviden, at invalid kode kun har ganske kort levetid på WWW - så det handler om at tilfredsstille ens brugere og deres browsere.

IE7, som kommer meget snart, kommer helt sikkert ikke til at acceptere al den dålige kode, IE6 gør. I løbet af ganske få browsergenerationer hedder standarden XHTML2.0 - uden muligheder for HTML-kompatibilitet og absolut uden mulighed for invalid kode. Det gælder alle de større browsere.

Hvis du kun går op i det visuelle design, vil der jo være et kraftigt misforhold mellem sitet og dets navn - og det er nok ikke formålstjenligt  :)

- just my two cents  :)
Avatar billede xbobby Nybegynder
09. juli 2005 - 20:27 #5
Tak for de vise ord, men som sagt før det er ikke det jeg spurgte efter. Så lad den debat stoppe her!
Avatar billede olebole Juniormester
09. juli 2005 - 21:07 #6
- selvtak ... anse det for gjort  ;o)
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. juli 2005 - 21:40 #7
kommentare til grafik og funktion:
- BG skal du skifte ud med en "flad" farve, den trækker kraftigt ned på designet og hører til et andet årti ;-)

- og så et ting mange html'ere vil hyle over, jeg mener at de røde links er FOR dominerende, det lyder måske mærkeligt når nu der 'er et "link-site" men det skaber uro for øjet, forsøg evt. at lave alle røde links grå.

-på forsiden er det en god ide med ikoner for de forskellige områder, men der er ikke nok "style" eller ensartedhed over dem, nogle er foto ander gradient grafik nogle 3'de er symbol-agtige, bestem dig for 1 stil (fx symbol-agtige) og hold det hele vejen igennem.

- umidelbart ser din indexering rigtig fin ud, omfattende men overskuelig

- din "kontakt" er en mailto:
det er fyfy det skal helt klart være en form.

- headeren "Dette er Kategori:" skal venstrestilles (ikke centreres som nu)

- søgefunktionen mangler en "OK" knap efter min smag, mange "begynder-brugere" er ikke klar over at det kan klares med et "enter" tast på Kboardet.

- syntes du skulle lave topmargin=0 og evt gøre headeren de 15-20px større

- hovedmenu skal måske fremhæve på en eller anden måde, hvis nu du skifter BG farve til grå, kunne du eksperimentere med farven under hovedmenu (evt. gråtoner?)

...det ser eller fint ud, skal pudses af et par steder, men generelt fint, og sikke et arbejde ;-)
Avatar billede xbobby Nybegynder
10. juli 2005 - 09:40 #8
Hej mobius6
Tak for en rigtig god feedback vedr. mit design - jeg er enig i det meste af din kritik. I den forbindelse kunne jeg godt tænkte mig at høre dig, hvad det var for nogle farverkoder, som du vil bruge til background til body på min site, samt den grå farve til linkene i stedet for den røde.

Angående topmargin 0, den lille streg du kan se i toppen en border som ligger uden på de andre tabeller. Den er et levn fra den gang hvor jeg havde en lysere baggrundsfarve og derfor ønskede en kontrast mellem designet og baggrunden.

Har du nogen sites, som du har lavet som jeg kunne kikke på?
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2005 - 12:38 #9
et hurtigt bud kunne være
BG = #CCCCCC
links KUNNE være #999999

det er egentligt fint at de er røde, der er bare så mange at det kommer til at virker meget "rodet" med alt det røde, der er helt sikkert mange der er uenige
og vil mene at rødt er fint?

du kan tage et kig på www.fuel.dk det skal dog siges at mit gamle firma ikke eksisterer mere og sitet ikke er opdateret i et års tid...(burde faktisk se at få lukket det ned ;)
lidt nyere links:
http://www.euro-print.dk/
http://www.giritech.com/fuel/web.html (demo)
http://www.giritech.com/GOn_flash.htm (de har vist kommet til at rykke den lidt langt ned...)
www.abekongen.dk (stadig i produktion)
http://www.fuel.dk/caprion__cloacked/one/EB01.html
http://www.fuel.dk/eg/blue.html
http://www.fuel.dk/eg/okker.html
http://www.fuel.dk/eg/red.html

...og en masse mere ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2005 - 12:39 #10
alt det ovenstående er ikke afsluttede projekter (altså stadig demos/layouts)
Avatar billede xbobby Nybegynder
10. juli 2005 - 18:15 #11
Det er nogle flotte sites - specielt er jeg vild med koen der får flere og flere pletter :-)

Jeg har været inde og ændre baggrundsfarve, linkfarve, som prøvet at gøre ikonerne mere ens. Gider du kikke på det og give mig en tilbagemelding hvad du syntes?

http://www.webviden.dk
Avatar billede javascript Nybegynder
10. juli 2005 - 18:20 #12
Massere lækkert indhold! Damn! Den kan jeg godt lide :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2005 - 18:58 #13
yes yes, meget bedre :-)

men
bruger stadig mailto: den gås ikke

og
når du får tid så brug lidt til at gøre ikoner for de forskellige områder endnu federe (fx ved at bruge større fonttype og evt give 3d perspektiv så det bliver mindre text og mere "grafik")
Og så topbanneret det kan blive bedre, personligt ville jeg lave det en anelse bredere. og evt bytte om på logo placering og det utydelige text kode (H/V)

det er fedt du, du kan roligt tænde en cigar, knppe en pils eller suge en cone, og "well done fase#1" ;-)

...så kommer det kedelige med koden, men det skal jeg ikke blande mig i ;)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2005 - 19:00 #14
----"...ville jeg lave det en anelse bredere" =
er naturligvis komplet nonsens, der er HØJDEN jeg mene jo ja!
.. såry!
Avatar billede trophymanager Nybegynder
10. juli 2005 - 19:05 #15
Ville også lige smide mine 2 cent.

Jeg synes det er et rigtig godt design. Blandt de absolut bedre. Jeg kan desuden godt lide din temaindgang på midten med php, søgemaskiner javascript m.m.

Jeg ved du har fået det at vide, men den bliver NØDT til at validere hvis du vil have den betragtet som en 'seriøs' side.

Men godt arbejde med det visuelle design.
Avatar billede trophymanager Nybegynder
10. juli 2005 - 19:07 #16
olebole hva mener du med at html.dk er "herostratisk berømt for at være smask fyldt med alvorlige fejl"?
Avatar billede xbobby Nybegynder
10. juli 2005 - 19:36 #17
Til mobius6
Rart at høre at der er fremskridt :-) Den med forms i kontakt er vi helt enige om, så den vil blive rettet. Selve toppen vil jeg ikke pille ved, da jeg har arbejdet mig igennem utallige variationer med placering af navnet webviden.dk, og ligeledes med højden o.s.v. og for mig er den fuldt ud tilfredsstillende, så at andre mener noget andet, kan jeg godt leve med :-)

Til trophymanager
Ja jeg har forstået det med valideringen :-) Men som før nævnt, så er der en del andre ting, der er vigtigere i første omgang og når de er i orden vil jeg derefter vil jeg begynde at interessere mig for det.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2005 - 19:45 #18
fair nok ;)
Avatar billede xbobby Nybegynder
10. juli 2005 - 20:58 #19
Tak for hjælpen mobius6 - du har givet mig en feedback i særklasse - tak for det - det er værdsat :-)

Ligeledes tak til alle jer der ellers har bidraget - hyg jer - til jeg skal til at validere :-)