Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
08. april 2001 - 12:12 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Udskiftning af \" med det specielle « tegn

Jeg vil i Word gerne udskifte \" \" som citationstegn med «», som er i Arial fontpakken. Men hvordan får jeg forklaret Word at jeg vil bruge disse tegn i stedet for \" som citationstegn ? Det er til artikelskrivning, og det er enormt besværligt at skulle indsætte fra character map hele tiden..
Avatar billede Techwork Praktikant
08. april 2001 - 13:29 #1
Måske kan du bruge words autokorrektur.

Vælg Insæt->Autotekst->autotekst
Og vælg så fanebladet \"Autokorrektur\"

Her laver du så en real der skal erstatte \"\" med << >>
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
08. april 2001 - 13:32 #2
Hm..jeg kan ikke få indsat de specialtegn...de tegn du skriver er bare pilene - det skal være de specielle ARIAL-tegn nemlig...
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2001 - 13:46 #3
Så vidt jeg kan se i min Word97 kan der automatisk kun indsættes det Word kalder \"krøllede\" tegn i stedet for standard citationstegn.
Men i stedet for at indsætte fra character, som du skriver, (charmap.exe) kan du taste Alt+0171 = « og Alt+0187 = »  .Det er nemmere end at åbne og indsætte fra charmap hver gang - kræver blot lidt flere tastetryk - men på den måde kan du altså gøre det, uden at \"forlade\" dit worddokument hver gang.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2001 - 13:54 #4
Årsagen til at Word ikke kan gøre det i Autokorrektur er, at det normalt anvendte citationstegn ved begyndelse og slutning af sætning, mens tegnene « og » er to selvstændige tegn.
Mit eneste alternative bud er, at du kan lave det i en makro, som du må køre, hver gang tegnene skal bruges. Jeg tror ikke det er nemmere end at taste Alt+0171 ved begyndelse og Alt+0187 ved slutning af dit citat.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2001 - 13:56 #5
rettelse ... \"det normalt anvendte citationstegn bed begyndelse og slutning af sætning DET SAMME TEGN\"
Avatar billede nerøs Nybegynder
08. april 2001 - 19:01 #6
Lav eller optag to makroer der laver « og » og tilknyt en tastkombination til hver af makroerne
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2001 - 02:18 #7
nerøs -> \"Lav eller optag to makroer\" - netop hvad jeg foreslog ovenfor.
Avatar billede michaelprehn Nybegynder
11. april 2001 - 13:25 #8
Du kan nøjes med én makro som knyttes til f.eks, ALT-SHIFT-2

Sub citat()
\' indsæt « og » på skift når der tastes \"
\' makroen knyttes til tasten \"
Static tael
If tael < 1 Then
Selection.TypeText Text:=\"«\"
tael = 1
Else
Selection.TypeText Text:=\"»\"
tael = 0
End If

End Sub
Avatar billede michaelprehn Nybegynder
13. april 2001 - 15:28 #9
Det nemmeste er måske at sætte autokorrektur til ar er statte de to tegn >> med tegnet » og de to tegn << med tegnet « så skriver du bare << eller >>
Avatar billede nerøs Nybegynder
16. april 2001 - 11:26 #10
Ideen i mit bud skulle være at tilknytte makroerne til nogle lette tastkombinationer.

michaelprehns sidste bud er smart.
Det kunne også blot være en autotekst som så fremkaldes med F3.

Avatar billede nettips Nybegynder
16. april 2001 - 11:36 #11
Jeg havde samme problem, og min løsning er blevet således:
Når CTRL + Shift + 2 tastes, får jeg »
Når CTRL + Shift + 3 tastes, får jeg «
Dette er gjort via tastkombination.

Om en makro er nemmere, skal jeg ikke afgøre, men jeg er selv tilfreds med min løsning, som en godt menneske hjalp mig med ;-)

Mvh. Allan Bojsen
http://www.nettips.dk