Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. juni 2005 - 23:02 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

en god plasma/lcd 42" skærm ?

hej hej...
jeg kigger lige for tiden efter en god 42" eller større lcd eller plasma skærm!
jeg aner ikke hvad jeg skal vælge men selvfølgelig har jeg kigger mig omkring på dvdpriser.dk osv...
og vil egentligt godt have slået fast om det er plasma eller lcd man skal kigge efter ?
det skal bare bruges til sådan normalt tv med viasat parabol og så selvfølgelig dvd og vhs...
jo billigere jo bedre men det skal ikke være en omgang crap ;D
har kigget lidt på http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=123819
syntes jeg var meget billigt da jeg tit hører at det er phillips lysrør der er i b&O fjernsynene...
det var også ret tyndt syns jeg...
det her kunne også være en mulighed http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=143098
men hvad er det man skal kigge efter generelt ?
Avatar billede -laban- Nybegynder
29. juni 2005 - 23:51 #1
hejsa, du skal gå efter højeste opløsning og højeste kontrast og så skader det jo ikke at det er billigt og hdtv forberedt.

jeg har lige købt 1 Medion til 12.000,- ex moms som står rigtig flot og med bedre specs end de modeller du viser. 1:5000.

man kan få det nye Medion med 1:10000 nu som lige er kommet på gaden, og til samme pris så det ville jeg vælge.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. juni 2005 - 00:00 #2
nå nu vil jeg se dyner men vi kan jo bare fortsætte imorn :D
Avatar billede perj Nybegynder
30. juni 2005 - 08:32 #3
Prøv at se denne video fra TV2
http://gomorgen.tv2.dk/it/
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. juni 2005 - 22:07 #4
hej igen (hvis i er der :)
perj en ok god guide der men jeg ved bare ikke helt præcist hvad kontrast og lysstyrken
er, og jeg har jo ikke mulighed for at se på fjernsynet når jeg handler på nettet!
er der ikke et godt tv (ligesom det pioneer de omtaler i gomorgen danmark) som bare er godt til en billig pris ?
Avatar billede -laban- Nybegynder
30. juni 2005 - 22:19 #5
jeg har  jo skrevet en mulighed til dig, er 12.000,- ex moms ikke billigt, der findes ikke mange tvér på markedet med 1:10000 og hdtv i et. Den kvalitet koster meget mere hos de få der udbyder det, derudover har det 2 tunere indbygget så du kan se pip funktioner i 3 forskellige formater.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. juni 2005 - 23:20 #6
ja, men jeg har altså en eller anden fordom om at medion er skod kvalitet det kender du jo nok ik, men når man siger medion tænker jeg straks på aldi og discount !!!
måske er det forkert men jeg syntes også at medion har været et par gange i konsum og de der andre skjulte kamera programmer :D
bare for at have en valgmulighed kan du så anbefale andre ?
Avatar billede -laban- Nybegynder
01. juli 2005 - 00:08 #7
desværre ikke, jeg kender ikke nogen til de priser med samme gode specs og kvalitet, og husk på at Medion bliver solgt mange andre steder end Aldi, og at kritikken går på hvor dårlig Aldi og deres samarbejdsparntere er til at yde service og ikke at produktet er dårligt. Jeg ville aldrig købe et så dyrt produkt i Aldi med deres service.

jeg har 2 års garanti på mit tv hvor det første år er onsite garanti altså afhentning på stedet, og yderligere får man låne tv mens de reparere det, det får man ikke mange steder.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
01. juli 2005 - 11:00 #8
ok...
men hvad er det man skal kigge efter sådan generelt, nu har jeg lige læst den der go morgen danmark guide og der står kontrast og lysstyrke osv, men der står ikke HVOR MEGET der skal til før det er optimalt...
fx det der 1:10000 det kan jeg forstå er ret godt men er der andre ting man også skal tage højde for fx 1000 cd/m2... jeg aner ikke hvad det betyder men hvis jeg bare vidste at kontrast skal være høj, lysstyrke høj, et andet tal lavt osv ville det være meget nemmere at lige kigge ned over listerne på de forskellige fjernsyn på hifipriser.dk
hvis i forstår hvad jeg mener ?
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
04. juli 2005 - 19:52 #9
Hej blander mig lige...
Man skal passe meget på med at sammenligne 2 forskellige produkter med henhold til kontrast og lysforhold, da test- og målemetoderne er vidt forskellige, de enkelte mærker imellem.
Derfor udse gå ud i de forskellige butikker og se masser af forskellige fjernsyn, der er meget stor forskel. Værd blot opmærksom på at det er meget sjældent at forhandleren gider, indstille tv'et ordenlig, og der kan eller hentes utrolig meget.
Laban henviser til medion, der vist nok bruger LG paneler i deres Plasmaer, og det er vel i for sig meget godt, men medion har altså meget store problemer med deres service når der skal repares noget, ved det både fra personlige erfaringer, venner, og fra andre forums.
Min anbefaling er et Panasonic TH42PA50, dette TV slår alle de billige mærker med flere længder. Se sortniveauet på dette panel, og du køber det. Farverne står utrolig klare, dette skyldes primært at Panasonic har 2056 gråtoner, hvor mange af de billige mærker kun har 256, hvilket lige giver et par milliader farver mere at lege med.
Og ja, har selv købt et Panasonic for en måndes tid siden, og det spiller simpelthen for max.
Jeg købte tv'et per efterkrav hos www.digitalo.de til ca 13000 inkl forsendelse, og det er sidenhen blevet ca 1000 kr billigere. Så hvis du har mod på at handle på nettet i tyskland, er det rigtig mange penge at spare (en PA50'er koster ca 19000 kr i DK PT).
Et rigtig godt forum (det bedste i DK) omkring TV er dette: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_topics.asp?FID=9
Derinde er der mange tråde om de forskellige paneler, men igen er PA50'eren blevet rost til skyerne, bl.a af branchens egne folk, der ikke engang forhandler Panasonic.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
05. juli 2005 - 22:37 #10
ahh det lyder godt jakobskovgaard det var lidt det jeg søgte...
angående handel med tyskland så er jeg en del i tvilv...
det er jo fedt pga. deres 14% moms (eller er det 16% ???)og der skal jo ikke nogen yderligere gebyr på vel `?
jeg skal lige høre er du sådan en der taler godt tysk ?
jeg kan overhovedet ikke et ord tysk og det kan resten af familien ikke, men vi er MEGET opsat på at spare penge !!!
men du må egenligt godt forklare handelsforløbet, hvordan og hvorledes fordi der er ingen tvilv om at tyskland er langt billigere at handle i !¨
men jeg kan altså ikke finde tv'et på din site www.digitalo.de!
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. juli 2005 - 10:54 #11
Først lad os lige tage det direkte link til digitalo.de: http://www.digitalo.de/detail.jsp;jsessionid=AD0AA5A0E40E85BAA81F78AC082D9DE1?gruppe=18298, det er et forkert billede af TV'et, det rigtige billede findes her: http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1114553_l14/index.html
Du spare meget mere end de ca 10% moms ved at handle i D. Deres indkøbspris er væsenligt lavere, og samtidig er konkurrencen væsenlig hårdere end i DK.
Du kan ringe til Digitalo de snakker ganske udmærket engelsk (mit tyske er nemlig også lykkelig glemt), men hvis du ønsker at betale per efterkrav skal du huske at så skal man bestille pr mail eller fax. Jeg gjorde det første, efter at have snakket med dem pr telefon, og vupti ca 4 timer senere fik jeg en order bekræftigelse pr mail.
Det eneste gebyr der kommer oveni den pris på 1699€ er fragten ligger på små 1000 kr, så en samlet pris på rundt regnet 13500 kr leveret.
Det sidste du garanteret gerne vil vide noget om, er garanti. Jeg har fået at vide hos panasonic i Danmark, at hvis du får forhandleren til at udfylde det European Warenty Card der medfølger til TV'et samt du vedlægger en kvittering vil de (altså Panasonic DK) gerne tage sig af garanti sager. Jeg fik aldrig udfyldt mit warenty card (glemte helt at spørge), men jeg mener at Digita er villige til at gøre dette, prøv evt at spørge dem!!!
Problemet er jo heller ikke større end, at hvis der går noget i stykker, kan man jo altid sende til Tyskland, det koster ca 500-1000 kr, og så er der stadig sparret rigtig mange penge. Samtidig er service nivauet i Tyskland væsenlig højere end det jeg har til tider har oplevet hos de store kæder i DK
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. juli 2005 - 10:55 #12
Hov glemte helt, synes nok du burde gå ud at se det live, findes bla andet i Bilka, i hvert fald i Tilst ved Århus.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. juli 2005 - 11:27 #13
Lige lidt mere. De Phillips paneler du linker til, har jeg genrelt ikke meget tilovers for. Alle de billiger paneler som jeg har set, har ikke været specielt overbevisende i mine øjme. Du skal op i de modeller hvor der Pixel 2 plus, før det begynder at ligne noget. Prøv at gå ud og sammenligne men Panasonic og du er overbevist. Hvis du vil ofre lidt mere, synes jeg måske du skal gå efter et Panasonic TH42PV500, som nok er et af de bedste (hvis ikke det bedste) panele ligenu til under 30K (DKpris). Dette Panel er et ægte HDTV panel i modsætning til PA50e'eren som kun kan vise signalet, men slet ikke i den samme høje opløsning som PV500'eren, men alt dette er jo fremtidssnak (ved bare ikke hvormange år 2 måske 15????
Jeg har dog læst på hifi4all, at nogle panasonic forhandlere har oplevet at når man sammenligner en PA50'er med en PV500 ved alm antennesignal, så har flere alm mennesker synes at PA50eren levere det bedste billede, og jeg er tilnærmelsesvis ening.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. juli 2005 - 19:10 #14
ja nu nævner du selv det der HDTV..
er det bare HardDisk tv eller hvad ?
min mor bliver ved med at fable om at der kommer et eller andet nyt antennesignal eller sådan noget, (hun har overhovedet ikke forstand på det men alligevel)
hun er så bange for at hvis vi går ud og investerer i et nyt tv, at det bliver "forældet" fordi det ikke understøtter det der omtalte antennesignal eller hvad hun nu kalder det !
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. juli 2005 - 19:16 #15
Nej HDTV har intet med en Harddisk at gøre, men derimod High Difinition TV, altså højt opløsning på TV, i en meget bedre standard end den man har fra et Standard PAL (den signal type TV bliver leveret med idag).
Problemet er blot det, man ikke ved hvad og hvornår det bliver skudt igang.
Der er dog visse DVD udgivelser der i dag er lavet i HD, det kræver dog man har en DVD afspiller der kan gengive HD, og så skal man op i den noget dyrere klasse.
Hvis man køber et TV (som f.eks. PA50'eren som før nævnt), kan dette TV godt vise et HD signal, blot ikke i den fulde opløsning.
Der er dog mange apspekter i alt dette, men bare roligt, man sætter ikke noget igang, der indebære at hele befolkningen skal til at udskifte deres TV'er, så bliver der jo borgerkrig ;-)
Avatar billede -laban- Nybegynder
07. juli 2005 - 15:44 #16
Lidt info til debatten og svar til jakob.
citat "Laban henviser til medion, der vist nok bruger LG paneler i deres Plasmaer, og det er vel i for sig meget godt, men medion har altså meget store problemer med deres service når der skal repares noget, ved det både fra personlige erfaringer, venner, og fra andre forums."
jeg nævnte jo lige ovenover at jeg har 2 års garanti på mit tv hvor det første år er onsite garanti altså afhentning på stedet, og yderligere får man låne tv mens de reparere det, det får man ikke mange steder. Og der er ingen som helst problemer med det da jeg selv forhandler det og mange andre modeller.
jeg giver ret i at Pioneer står usandsynligt godt i de gode modeller men det er også en anden pris. og så har de stadigvæk ikke den høje opløsning med på HDTV som du selv siger, der er dog en masse på vej.
Jeg holder mig stadigvæk til Medion pga. prisen så kan jeg udskifte tv lidt oftere og stadigvæk have det sidste nye og få lidt for det gamle brugte.
Jeg sender også lige et par link så i kan læse lidt mere om hvornår der er planer om at sende HDTV, de taler om ganske få år, og at der er en udrulningsplan klar fra DR side i 2006. Og et lidt specielt TV med HDTV optager.

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5995

http://www.hifiklubben.com/dk/Nyheder/detail/1390.htm

og sidst men ikke mindst en masse forklaringer på HDTV og ting omkring det.

http://www.sattv.dk/artikler/satellit/hdtv.aspx
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. juli 2005 - 16:39 #17
ok... så lige prisen på det der lg 50" D`HDTV og jeg tror godt vi kan vente lidt til prisen ryger med ;D
den var nemlig 46000 og det har vi overhovedet ik råd til !!!
udmærkede link der laban, jeg tror jeg vil dele pointene...
værsgo gutter og tak for hjælpen
Avatar billede egr_sli Nybegynder
07. juli 2005 - 16:39 #18
har i delt de 75 point nu ?
Avatar billede -laban- Nybegynder
07. juli 2005 - 17:10 #19
det ser sådan ud, held og lykke med at finde noget. :)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
09. juli 2005 - 00:25 #20
takker ;D