Avatar billede 2pretty4u Mester
27. juni 2005 - 00:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder det når CMOS fejler?

Kære Eksperten

Jeg har fået et problem med min computer...

Når den starter op siger den at CMOS fejler. Derefter skal jeg trykke F2 for at loade "normal values" derefter starter den op i windows XP... Hvad skal jeg gøre, for at slippe for at den starter op hvor man skal trykke F2?

Mvh

2pretty4u
Avatar billede sir_plexus Nybegynder
27. juni 2005 - 00:35 #1
Jeg er ikke sikker på dette, men jeg mener at det har noget at gøre med, at din BIOS taber daterne (hvis batteriet i bundkortet er flat) men jeg er som sagt ikke helt sikker! Gå ind i BIOS'en og se om der er nogle felter der er ekstra mærket!
Avatar billede frille Nybegynder
27. juni 2005 - 00:37 #2
hmm, det lyder til at dit batteri i din pc er løbet tør for strøm. Da dette vil slette dine indstillede values i din cmos. Derfor når du starter op, så kan pc ikke se nogle korrekte værdier og den, spørger dig om den skal loade de pre indstillede ind. Jeg vil anbefale at du lige tjekker om den bliver ved. Hvis den gør så tjek at dit batteri er fuld med strøm, nu når jeg snakker batteri, så snakker jeg det lille runde der sidder i alle pc'er.. ikke noget normalt batteri i en bærbar !!!
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2005 - 01:43 #3
sir_plexus - Når du ikke er helt sikker, er det en god ide at skrive kommentar som frille gør - og ikke svar.
Læs evt. Eksp. FAQ http://expfaq.1go.dk/ - især
"Jeg vil gerne deltage i et spørgsmål, hvordan gør jeg?
Hvis du lige har løsningen på problemet, så laver du dit indlæg som et svar.
Hvis du skal have spørgsmålet uddybet, eller bare kommer med et muligt løsningsforslag laver du det som en kommentar."

Hvis en kommentar gav løsningen, kan spørger anmode om at lægge et svar fra den der først kom med løsningen.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2005 - 01:47 #4
Det lille runde batteri sidder på bundkortet. Du kan selv skifte det - sørg for at få et nyt med den rigtige volt samt at vende det rigtigt ved isætning. Se hvordan det nuv. vender.
Avatar billede sir_plexus Nybegynder
27. juni 2005 - 02:20 #5
Halifax - Ja men jeg skriver kun at jeg er ikke helt sikker fordi jeg ikke vil skabe en offtopic diskussion, men give et svar! Lige som folk der skriver om linux antivirus og så startes der en diskussion om der findes vira til linux! Jeg var meget sikker på at det var batteriet der var løbet tør men hvem ved og der er en kortslutning på fyrens bundkort og den derfor ikke får strøm?
Spøg til side! Jeg syntes ikke vi skal diskutere det her! Er mit svar rigtigt så stik mig nogle points, hvis det er forkert så skriv FY Sir_Plexus du svarede forkert ;-)