Avatar billede michael-msi Nybegynder
23. juni 2005 - 13:07 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

CHDSK fejl under opstart af WinXP , KONSISTENS

Jeg har fået en fejl med at PC´en under opstart som det første  kører CHDSK og skriver at den undersøger for konsistens og kører CHDSK , og mens den kører CHDSK skriver den om 3 procedurer den skal køre igennem, der har intet været i mindst 2år af fejl , kan nogen forklare hvad der sker og hvor det muligvis kan være årsagen?

Jeg ved faktisk ikke hvor dette spørgsmål bør ligge , så jeg valgte at lægge det under WinXP
Avatar billede Slater Ekspert
23. juni 2005 - 13:09 #1
Det kan betyde at computeren er blevet lukket forkert ned, eller at din harddisk er begyndt at blive gammel, og laver småfejl.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
23. juni 2005 - 13:14 #2
Okay , dagen før lukkede den ned helt normalt.

Gammel HDD, det kan selvfølgelig ikke afvises , den er 3år gammel, 40gb HDD Maxtor, 50% ledig kapacitet.
Avatar billede haverslev Novice
23. juni 2005 - 13:17 #3
Ind i "Denne Computer"
Højreklik på dit C: drev og vælg "Egenskaber".
Klik på fanen "Funktioner".
Klik på "Undersøg nu".
Marker "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg efter/genopret beskadigede sektorer"
Klik på "Start".
Du for at vide at skanningen genemføres ved næste opstart.
Genstart computeren.
Skanningen går nu igang.
Det tager et godt stykke tid så vær tålmodig.
Når Windows atter starter op, genstarter du computeren igen for at kontrollere at C: drevet ikke længere kontrolleres for fejl under opstarten.

Eller:
Hvis det er det samme drev hver gang, og dit filsystemet er fat32 ville jeg nok overveje at konvertere det til NTFS.
Det er nemlig sjældent denne fejl optræder på NTFS fil sys..
Du konverterer ved at skrive:
convert C: /FS:NTFS

For at se samtlige parametre du kan checke med/på skriver du:
convert /?
Avatar billede michael-msi Nybegynder
23. juni 2005 - 13:29 #4
Den er sat til NTFS.

Fint prøver det , men hvad betyder KONSISTENS?    det var det den startede med at skrive.

konsistens i daglig tale er jo: Hvilken konsistens har mælken - malingen osv..
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2005 - 13:37 #5
det engelske ord
consistency = konsekvens; følgerigtighed; overensstemmelse; (beskaffenhed) stoftæthed; fasthed; konsistens; pålidelighed; ensartethed
eller:
consistent = følgerigtig; konsekvent; pålidelig; jævn; ensartet; konstant;
consistent with =forenelig med; overensstemmende med;
be consistent with (også) stemme med
Avatar billede haverslev Novice
23. juni 2005 - 13:41 #6
KONSISTENS er i windows sammenhænge, et udtryk for sammenhæng i fil/blokke strukturen
på HD - hvis der så "mangler" eller er "ændret" et eller andet, så vil den sammenligne de forskellige blokke (ledige/brugte) samt filstrukturen og meddelse at der er en KONSISTENS fejl.

Håber det er forklaring nok ;)
Avatar billede haverslev Novice
23. juni 2005 - 13:42 #7
catbody > havde ikke set dit fine indlæg ;)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
23. juni 2005 - 14:03 #8
Tak haverslev

catbody jeg har også en engelsk ordbog , men den konkrete betydning er ikke lige klar hvergang mht. pc sprog, tak for svar
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. juni 2005 - 14:24 #9
Jeg kan tilføje, at når den har været igennem CHKDSK, og den er lukket på normal måde, så bør den ikke komme igen ved næste start. Hvis den gør det, så er det ikke p.g.a. forkert nedlukning, men som haverslev skriver løsningen på (fysisk fejl).
Avatar billede michael-msi Nybegynder
23. juni 2005 - 15:09 #10
Takker dragonknight, har nu prøvet anvisningen fra haverslev og den gør/gjorde det ikke ved gentagne opstarter.
Avatar billede haverslev Novice
23. juni 2005 - 16:19 #11
michael-msi > Tolker din melding således: At det kører igen og alt er OK ;)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
26. juni 2005 - 09:56 #12
Helt korrekt haverslev.

Følgende behøves ikke svar: jeg undrer mig dog over en helt normal fung. Hdd og nedlukning osv.. og den så gør det pludselig?  Men ok. det er nok ikke til lige at opklare.

MSI
Avatar billede haverslev Novice
26. juni 2005 - 10:29 #13
michael-msi > sidder pt. med en kammerats pc, som kørte OK igår - med korrekt nedlukning osv. Nu starter den med Blue screen - så alt kan ske og der er ummidelbart ingen logisk forklaring. ;)

For at lukke spørgsmålet korrekt, så skal du lige "markere" mit navn eller den du vil tildele points, i venstre side og derefter klik på accepter svar.
Forsat god søndag ;)
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2005 - 20:06 #14
Avatar billede haverslev Novice
30. juni 2005 - 21:05 #15
michael-msi > lukker du lige spørgsmålet ?
For at lukke spørgsmålet korrekt, så skal du lige "markere" mit navn eller den du vil tildele points, i venstre side og derefter klik på accepter svar.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 15:18 #16
ok
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 15:20 #17
haverslev læg lige et ok her.
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2006 - 21:04 #18
Alt OK og iorden, takker for points ;o)