Avatar billede grav Nybegynder
30. oktober 1999 - 15:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

30/72 pins RAM

Jeg har en 486'er med plads t. 4 x 30 pins og 2 x 72 pins RAM. (SIMM RAM, formoder jeg).

Fylder jeg alle soklerne op med 4 MB chips, vil pc'en kun bruge de to 72 pins sokler ( = 8 MB), men tager jeg disse ud, bruger den de fire 30 pins sokler ( = 16 MB). Er der en måde, hvorpå jeg an få pc'en til at udnytte begge typer sokler og derved bruge alle 24 MB ram?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. oktober 1999 - 16:38 #1
hvad med bare at købe nogle større 72 pins moduler?
Avatar billede grav Nybegynder
30. oktober 1999 - 16:46 #2
Det er bestemt ikke en løsning at købe noget som helst til en 486 DX4. Man bli'r nødt til at udnytte hvad man har, før det ikke ligesågodt kan betale sig at købe en ny pc!
Avatar billede chruker Nybegynder
30. oktober 1999 - 17:30 #3
Grunden er sikkert chip sættet der styre hukommelsen. Bundkort fabrikanten har været så venlig at udstyre bundkort med sokler til både gammel (30 pins) og 'nye' (72 pins) ram. Brugeren kan så putte det i han har. På grund af forskelle i spænding, frekvens, reaktions tid osv. understøtter bundkortet kun den ene eller anden type. Når der er begge typer ram i vælger chipsettet åbenbart den 72 pins (det kan også være pga. hastigheden).

Kort sagt så tvivler jeg stærkt på at det vil lykkedes for dig. Vælg den type hvor maskinen køre bedst. Der findes SVJV meget få bundkort der understøtter flere typer ram på samme tid.
Avatar billede micman Nybegynder
30. oktober 1999 - 18:36 #4
Det chruker siger passer. Man kan næsten helt sikkert aldrig køre to slags forskellige ram.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. oktober 1999 - 18:36 #5
jeg har ellers kørt med SD og EDO RAM en gang
Avatar billede micman Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:06 #6
>>cyberesben

På hvilket MB?
Hvilke RAM?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:34 #7
MB'et var et MyComp AI5TV

Det var 64 alm. SD RAM PC66 og så 32 MB EDO RAM
Avatar billede chruker Nybegynder
30. oktober 1999 - 22:04 #8
Det bundkort er sikkert en af de meget få jeg omtaler. Jeg har selv set en jumper frit QDI board engang som vist nok også skulle kunne. Jeg kan heller ikke se hvorfor det skal være så svært. De skal vel bare adskilles elektrisk. At de første 8 MB (72 pins) så er lidt hurtigere end de sidste 16 Mb er vel lige meget.
Avatar billede fatboy Nybegynder
31. oktober 1999 - 04:10 #9
Jeg kender også til et bundkort, som tog edo og alm. sd pc66 på een gang, men den tog kun halvdelen af edo-erne og hastigheden var "edo".

grav> Jeg tror desværre også du lige så godt kan opgive. Chancerne for du får det, som du vil have det er små.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
01. november 1999 - 10:38 #10
Du kunne jo kigge i manuelen til MB, om det understøtter begge ramtyper samtidig eller købe nogle størrer blokke hos Zitech !